Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-Benz S 580e 4Matic L Zdroj: Bart Běhal
Sebeluxusnější SUV nemůže nahradit klasickou dlouhou limuzínu s prestižním znakem na chladiči. Nejnovější vydání stuttgartské S-Klasse je v testované verzi s plug-in hybridem aktuálně vůbec nejvýkonnějším provedením svého druhu, jezdit přitom umí se směšnou spotřebou paliva. Prodloužená varianta L naznačuje maximální komfort pro cestujícího vpravo vzadu, vlajkový Mercedes se ale i výborně řídí.
Je-li na víku kufru napsáno S 580, člověk si celkem právem myslí, že pod kapotou najde přinejmenším čtyřlitrový osmiválec. Jenže pozor, zde je navíc ještě písmenko „e“ a tato malá nuance znamená, že pohon obstarává třílitrová řadová „šestka“ generující 367 koní. Ta je ale navíc podporována 150koňovým elektromotorem, napájeným baterií o kapacitě 28,6 kWh, tedy více než u mnoha menších čistých elektromobilů.
Ne jízda, ale zaoceánská plavba vás čeká nejen na zadním sedadle prodloužené třídy S. Zdroj: Bart Běhal
Ne jízda, ale zaoceánská plavba vás čeká nejen na zadním sedadle prodloužené třídy S. Zdroj: Bart Běhal
Zaměnitelný a obrovský
Všechny sedany od Mercedesu, tedy třídy C, E a královské S, mají jednu záměrnou, ale ne úplně bezproblémovou vlastnost – jsou si totiž nebezpečně podobné, a nejvíc je na tom bita právě S-Klasse, kterou necvičené oko snadno zamění za menší model. A to je rozhodně nežádoucí!
Mercedes třídy S se na českém trhu každopádně prodává ve třech různých délkách. Nejdelší provedení se označuje jako Mercedes-Maybach a měří na délku téměř 5,5 m. Nám se do rukou dostala verze s prodlouženým rozvorem označovaná L, která měří necelých 5,3 m. Základní varianta s krátkým rozvorem je dlouhá 5,18 m. Všechna provedení proti minulé generaci mírně narostla.
Prodloužená verze má na délku 5,3 m a váží plnotučných 2365 kg. Zdroj: Bart Běhal
Spotřeba z říše snů
Podle údajů WLTP má S 580 e spotřebu pouze 0,9 l/100 km a na jedno nabití ujede v elektrickém režimu až 107 km. Zní to příliš dobře na mamutí superluxusní limuzínu s celkovým výkonem 510 koní? Vyzkoušel jsem to stejně pečlivě jako zrychlení, brzdění, hluk v kabině nebo masážní sedadla a řadu dalších báječných vymožeností.
Ve městě jsem při 24 °C dosáhl elektrického dojezdu 91 km se spotřebou 24,3 kWh/100 km – to je vůbec nejlepší výsledek u plug-in hybridu v našich testech. Jen na elektřinu můžete zrychlit až na 145 km/h a zajímavé je, že na dálnici jsem dosáhl ještě nižšího výsledku spotřeby elektřiny než ve městě: 22,5 kWh/100 km s průměrem 127 km/h.
Pro důstojnou jízdu stačí výkon elektromotoru: v elektrickém režimu potřebuje S 580 e zrychlení 0–50 km/h za 3,8 sekundy, což je jen o 1,5 sekundy déle než v režimu Sport, kdy mobilizuje plných 510 koní. Samozřejmě, že rostoucí rychlostí se rozdíly zvětšují (0–100 km/h: 13,1 sekundy na elektřinu vs. 5,3 sekundy v režimu Sport). Jízda čistě na elektřinu mimoděk vybízí k šetrnému zacházení s plynem, při aktivním režimu EV umožňují pádla na volantu nastavit rekuperační sílu ve třech stupních.
Třílitrový řadový šestiválec je mimořádně kultivovaný. Zdroj: Bart Běhal
Připojení se spalovací jednotky je sotva slyšitelné a naprosto plynulé. Žádné cukání, i když náhle sešlápnete plyn, devítistupňová převodovka se nenechá zaskočit jen si medově podřadí. V kabině je extrémně ticho i ve vysokých rychlostech.
Na dálnici, přestože spalovací motor pracuje téměř neustále a je v menší míře podporován elektromotorem, zůstává spotřeba paliva na podobné úrovni a činí 7,9 l/100 km. Nejméně (4,6–4,8l) vůz zkonzumoval při jízdě po venkovských silnicích. Průměrná reálná spotřeba 6,9 l/100 km řadí S 580 e do čela luxusních limuzín. K dosažení výrobcem deklarovaného famózního údaje (0,9 l na 100 km) byste ale potřebovali spalovací motor použít jen asi 13 km na každých 100 ujetých km, což je v praxi nesmysl.
Vpravo vzadu si cestující natáhne nohy skutečně dosyta. Zdroj: Bart Běhal
Úspory ano, ale kterého majitele zajímají?
Hybridní limuzínu, jejíž cena začíná na 3 453 000 Kč (testovaná specifikace však stála přes 5 mil. korun), si ale nekupujete proto, abyste ušetřili na palivu, ale spíše kvůli image. U vrcholné verze se nedělají žádné kompromisy, takže kromě pohonu je palubní výbava S 580 e rovněž nejlepší, jakou může třída S nabídnout.
