Pružiny pruží, pumpička fouká. Řezbář z Horní Cerekve vyrábí dřevěné motorky

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Za vášní pro dřevěné motorky stojí žena.

  • Dřevěná ČZ 250: 40 druhů dřeva a tři tisíce hodin práce.

  • Unikátní dřevěné součástky.

  • 2000 let staré dřevo.

  • Proč má první motorka zvláštní cenu?

  • Kde a kdy se dají dřevěné motorky vidět?

Více

Výběr redakce


Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku v dalším díle pořadu Prima Česko ukázal, jak se ze dřeva vyřezávají věrné kopie legendárních motorek. Jde o ruční práci od řetězu přes pružiny až po pumpičku, Nemají ani gram kovu, nenajdete na nich jediný šroubek a nespornou výhodou je, že stroje nejsou hlučné. V dalším díle pořadu Prima Česko jsme

Lásku k veteránům nezapře. Není nad starý dobrý stroj, který pořád drží. Pavel Svoboda má rád motocykly a možná ještě víc dřevo. „Motorky jsem začal vyřezávat v roce 2015, kdy jsem na internetu dostal od kamaráda fotky motorky, která byla udělaná v zahraničí,“ vypráví Pavel Svoboda, který ještě netušil, do čeho se rozhodne pustit.

„Koukal jsem na ty fotky a říkal jsem si, že tohle bych v životě nedokázal. A jak se říká, za vším hledej ženu. Manželka stála za mnou a říká, ‚Tak to zkus'. A takhle to dopadlo. První motorka byl pérák, kterého jsem dostal ke 40. narozeninám od manželky. A ČZ 250 sportka je moje čtvrtá motorka,“ říká truhlář a řezbář.

Jako pravé, jen je nenastartujete

Model vyrobil v reálné velikosti. I komponenty jsou vymazlené do posledního detailu, jen vás tyto krásky nikam neodvezou. „Největší problém bylo zhotovení pružin, daly mi opravdu zabrat. Je to pravděpodobně první pružina na světě, která je dřevěná a plně funkční,“ vykládá autor dřevěných motorek.

A pokračuje výčtem, s čím vším se na motorce dále dá hýbat: „Odklápí se zadní blatník, přesně tak, jak má u ČZ 250. A mám tady dokonce plně funkční dřevěnou pumpičku, která opravdu fouká,“ směje se.

ČTĚTE TAKÉ: Architektonický skvost v srdci Pardubic. Automatické mlýny mísí historii s uměním

1 motorka = 40 druhů dřeva. I 2 000 let staré

Nějaký čas tenhle koníček zabere. Dřevěná ČZ 250 vyžaduje celkem tři roky a přes tři tisíce hodin práce. A řadu druhů dřeva. „Válce jsou udělané z mahagonu, dále je tu panga panga, je tam pár i exotických dřev — oliva na zadním světélku, škumpa, amarant... Na této motorce je nejstarší dřevo v České republice, z tisu červeného, který je nejstarší ve Střední Evropě. Odhadované stáří je 1800 až 2000 let,“ vykládá Pavel Svoboda před kamerou pořadu Prima Česko.

Jak se k němu dostal? Jednoduše. Neobvyklý koníček ho proslavil po okolí. „Zástupci obce mi volali, jestli bych nechtěl kousek, tak jsem si tam pro větev dojel. Z toho stromu jsou udělané ventilky, čepičky jsou z ebenu a ventilky jsou z tisu červeného z Vilémovic,“ uvádí řezbář.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Od originálů je na pohled odlišuje jen velikost. Poznejte kouzlo papírových motorek z Vysočiny

Skoro jako by vyřezával dřevěná dvojčata originálních motocyklů – i proto je vícenásobným českým rekordmanem. Postupně vychytal mouchy, ubylo pokusů a omylů, přesto na svoji první motorku nedá dopustit. „Největší cenu pro mě má pořád ten pérák, kterého jsem věnoval manželce, že to se mnou tolik let vydržela. Takže vlastně ani není můj. Tu ČZ 250 jsem si musel udělat, abych měl aspoň nějakou motorku,“ směje se Pavel Svoboda.

A dodává: „Takové věci mě vždycky bavily, ale nebyl na ně čas, když jsem dělal klasickou truhlařinu... A dneska už se z 90 procent zabývám restaurováním památek, takže toho času je trošičku víc.“

Když počasí dovolí, do dílny jezdí zásadně na motocyklu – jak taky jinak. Dřevěné modely v měřítku 1:1 plánuje ukazovat i na srazech veteránů. Sám ostatně jeden organizuje - přímo v Horní Cerekvi.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Dvakrát osudové ano a manželkou jen půl roku: Umírající nevěsta všechny svatebčany rozplakala