Ruský automobilový průmysl se dál potýká s protiválečnými sankcemi. Nejnověji to pocítil povolžský koncern AvtoVAZ, který montuje vozy známé značky Lada. Podnik čelí výpadkům v zásobování klíčovými surovinami, jakými jsou například barevné laky karoserií. Postrádá ale i mnohem podstatnější komponenty.
Bílá, černá a tmavě zelená. To jsou momentálně jediné tři barevné odstíny, ve kterých si může ruský zákazník objednat novou Ladu. Situace je nápadně podobná poměrům v někdejším socialistickém Československu, kde se auta také běžně vyráběla jen v několika málo barvách, které byly v daném roce zrovna k dispozici.
Nové modely Lady: Rusové si chtějí přivlastnit návrhy vyvinuté pod křídly Renaultu
Největší ruská automobilka Lada se po Putinově vpádu na Ukrajinu snaží zachránit, co se dá. Na jedné straně vyrábí notně očesané verze stávajících modelů, na druhé straně její šéf avizuje brzké představení nové generace modelu Granta. Těžko říct, zda jde o fikci, nebo realitu.
Za nedostatek může Západ
Podle ruského listu Vedomosti chybí automobilce barvy už od loňského listopadu. Například model Granta se poslední tři měsíce vyrábí pouze v černé nebo bílé. Pro terénní Nivu je pak navíc k dispozici tmavě zelená metalíza pro verze „Legend“ a „Travel.“ Prodejci mají na skladech podle listu i lady v jiných odstínech, ale to jsou spíše ojedinělé případy.
Nedostatek laků vysvětluje podnik zpřísněním protiruských sankcí. Dříve totiž nakupoval velké objemy barev od německých, amerických a slovinských firem. Od minulého jara však evropské a americké chemické koncerny v návaznosti na ruský vpád na Ukrajinu spolupráci s ruskými firmami ukončily a AvtoVAZ musel přejít k ruským dodavatelům. Ty ale zjevně poptávku nestíhají pokrývat.
„Jsme v intenzivním kontaktu s dodavateli, abychom zajistili pravidelné dodávky. AvtoVAZ je vděčný za podporu, kterou společnost dostává od ministerstva průmyslu. Očekáváme, že tento problém vyřešíme v následujících týdnech,“ uvedl k nedostatku barev mluvčí automobilky. Současně sdělil, že AvtoVAZ a průmyslové podniky pracují na různých scénářích obnovení dodávek.
Tiskové vyjádření ruského Ministerstva průmyslu a obchodu zase hovoří o tom, že „absence některých druhů barev a laků nemá vliv na plánované objemy automobilové výroby a je krátkodobého charakteru. Situace se v nejbližší době stabilizuje.“
Výroba nejmodernější Lady Vesta nebyla zatím vůbec obnovena. Zdroj: Se svolením společnosti AvtoVAZ
Barvy jen špičkou ledovce
Tradiční ruský výrobce ale postrádá mnohem podstatnější položky, než jsou laky. Chybí třeba moduly centrálního zamykání pro model Granta, jednotky ABS a střídavě řada dalších více či méně důležitých součástek. V důsledku toho je skoro každé vyrobené vozidlo do značné míry originálem lišícím se byť v detailech od sourozenců na výrobní lince.
Takzvaně „antisankční“ Lady s jednodušší výbavou jsou každopádně levnější než vozy vyráběné před vypuknutím války na Ukrajině. Například základní verze řady Granta vyjde na 600 000 rublů, což je v přepočtu jen 190 tisíc korun.