Rozpačitý start Moskviče: Vyrobili jich 600, soukromého zákazníka si našel jen jeden

Oživení legendární sovětské značky Moskvič se stalo jednou z nejdůležitějších událostí v ruském automobilovém průmyslu v roce 2022. S odbytem nového modelu Moskvič 3 to ale zatím zdaleka není tak žhavé, jak by si starosta města Moskvy Sergej Semenovič představoval.

Po slavnostním zahájení výroby 23. listopadu plánovali v někdejším moskevském závodě Renaultu z dovezených komponent čínského SUV JAC JS4 smontovat celkem 600 vozů Moskvič 3, z toho 400 se spalovacím motorem a 200 elektrických. Moskvič otevírá prodejny po celé zemi a už letos se chce dostat k metě 50 000 vyrobených aut. Prodej se rozběhl 21. prosince a novináře z renomovaného ruského serveru drom.ru zajímalo, jak se staronové ruské vozy prodávají.

Rozpačitý comeback

Podle  drom.ru zatím není z veřejných zdrojů možné zjistit počet skutečně vyrobených Moskvičů, zjistitelné jsou však jejich nové registrace. Ruští novináři se tedy jednoduše podívali na oficiální statistiky registrací nových aut za prosinec. Neočekávali žádná ohromující čísla, vždyť Moskvič 3 měl k dispozici do konce roku jen deset dní. I tak je oficiální číslo překvapilo. K zákazníkům se totiž dostalo šest exemplářů. Z toho jen jeden putoval soukromému zákazníkovi. Jedná se o Maxima Liksutova, vedoucího odboru dopravy a rozvoje města Moskvy, tedy vlastníka automobilky.

Zbývajících pět vozů si objednaly firmy a státní instituce, z čehož jen dva měly elektrický pohon. Zatím tedy nic nenasvědčuje tomu, že by se měl z reinkarnovaného Moskviče stát celonárodní hit. Těžit nicméně může z nedostatku nových aut v Rusku. Tamní trh se loni propadl po zastavení dovozu zahraničních vozidel a zastavení výroby aut v Rusku v důsledku sankcí za invazi na Ukrajinu o neuvěřitelných 59 %. Zajímavé je, že vedle Moskviče 3 běží nadále i prodej originálního čínského JAC-u JS4, které si v prosinci našlo 64 zákazníků.

Benzinová i elektrická varianta

Připomeňme, že základní Moskvič 3 alias JAC JS4 je kompaktní SUV s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,5 litru výkonu 110 kW. Na výběr je manuální převodovka nebo variátor, verze 3e je elektromobilem. Podle informací, zveřejněných přímo na stránce výrobce začíná cena nového vozu na částce 1 970 000 rublů, což je aktuálně zhruba 640 000 Kč, elektrická verze ale stojí skoro dvakrát tolik.

Tagy: