Vlajková loď jak se patří: Mercedes-Benz S 580e stojí raketu, jaké má slabiny?

Sebeluxusnější SUV nemůže nahradit klasickou dlouhou limuzínu s prestižním znakem na chladiči. Nejnovější vydání stuttgartské S-Klasse je v testované verzi s plug-in hybridem aktuálně vůbec nejvýkonnějším provedením svého druhu, jezdit přitom umí se směšnou spotřebou paliva. Prodloužená varianta L naznačuje maximální komfort pro cestujícího vpravo vzadu, vlajkový Mercedes se ale i výborně řídí.

Je-li na víku kufru napsáno S 580, člověk si celkem právem myslí, že pod kapotou najde přinejmenším čtyřlitrový osmiválec. Jenže pozor, zde je navíc ještě písmenko „e“ a tato malá nuance znamená, že pohon obstarává třílitrová řadová „šestka“ generující 367 koní. Ta je ale navíc podporována 150koňovým elektromotorem, napájeným baterií o kapacitě 28,6 kWh, tedy více než u mnoha menších čistých elektromobilů.

Zaměnitelný a obrovský

Všechny sedany od Mercedesu, tedy třídy C, E a královské S, mají jednu záměrnou, ale ne úplně bezproblémovou vlastnost – jsou si totiž nebezpečně podobné, a nejvíc je na tom bita právě S-Klasse, kterou necvičené oko snadno zamění za menší model. A to je rozhodně nežádoucí!

Mercedes třídy S se na českém trhu každopádně prodává ve třech různých délkách. Nejdelší provedení se označuje jako Mercedes-Maybach a měří na délku téměř 5,5 m. Nám se do rukou dostala verze s prodlouženým rozvorem označovaná L, která měří necelých 5,3 m. Základní varianta s krátkým rozvorem je dlouhá 5,18 m. Všechna provedení proti minulé generaci mírně narostla.

Spotřeba z říše snů

Podle údajů WLTP má S 580 e spotřebu pouze 0,9 l/100 km a na jedno nabití ujede v elektrickém režimu až 107 km. Zní to příliš dobře na mamutí superluxusní limuzínu s celkovým výkonem 510 koní? Vyzkoušel jsem to stejně pečlivě jako zrychlení, brzdění, hluk v kabině nebo masážní sedadla a řadu dalších báječných vymožeností.

Ve městě jsem při 24 °C dosáhl elektrického dojezdu 91 km se spotřebou 24,3 kWh/100 km – to je vůbec nejlepší výsledek u plug-in hybridu v našich testech. Jen na elektřinu můžete zrychlit až na 145 km/h a zajímavé je, že na dálnici jsem dosáhl ještě nižšího výsledku spotřeby elektřiny než ve městě: 22,5 kWh/100 km s průměrem 127 km/h.

Pro důstojnou jízdu stačí výkon elektromotoru: v elektrickém režimu potřebuje S 580 e zrychlení 0–⁠50 km/h za 3,8 sekundy, což je jen o 1,5 sekundy déle než v režimu Sport, kdy mobilizuje plných 510 koní. Samozřejmě, že rostoucí rychlostí se rozdíly zvětšují (0–⁠100 km/h: 13,1 sekundy na elektřinu vs. 5,3 sekundy v režimu Sport). Jízda čistě na elektřinu mimoděk vybízí k šetrnému zacházení s plynem, při aktivním režimu EV umožňují pádla na volantu nastavit rekuperační sílu ve třech stupních.

Připojení se spalovací jednotky je sotva slyšitelné a naprosto plynulé. Žádné cukání, i když náhle sešlápnete plyn, devítistupňová převodovka se nenechá zaskočit jen si medově podřadí. V kabině je extrémně ticho i ve vysokých rychlostech.

