Ruský automobilový průmysl se dál potýká s protiválečnými sankcemi. Nejnověji to pocítil povolžský koncern AvtoVAZ, který montuje vozy známé značky Lada. Podnik čelí výpadkům v zásobování klíčovými surovinami, jakými jsou například barevné laky karoserií. Postrádá ale i mnohem podstatnější komponenty.
Bílá, černá a tmavě zelená. To jsou momentálně jediné tři barevné odstíny, ve kterých si může ruský zákazník objednat novou Ladu. Situace je nápadně podobná poměrům v někdejším socialistickém Československu, kde se auta také běžně vyráběla jen v několika málo barvách, které byly v daném roce zrovna k dispozici.
Za nedostatek může Západ
Podle ruského listu Vedomosti chybí automobilce barvy už od loňského listopadu. Například model Granta se poslední tři měsíce vyrábí pouze v černé nebo bílé. Pro terénní Nivu je pak navíc k dispozici tmavě zelená metalíza pro verze „Legend“ a „Travel.“ Prodejci mají na skladech podle listu i lady v jiných odstínech, ale to jsou spíše ojedinělé případy.
Nedostatek laků vysvětluje podnik zpřísněním protiruských sankcí. Dříve totiž nakupoval velké objemy barev od německých, amerických a slovinských firem. Od minulého jara však evropské a americké chemické koncerny v návaznosti na ruský vpád na Ukrajinu spolupráci s ruskými firmami ukončily a AvtoVAZ musel přejít k ruským dodavatelům. Ty ale zjevně poptávku nestíhají pokrývat.
„Jsme v intenzivním kontaktu s dodavateli, abychom zajistili pravidelné dodávky. AvtoVAZ je vděčný za podporu, kterou společnost dostává od ministerstva průmyslu. Očekáváme, že tento problém vyřešíme v následujících týdnech,“ uvedl k nedostatku barev mluvčí automobilky. Současně sdělil, že AvtoVAZ a průmyslové podniky pracují na různých scénářích obnovení dodávek.
Tiskové vyjádření ruského Ministerstva průmyslu a obchodu zase hovoří o tom, že „absence některých druhů barev a laků nemá vliv na plánované objemy automobilové výroby a je krátkodobého charakteru. Situace se v nejbližší době stabilizuje.“
Barvy jen špičkou ledovce
Tradiční ruský výrobce ale postrádá mnohem podstatnější položky, než jsou laky. Chybí třeba moduly centrálního zamykání pro model Granta, jednotky ABS a střídavě řada dalších více či méně důležitých součástek. V důsledku toho je skoro každé vyrobené vozidlo do značné míry originálem lišícím se byť v detailech od sourozenců na výrobní lince.
Takzvaně „antisankční“ Lady s jednodušší výbavou jsou každopádně levnější než vozy vyráběné před vypuknutím války na Ukrajině. Například základní verze řady Granta vyjde na 600 000 rublů, což je v přepočtu jen 190 tisíc korun.