Nejprestižnější místo na palubě se samozřejmě nachází vpravo vzadu. Je to ultra pohodlná a uvolněná zóna. Dlouhý rozvor „vytváří“ spoustu prostoru pro nohy, sedadlo s podnožkou umožňuje zaujmout vyvolenému takřka horizontální polohu, nejprve ale musíte (samozřejmě elektricky) odsunout sedadlo spolujezdce.
Malý tablet můžete vyjmout z úložiště a pracovat s ním třeba v leže. Zdroj: Bart Běhal
Dotyková obrazovka zábavního systému pak již není na dosah, ale pro úplnou blaženost z cestování je tablet možné vyjmout ze stálého místa v loketní opěrce – můžete si třeba vybrat jeden z 10 masážních programů, upravit osvětlení kabiny a lampičky na čtení, ovládat hudbu, navigaci, kontrolovat počasí a nastavení auta. Nechybí ani dekodér digitální televize. Pokud máte chuť pracovat, jsou zde skládací stoly s nastavitelným sklonem. Pokud máte žízeň, je k dispozici lednička a držáky nápojů s regulací teploty.
Když už je řeč o klimatu... Nemusíte sahat po dotykovém panelu klimatizace, stačí říct „Hej Mercedesi, je mi zima“. A chytrý asistent bude vědět, kterou ze čtyř zón má správně zahřát. Svítí slunce? Na všech zadních oknech má S-Klasse rolety a pan Mercedes vám je rád spustí. Držáky nápojů mají funkci chlazení nebo ohřevu a zadní bezpečnostní pásy s integrovanými airbagy laskavě obslouží dávkovač.
Ani vpředu se nežije špatně... Zdroj: Bart Běhal
Ani ostatní cestující se nemají nejhůř – polštářky na všech opěrkách hlavy zdobené hvězdicovou výšivkou jsou klíčovým doplňkem dojmu sezení/ležení na obláčku. Všestranné možnosti nastavení a boční panely, které aktivně podporují zatáčení, zajistí, že každý přijede uvolněný a namasírovaný – na přání i s hudbou, protože v sedadlech je umístěno 8 z 39 reproduktorů systému Burmester 4D. Zde leží čtvrtá zvuková dimenze. Můžete si nastavit vibrace sedadla, stejně jako zvukovou charakteristiku. Je to velmi efektivní, ale v určitém okamžiku si všimnete, že se příliš motáte v nastavení a příliš málo si užíváte zvuk.
Natáčecí zadní náprav zásadním způsobem zlepšuje jízdní vlastnosti. Zdroj: Bart Běhal
Baterie a luxusní sedadla jsou však v autě na úkor zavazadlového prostoru, když jej zmenšují ze standardních 550 na pouhých 350 l. Pod podlahou kufru, která je vyšší než u standardní benzinové verze, chybí odkládací přihrádka, hodně místa zaberou také nabíjecí kabely.
Suverén vždy a všude
Je-li hlavním úkolem limuzíny převážet důležité cestující z bodu A do bodu B v maximálním komfortu, plní Mercedes S 580 e tuto funkci beze zbytku. Adaptivní vzduchový podvozek žehlí bez zaváhání všechny druhy nerovností a odhlučnění kabiny je na takové úrovni, že by v interiéru bylo slyšet i spadnutí špendlíku na huňaté koberečky.
Sešlapování plynu k podlaze není upřímně tím, co by řidiče tohoto auta lákalo nebo dokonce bavilo. Celkové naladění vozu naopak vybízí k maximálně relaxované jízdě. Fascinující je zejména jízda v režimu komfort, ve kterém si mercedes dopředu skenuje silnici, po které jede a předem připravuje podvozek na případné nerovnosti. Jejich přejetí připomíná zážitek z létajícího koberce.
Zajímavý je současně dramatický rozdíl mezi módy komfort a sport. Ve sportovním módu totiž celé auto ztuhne, pocitově se zpevní, přestane se kolébat a pohupovat a i díky natáčecí zadní nápravě funguje v zatáčkách až překvapivě zábavně a lehkonoze. Navíc aktivně natáčí vůz do zatáček proti odstředivé síle, takže lidem s citlivým žaludkem není v zakroucených pasážích zle. Tradiční a velkou devízou při manévrování v těsnějších prostorech je vedle toho vynikající rejd.
Nekonečné kilometry hltá S-Klasse jako nic. Zdroj: Bart Běhal
Je dostatečně konzervativní?
Mercedes-Benz třídy S 580e ve verzi Long je bezpochyby nejlepší luxusní limuzínou s plug-in hybridním pohonem na českém trhu a asi vůbec nejlepším plug-in hybridem na světě. Oproti přímým konkurentům od Audi a BMW nabízí výrazně větší dojezd na jedno nabití, kapacitu akumulátoru i rychlost dobíjení. V tomto ohledu je nové „esko“ opravdu nepřekonatelné.
O nadoblačném komfortu už jsem toho napsal až až, tak snad i jedna, ale podstatná, kritická připomínka. Současná „S-Klasse“ nabízí takovou rozmanitost funkcí, až jednoho začne deprimovat nekonečnost palubních menu a možností nastavení. Auto přece není tablet a zvláště konzervativní zákazník na úrovni by se v něm neměl cítit hloupě. A to žel nelze ve velkém mercedesu zcela zaručit. Mercedes už umí tolik všemožných věcí, že se z toho řidiči snadno zamotá hlava. BMW řady 7 a především Audi A8 jsou v tomto směru o něco lidštější.
Podrobný ceník a technické údaje naleznete zde.