Na dálnici, přestože spalovací motor pracuje téměř neustále a je v menší míře podporován elektromotorem, zůstává spotřeba paliva na podobné úrovni a činí 7,9 l/100 km. Nejméně (4,6–4,8l) vůz zkonzumoval při jízdě po venkovských silnicích. Průměrná reálná spotřeba 6,9 l/100 km řadí S 580 e do čela luxusních limuzín. K dosažení výrobcem deklarovaného famózního údaje (0,9 l na 100 km) byste ale potřebovali spalovací motor použít jen asi 13 km na každých 100 ujetých km, což je v praxi nesmysl.

Úspory ano, ale kterého majitele zajímají?

Hybridní limuzínu, jejíž cena začíná na 3 453 000 Kč (testovaná specifikace však stála přes 5 mil. korun), si ale nekupujete proto, abyste ušetřili na palivu, ale spíše kvůli image. U vrcholné verze se nedělají žádné kompromisy, takže kromě pohonu je palubní výbava S 580 e rovněž nejlepší, jakou může třída S nabídnout.

Nejprestižnější místo na palubě se samozřejmě nachází vpravo vzadu. Je to ultra pohodlná a uvolněná zóna. Dlouhý rozvor „vytváří“ spoustu prostoru pro nohy, sedadlo s podnožkou umožňuje zaujmout vyvolenému takřka horizontální polohu, nejprve ale musíte (samozřejmě elektricky) odsunout sedadlo spolujezdce.

Dotyková obrazovka zábavního systému pak již není na dosah, ale pro úplnou blaženost z cestování je tablet možné vyjmout ze stálého místa v loketní opěrce – můžete si třeba vybrat jeden z 10 masážních programů, upravit osvětlení kabiny a lampičky na čtení, ovládat hudbu, navigaci, kontrolovat počasí a nastavení auta. Nechybí ani dekodér digitální televize. Pokud máte chuť pracovat, jsou zde skládací stoly s nastavitelným sklonem. Pokud máte žízeň, je k dispozici lednička a držáky nápojů s regulací teploty.

Když už je řeč o klimatu... Nemusíte sahat po dotykovém panelu klimatizace, stačí říct „Hej Mercedesi, je mi zima“. A chytrý asistent bude vědět, kterou ze čtyř zón má správně zahřát. Svítí slunce? Na všech zadních oknech má S-Klasse rolety a pan Mercedes vám je rád spustí. Držáky nápojů mají funkci chlazení nebo ohřevu a zadní bezpečnostní pásy s integrovanými airbagy laskavě obslouží dávkovač.

Ani ostatní cestující se nemají nejhůř – polštářky na všech opěrkách hlavy zdobené hvězdicovou výšivkou jsou klíčovým doplňkem dojmu sezení/ležení na obláčku. Všestranné možnosti nastavení a boční panely, které aktivně podporují zatáčení, zajistí, že každý přijede uvolněný a namasírovaný –⁠ na přání i s hudbou, protože v sedadlech je umístěno 8 z 39 reproduktorů systému Burmester 4D. Zde leží čtvrtá zvuková dimenze. Můžete si nastavit vibrace sedadla, stejně jako zvukovou charakteristiku. Je to velmi efektivní, ale v určitém okamžiku si všimnete, že se příliš motáte v nastavení a příliš málo si užíváte zvuk.

Baterie a luxusní sedadla jsou však v autě na úkor zavazadlového prostoru, když jej zmenšují ze standardních 550 na pouhých 350 l. Pod podlahou kufru, která je vyšší než u standardní benzinové verze, chybí odkládací přihrádka, hodně místa zaberou také nabíjecí kabely.

Suverén vždy a všude

Je-li hlavním úkolem limuzíny převážet důležité cestující z bodu A do bodu B v maximálním komfortu, plní Mercedes S 580 e tuto funkci beze zbytku. Adaptivní vzduchový podvozek žehlí bez zaváhání všechny druhy nerovností a odhlučnění kabiny je na takové úrovni, že by v interiéru bylo slyšet i spadnutí špendlíku na huňaté koberečky.

