Největší ruská automobilka Lada se po Putinově vpádu na Ukrajinu snaží zachránit, co se dá. Na jedné straně vyrábí notně očesané verze stávajících modelů, na druhé straně její šéf avizuje brzké představení nové generace modelu Granta. Těžko říct, zda jde o fikci, nebo realitu.
Nový šéf národního kolosu AvtoVAZ Maxim Sokolov, donedávna ještě ruský ministr dopravy, poodhalil plány automobilky Lada na blízké období. Napsal o tom web Drom.ru s odkazem na ruskou agenturu Autostat. „AvtoVAZ vyvíjí novou generaci Lady Granta na francouzské platformě CMF-B. Plánujeme využít ‚opuštěných vývojových trendů Renaultu‘. Půjde o nový sedan, kombi a outdoorovou verzi,“ uvedl Sokolov na zasedání představenstva AvtoVAZu. Tradiční ruský výrobce má přitom po víceméně nuceném odchodu Renaultu ze země velké potíže znovuzahájit výrobu dosavadních modelů.
Takhle nějak by mohl vypadat nový model Granta. Jde o koncept vyvinutý už v roce 2016 ještě pod kuratelou Renaultu. Zdroj: Se svolením společnosti AvtoVAZ
Takhle nějak by mohl vypadat nový model Granta. Jde o koncept vyvinutý už v roce 2016 ještě pod kuratelou Renaultu. Zdroj: Se svolením společnosti AvtoVAZ
Auta bez airbagů, ABS či úchytů na bezpečnostní pásy
Po vpádu na Ukrajinu byla automobilka AvtoVAZ vyrábějící vozy Lada nucena přejít na takzvané antisankční verze svých modelů, které nemusejí splňovat moderní bezpečnostní či emisní předpisy a technicky de facto vracejí výrobu o více než 20 let zpět.
V polovině června se podařilo obnovit produkci zjednodušených modelů Granta, v červenci následovala Lada Niva Legend a v srpnu o něco mladší Niva Travel. Všechny modely se vyrábějí v méně přísné emisní normě, jsou bez airbagů, ABS, úchytů na bezpečnostní pásy nebo elektronické kontroly stability. To vše kvůli západním sankcím. Vládní deník Rossijskaja gazeta tuto situaci už před časem omlouval svérázným způsobem: „Na ruských silnicích stále jezdí vozy řady Lada 5 (ještě sovětská éra) a Lada 7 (ruská éra), které nikdy žádnou z těchto vymožeností neměly.“
Ruské ministerstvo průmyslu vydalo povolení k výrobě bez základních bezpečnostních prvků i dalším automobilkám, jako jsou třeba Kamaz, UAZ či GAZ. Automobilky se současně snaží dodávky sofistikovaných dílů nahradit výrobky ze zemí, které se k sankcím proti Putinově režimu nepřipojily.
Připomeňme, že skupina Renault uzavřela už v polovině května dvě smlouvy o převodu svých aktiv. Jedna se týká převodu podílu ve společnosti AvtoVAZ na ruský stát, potažmo známý výzkumný institut NAMI, druhá převodu společnosti CJSC Renault Russia přímo na město Moskva, ve kterém se továrna nachází.
Ve vývoji se prý nachází také vůz s pohonem 4x4, který by konečně měl nahradit Ladu Niva. Zdroj: Se svolením společnosti AvtoVAZ
Ve vývoji se prý nachází také vůz s pohonem 4x4, který by konečně měl nahradit Ladu Niva. Zdroj: Se svolením společnosti AvtoVAZ
Rusové se chtějí vyhnout licenčním poplatkům
Nové zamýšlené modely nejsou ničím jiným než pokračováním vývoje konceptů předvedených ještě v lednu, které měly být produkovány s logem Renaultu na francouzské platformě CMF-B. Lze tedy předpokládat, že Rusové se pokusí dokončit vývoj na cizí platformě a pod logem Lady, aby nebyli nuceni platit licenční poplatky Renaultu, což by neutralizovalo zisk z prodeje. Na druhou stranu je skutečností, že kopírování západních vzorů, byť často oficiální, má v Rusku dlouhou tradici.
Podle informací Drom.ru nicméně automobilka získala od Renaultu licenci na montáž všech současných modelů – Logan, Sandero, Duster, které plánuje vyrábět pouze s drobnými úpravami. Kromě toho má prý AvtoVAZ také licenci na výrobu 1,6litrového benzinového motoru H4M.
Nejblíže do výroby by údajně mělo mít kompaktní SUV. Zdroj: Se svolením společnosti AvtoVAZ
800 tisíc aut ročně a domácí produkce pro taxikáře
Podle agentury TASS Sokolov také oznámil záměr ve střednědobém horizontu zvýšit výrobu aut na 800 tisíc ročně. Do černých čísel se firma měla vrátit při výrobě 300 až 400 tisíc vozů ročně, řekl novinářům šéf společnosti. Takového objemu produkce bylo naposledy dosaženo v předcovidovém roce 2019. Podle prognózy do konce roku 2022 volžský automobilový gigant letos smontuje celkem asi 220 až 230 tisíc vozů.
Nejvyšší manažer zároveň předložil druhou iniciativu – zavést legislativní normu pro povinný podíl tuzemských vozů ve flotilách taxislužeb. „Pokud vím, projednává se nová verze zákona o taxislužbě. Jde o poměrně velký trh, pokud jde o spotřebu automobilových produktů, a je nutné diskutovat o normě, která by zajistila určitou úroveň využití vysoce lokalizovaných vozů ruské výroby taxíky,“ citovala Sokolova TASS.
Už nyní v Rusku funguje program na podporu ruských aut rodinami. Sleva na nová auta dotovaná z federálního rozpočtu činí až 20 procent ceny vozu a u vozů prodávaných na Dálném východě dosahuje dokonce 25 procent. Program se vztahuje na všechny modely GAZ, Lada a UAZ v hodnotě do dvou milionů rublů.