Nejdostupnějším novým vozem na ruském trhu je dnes sedan Lada Granta v nové, „antisankční“ konfiguraci Classic '22. Vůz v současné situaci vyrábí tradiční podnik AvtoVAZ, toho času už bez účasti francouzského koncernu Renault. Ruští novináři z webu drom.ru si stanovili jasný cíl: koupit toto auto od oficiálních ruských prodejců Lady. Nebyla to věru standardní situace.
K restartu výroby modelu Lada Granta došlo v povolžském Togliatti už 8. června. Zjednodušené verze přišly o airbag řidiče (dostaly nový čtyřramenný volant), ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly, systém ERA-GLONASS, imobilizér a další „maličkosti“. Zůstal 1,6litrový motor v základní osmiventilové verzi, který byl sice nedávno modernizovaný, ale i tak jde o letitý kousek techniky. Zůstalo mu také vstřikování a elektronický plynový pedál, změnila se však řídicí jednotka – nyní od místního dodavatele. Převodovka je samozřejmě pouze manuální. Protikrizový model se nadále vyrábí ve třech karosářských typech s výjimkou v Rusku neoblíbeného hatchbacku.
Koupit oholenou Grantu není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Zdroj: Se svolením společnosti AvtoVAZ
Horší a dražší
Cena nového antisankčního sedanu začíná podle ceníku na 678 300 rublů, tedy asi 295 000 korun, zatímco předchozí Classic (to znamená původní neočesané provedení) se doprodává za 761 500 rublů (332 000 korun). Verze liftback stojí 698 300 rublů (305 000 korun) a kombi 705 300 rublů (307 000 korun).
Zdaleka ne všichni dealeři však podle drom.ru dosud obdrželi Granty pod linií „technologické suverenity“, tedy vozy v konfiguraci Classic '22. Zároveň jsou stále v prodeji „staré“ verze s určitým výběrem barvy a výbavy. Ruské novináře samozřejmě primárně zajímala nyní i před válkou nejpopulárnější verze sedan.
Situaci zmapovali od Dálného východu až po břehy Černého moře. Ani jeden jediný prodejce Lady v Rusku ovšem nedokázal nabídnout antisankční Ladu Granta za ceníkovou cenu. Novináři chtěli přitom pořídit pouhý základní sedan s cenou maximálně 700 000 rublů, ve které je zahrnuta i finanční rezerva na případné prvky výbavy. Rychle ale přišli na to, že oficiální cena je jen východiskem a že ruští dealeři se snaží v těžkých časech „vyždímat“ ze zákazníků více právě na doplňcích.
Hololady stejně nejsou
V první řadě ale nejsou v některých regionech antisankční Granty vůbec k mání. Na skladech jsou ještě předválečné modely s ABS, samozřejmě dražší než dříve. Tato auta začínají na ceně 761 500 rublů, takže jsou nad limitem, který si ruští novináři určili. Dealeři se jim však snažili argumentovat, že taková koupě se vyplatí, protože nedokážou garantovat, kdy přijde upravená Granta Classic '22 a ani stabilitu ceny.
Úspěšní se svými požadavky však nebyli ruští novináři ani tam, kam už antisankční Lady dorazily. Ani v jednom případě nestál nabízený model pod oněch 700 000 rublů. Prodejci totiž auta dovybavili různým doplňkovým příslušenstvím. Například antikorozní úpravou podvozku, krytem motoru a převodovky. Nebo dodatečně namontovanou klimatizací. Ceny se také lišily podle regionů. Tam, kde byla vyšší poptávka, si dealeři účtovali vyšší přirážky. Výsledkem průzkumu je zjištění, že „přeformátovanou“ Ladu Granta s karoserií sedan se za ceníkovou cenu novinářům koupit vůbec nepodařilo.
I takové pomůcky jako zástěrky proti nečistotám si umí ruští prodejci řádně nacenit. Zdroj: Se svolením společnosti Avto VAZ
Skutečné ceny se vyšplhaly v závislosti na nechtěné výbavě a regionu na 730 až 788 tisíc rublů. Pokud novináři tlačili na prodejce, že chtějí základní verzi, dočkali se odpovědi, že to je možné, ale nevědí, kdy a zda zůstane cena na původní úrovni. Zajímavé také je, že navzdory nedostatku aut na ruském trhu, jsou na skladech stále neprodané předválečné Lady s bohatší výbavou, ale také další vozy od nyní sankcinovaných značek.
Ve skladu v Čechově nedaleko Moskvy se nachází takřka 10 000 neprodaných vozů ůzných zahraničních značek. Zdroj: TASS
Nejsou peníze nebo chybí zájem
Celá situace naznačuje, že Rusové se v dobách nejasných existenčních vyhlídek do prodejen Lady nehrnou. A ti, kdo peníze mají, zase nemají zájem o model, který má kořeny v devadesátých letech. Proto je málo pravděpodobné, že by Granta Classic mohla být zárukou prosperity tak obřího automobilového podniku, jakým ještě donedávna AvtoVAZ byl. Samozřejmě do dob, kdy byl jeho většinovým vlastníkem Renault a plánoval velkou modelovou ofenzívu za pomoci sdílení platforem s Dacií.