Sešlapování plynu k podlaze není upřímně tím, co by řidiče tohoto auta lákalo nebo dokonce bavilo. Celkové naladění vozu naopak vybízí k maximálně relaxované jízdě. Fascinující je zejména jízda v režimu komfort, ve kterém si mercedes dopředu skenuje silnici, po které jede a předem připravuje podvozek na případné nerovnosti. Jejich přejetí připomíná zážitek z létajícího koberce.

Zajímavý je současně dramatický rozdíl mezi módy komfort a sport. Ve sportovním módu totiž celé auto ztuhne, pocitově se zpevní, přestane se kolébat a pohupovat a i díky natáčecí zadní nápravě funguje v zatáčkách až překvapivě zábavně a lehkonoze. Navíc aktivně natáčí vůz do zatáček proti odstředivé síle, takže lidem s citlivým žaludkem není v zakroucených pasážích zle. Tradiční a velkou devízou při manévrování v těsnějších prostorech je vedle toho vynikající rejd.

Je dostatečně konzervativní?

Mercedes-Benz třídy S 580e ve verzi Long je bezpochyby nejlepší luxusní limuzínou s plug-in hybridním pohonem na českém trhu a asi vůbec nejlepším plug-in hybridem na světě. Oproti přímým konkurentům od Audi a BMW nabízí výrazně větší dojezd na jedno nabití, kapacitu akumulátoru i rychlost dobíjení. V tomto ohledu je nové „esko“ opravdu nepřekonatelné.

O nadoblačném komfortu už jsem toho napsal až až, tak snad i jedna, ale podstatná, kritická připomínka. Současná „S-Klasse“ nabízí takovou rozmanitost funkcí, až jednoho začne deprimovat nekonečnost palubních menu a možností nastavení. Auto přece není tablet a zvláště konzervativní zákazník na úrovni by se v něm neměl cítit hloupě. A to žel nelze ve velkém mercedesu zcela zaručit. Mercedes už umí tolik všemožných věcí, že se z toho řidiči snadno zamotá hlava. BMW řady 7 a především Audi A8 jsou v tomto směru o něco lidštější.

Podrobný ceník a technické údaje naleznete zde.

Tagy:

Hlavní zprávy

Hřib přirovnáním Svobody k prasečí chřipce překročil mez. Může ho to stát místo, říká expert
360°

Hřib přirovnáním Svobody k prasečí chřipce překročil mez. Může ho to stát místo, říká expert

Mezi představiteli koalice Spolu, která vyhrála volby v Praze, panuje většinová shoda na tom, že by chtěli koalici v hlavním městě složit na základě vzoru vládní pětikoalice. V médiích se však diskutuje, zda takové spolupráci nebudou škodit spory mezi lídrem Spolu Bohuslavem Svobodou (ODS) a dosavadním pražským primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti), kteří si šli během kampaně tvrdě po krku. Profesionální vyjednavač Radim Pařík v pořadu 360° mimo jiné radil, co by oba politici měli udělat, aby mohla koalice bez problému vzniknout.

Infobox
sledujeme živě
23:46

Volební on-line přenos pro dnešek končí. Děkujeme za pozornost.

23:20

Vítězové a poražení voleb: Slaví Novotný či Vandas. Neuspěl Špidla, v cílové rovince padl Váňa

23:01

Prachatická ODS jedná o pětikoalici, starostou chce být poslanec Jan Bauer

22:50

Devět perliček senátních voleb: Největší smolař i neuvěřitelné stranické přestupy

Živě
ON-LINE: V Praze se sešli Praha sobě, Piráti a STAN, konkrétní dohoda nevznikla

Komunální volby v hlavním městě vyhrála koalice Spolu pro Prahu, získala 19 mandátů v zastupitelstvu, které má 65 členů. Druhé skončilo ANO se 14 mandáty. Třetí Piráti budou mít 13 zastupitelů. Mandát v Senátu získal v prvním kole ve volebním obvodu Praha 6 Jiří Růžička (TOP 09), na Bruntálsku Ladislav Václavec (za ANO) a na Orlickoústecku jmenovec premiéra Petr Fiala (za KDU-ČSL).

