S jeho stavbou lidé nesouhlasili a pozornost budí dodnes: OC Máj. Denně přiláká tisíce lidí

Výběr redakce

Komerční sdělení
Lea Janochová
Michaela Zajíčková
Komerční sdělení , Lea Janochová , Michaela Zajíčková
  • 14. pro 2025, 09:10

  • Už padesát let patří k nejvýraznějším stavbám na pražské Národní třídě. Když se v polovině sedmdesátých let obchodní dům Máj otevřel, přinesl do centra hlavního města úplně nový styl i nový způsob, jak tehdy lidé vnímali moderní nákupní centrum. A stejně jako tehdy i dnes si díky svému vzhledu říká o pozornost.

    Obchodní dům, který nejprve nesl název 02, až později získal jméno Máj, pod nímž ho známe dodnes, vznikl v letech 1972 až 1975 podle návrhu architektů studia SIAL. Brzy se stal výraznou dominantou a jedním ze symbolů moderní architektury své doby. „Pro nás mladé to byla velmi zajímavá stavba, ale vyvolávala i kontroverze, především u starší generace. Těm se nelíbilo, že dům byl takový hladký, jednoduchý, že tam nejsou ozdoby jako v okolí,“ vzpomíná pamětník Zdeněk Lukeš před kamerou pořadu Prima Česko. A pokračuje: „Obchodní domy se od dob Bílé labutě, od roku 1939, vůbec nestavěly, takže teprve v polovině 70. let se objevily dva. Ten první byl Kotva a vzápětí také Obchodní dům Máj. Byl to řetězec PRIOR, prodej byl tedy všude stejný — sortiment zboží se po patrech měnil. Dole bylo většinou drobné zboží včetně tabáku a parfumerie. Potom bylo dámské oblečení, pánské oblečení a v horních patrech byl například nábytek nebo elektro. V horním patře ještě byla restaurace nebo kavárna, kde se oknem dalo dívat na provoz na Národní.“

    K dnešní podobě Máje přispělo i současné umění. Dominantou fasády jsou mechaničtí motýli od Davida Černého, kteří se stali novým vizuálním symbolem domu. „Já jsem si tam nainstaloval motýlky, jsou, myslím, docela prima. Mám je rád a považuju je za svoji docela dobrou sochu,“ říká umělec David Černý, který si rovněž pamatuje počátky výrazné budovy. „Zažil jsem jako dítě, když se Máj stavěl. Bylo samozřejmě spousty lidí, kteří proti výstavbě protestovali. Znám dva ze tří architektů, Martina Rajniše, který ho projektoval, a Johna Eislera. Oba jsou samozřejmě skvělí architekti, na svou dobu odvedli nejlepší práci, kterou mohli odvést.“

    Na současné využití domu má známý umělec jasný názor: „Koncept obchodního domu už nebude fungovat. Takže místo toho, aby tam udělali kanceláře, udělali z toho prostor, který je používaný kompletně a je obsazený. Když tam někdy vejdu, je tam nacpáno lidmi a myslím si, že to je docela oblíbená destinace. Takže z tohoto pohledu je asi dobře, když se budovy, které jsou víceméně mrtvé, zase oživují.“

    ČTĚTE TAKÉ: V době vzniku v socialistickém Česku neměl obdoby, dnes je centrem zábavy: OC Máj slaví půl století

    Máj v docela novém světle

    Současný Máj tak nejen podle Davida Černého propojuje původní architekturu se současnými prvky. A jak vypadá uvnitř? V suterénu funguje jeden z největších potravinových provozů na Praze 1, kam lidé míří pro běžné denní nákupy. O patro výš se dům otevírá průchozí pasáží, která propojuje hlavní vstupy z ulic a nabízí řadu obchodů a služeb. Oba prostory denně využívají tisíce návštěvníků. Ve druhém patře je soustředěna celá gastronomická nabídka. Její součástí je nově i restaurace s rychlým občerstvením, jejíž pobočka je vůbec první u nás.

    Atmosféru u jídla dotváří desítky skleněných lustrů, navržených jako pocta českému sklářství. „Je to úplně nový prvek – trochu netradiční. Chtěli jsme přiblížit české sklářství obchodnímu domu Máj, památkově chráněné budově. Přijde nám fajn podporovat české sklářství,“ uvádí Václav Klán, člen správní rady OC Máj.

    V dalších patrech už se dům kompletně mění. Tři patra jsou věnována zábavě a herním světům a nabídka je opravdu široká. „Každý si tady najde svoje. Máme tady vše od kulečníku a minigolfu po šipky, závodní simulátory formule, které se nacházejí ve čtvrtém patře, a také více než 200 arkádových her. Takže si myslím, že zákazník se tu rozhodně nenudí,“ věří Václav Klán.

    Obchodní dům Máj má i několik svých „nej“! Například nejvyšší a nejdelší bar v Česku, největší křišťálovou kostru nebo největší 4K LED stěnu ve veřejném prostoru. „V České republice určitě podobný koncept není... Čerpali jsme inspiraci z celého světa, kde je trendem právě zábava, a to jsme chtěli dát na Národní třídu,“ vysvětluje dále člen správní rady OC Máj.

    MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pružiny pruží, pumpička fouká. Řezbář z Horní Cerekve vyrábí dřevěné motorky.

    V šestém patře si návštěvníci připomenou klíčové okamžiky českých dějin, a to díky projekcím a 5D efektům, které jsou součástí zážitkové expozice Back In Time. A co nabízí patro sedmé? Hlavním tahákem je podle Václava Klána zdejší restaurace. „Co se týká rooftopových restaurací, je nejvyšší na Praze 1. Jsme rádi, že jsme místo stávajících technologií, které zde byly před rekonstrukcí, mohli tyto výhledy nabídnout občanům.“

    A vzápětí dodává: „Je potřeba sledovat trendy, nenechat chátrat historické budovy. Určitě bych všem doporučil, aby se zde zastavili a vyzkoušeli atmosféru toho domu, protože obchodní dům Máj nabízí všechna patra pro různé věkové kategorie. Přijďte se podívat do vyšších pater, je zde opravdu co vidět.“

    Na samotném vrcholu je nejvyšší vyhlídka Prahy 1. Je místem, odkud je vidět, jak Máj i okolní město žijí svým rytmem a jak se v čase nenápadně proměňují.