Mercedes-Benz je od pradávna symbolem společenského statusu a čím dále na východ od našich hranic, tím víc. Ruští majitelé a řidiči vozů s trojcípou hvězdou na chladiči si ale teď budou muset dávat setsakramentský pozor, aby jim klíče od auta nespadly třeba do kanálu nebo je nezapomněli v nočním klubu. Potom by se totiž mohlo stát, že se do vozu dlouhé měsíce vůbec nedostanou, natož aby jím někam jeli.
Podle informací serveru drom.ru zdražily značkové náhradní díly pro vozy Mercedes-Benz v Rusku kvůli sankcím o více než třetinu, na jejich dodání se přitom čeká i šest měsíců. Některé komponenty jsou ale prakticky nedostupné. Nedostatkovým zbožím jsou v tomto směru i náhradní klíče od aut, resp. jejich duplikáty, které je v případě ztráty nutné vyrobit.
Vlajková loď jak se patří: Mercedes-Benz S 580e stojí raketu, jaké má slabiny?
Sebeluxusnější SUV nemůže nahradit klasickou dlouhou limuzínu s prestižním znakem na chladiči. Nejnovější vydání stuttgartské S-Klasse je v testované verzi s plug-in hybridem aktuálně vůbec nejvýkonnějším provedením svého druhu, jezdit přitom umí se směšnou spotřebou paliva. Prodloužená varianta L naznačuje maximální komfort pro cestujícího vpravo vzadu, vlajkový Mercedes se ale i výborně řídí.
Ztráta klíče = ztráta auta
Vyrobit duplikát klíče od zánovních Mercedesů je v Rusku vzhledem k chybějícímu know-how a klíčovým kódům aktuálně téměř nemožné a mateřská továrna se podle drom.ru k dodávkám duplikátů staví značně zdrženlivě, nehledě na nepředstavitelně komplikovanou logistiku takové operace.
Mercedes-Benz podle webu odřízl své ruské partnery od možnosti spolupráce, ti tak musí náhradní díly objednávat ze Spojených arabských emirátů. Dodací lhůta činí dva až šest měsíců. Ani touto cestou se ale k novým klíčům Rusové zřejmě nedostanou. Ty se vyrábí pouze v Německu a vyřízení transakce přes prostředníky je údajně krajně nespolehlivé.
Jak otevřít zamčené auto, když jste ztratili klíč, nikdo neví, píše drom.ru. Ceny za údržbu, diagnostiku a opravy karoserií Mercedesu vzrostly o 20-30%. Prodej servisních certifikátů byl zrušen a některé salony ani neobsluhují ty zákazníky, kteří si takový certifikát stihli koupit dříve.
Další v řadě
Připomeňme, že Mercedes-Benz hledá kupce pro svůj automobilový závod v Esipovu v Moskevské oblasti, kde 20 % vlastní společný podnik Daimler KAMAZ Rus, zbytek vlastní mateřská společnost Mercedes-Benz AG. Podle listu Kommersant se o koupi závodu uchází několik velkých ruských dealerských holdingů a jednání se účastní Moskevská oblastní rozvojová společnost.
Továrna v Esipovu byla přitom otevřena tepreve v roce 2019.
Mercedes-Benz tak bude z největší pravděpodobností následovat kroky dalších západních výrobců, kteří z Ruska už odešly (Renault) nebo se k tomu chystají (Volkswagen, Scania).
Koupit v Rusku novou Ladu Granta v holé antisankční verzi? Novináři pohořeli
Nejdostupnějším novým vozem na ruském trhu je dnes sedan Lada Granta v nové, „antisankční“ konfiguraci Classic '22. Vůz v současné situaci vyrábí tradiční podnik AvtoVAZ, toho času už bez účasti francouzského koncernu Renault. Ruští novináři z webu drom.ru si stanovili jasný cíl: koupit toto auto od oficiálních ruských prodejců Lady. Nebyla to věru standardní situace.