Sáhl jsem si na úplné dno. Partner Soukalové popsal chvíle zoufalství při pátrání po Gábině

O tom, že si bývalá biatlonistka a nynější moderátorka pořadu Showtime Gábina Soukalová prožila v italských Alpách zlý sen, když se při výletě na kole ztratila, již CNN Prima NEWS informovala. Další detaily ale nyní exkluzivně pro ShowTime popsal i její partner Miloš Kadeřábek, který ve středu v podvečer zalarmoval záchranáře poté, co se Gábině ještě stačil dovolat, než se jí vybil mobil. Tušil díky tomu, že se kus značené cesty utrhl a jeho milá hledá cestu zpět.

Živě
ON-LINE: Rusové se děsí mobilizace. Ze země uprchlo přes čtvrt milionu mužů, píší média

Rusové v neděli brzy ráno opět zaútočili pomocí sebevražedných bezpilotních letounů na přístavní město Oděsa. Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov v sobotním projevu před Valným shromážděním OSN obvinil Západ, že se snaží zničit a rozdělit Rusko. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj zopakoval, že Ukrajinci osvobodí celou svoji zemi. A ruský vůdce Vladimir Putin učinil další personální změnu ve vedení armády.

Okamura ke svému přešlapu: Měl jsem volební lístek pro Růžičku ještě roztrhat a sníst?

Šéf SPD Tomio Okamura už druhý den obhajuje svůj protestní hlas pro znovuzvoleného senátora Jiřího Růžičku. Ten obhájil svůj post v horní komoře parlamentu již v prvním kole. Ačkoliv Okamura volební lístek přeškrtal a natrhnul, stále pravděpodobně platil. „Měl jsem ten lístek ještě zmuchlat? Sníst? Roztrhat na kusy? Ještě něčím polít? Hlavně jsem rád, že jsem vyjádřil nesouhlas s politikou vlády Petra Fialy (ODS),“ doplnil pobaveně Okamura v povolební Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS.

Domácí zpravodajství

S touto cestovkou už nikam. Zdravotní trable a návrat domů byly noční můra, líčí klientka

Vidina exotické dovolené pro rodinu s dětmi se změnila v noční můru. Zdravotní problémy, které ji během pobytu v Tunisku postihly, ji nakonec donutily vrátit se domů o několik dní dříve. Přestože v dřívějším letadle byla volná místa, museli znovu zaplatit plnou cenu letenek. Navíc za poměrně dramatických okolností, které člověk ve 21. století u prestižní cestovní kanceláře nečeká. „Chtěla bych důrazně lidem doporučit, aby při výběru dovolené také pečlivě zvažovali, se kterou cestovní kanceláří do světa vyrazí,“ začala redakci CNN Prima NEWS popisovat svůj příběh paní Karolína.

Lepší SPD než kmotři z ODS a TOP 09. Zakládající člen Pirátů vyzval k vendetě v Plzni

Aktualizováno

Plzeňští Piráti v krajském městě zamýšleli koalici s hnutím ANO a STAN i s kontroverzní podporou od dvou zastupitelů za SPD. Proti tomu se však ohradil předseda Pirátů Ivan Bartoš. Strana po nedělním jednání nakonec došla k závěru, že se o podporu SPD neopře. Jeden ze zakládajících členů Pirátů Dalibor Záhora, který je ostrým kritikem plzeňské ODS i TOP 09, si spolupráci s SPD na komunální úrovni představit uměl.

S kandidaturou na prezidenta nepočítám, prohlásil Vystrčil. ANO čeká na Babiše a Spolu tápe

S kandidaturou na prezidenta nepočítám, prohlásil v nedělní Partii Terezie Tománkové televize CNN Prima NEWS šéf Senátu Miloš Vystrčil (ODS). Ten se dostal s 45 procenty do druhého kola senátních voleb, které bude příští týden. ANO podle šéfky poslanců hnutí Aleny Schillerové „čeká na Andreje Babiše“. Koalice Spolu tápe. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) naznačil, že nejspíš někoho podpoří.