Prémiová francouzská značka DS představila kompaktní model, který je ryzím hatchbackem, ale ve verzi Cross i stylovým crossoverem. Podle prvních dojmů jde o skvěle vypadající technologiemi nabité auto s luxusními materiály v interiéru a jízdními vlastnostmi, které potěší.
Zatímco mezi velkými automobily se francouzským značkám dlouhodobě nedaří těm německým konkurovat, u rozměrově menších aut je tomu přesně naopak. Mohl by to být i návrat nové generace DS 4 po téměř čtyřleté pauze do segmentu prémiových hatchbacků nižší střední třídy. V rámci těch nejbližších konkurentů jde o auto s odpovídajícím poměrem ceny a výbavy či překvapivě výhodnou nabídkou operativního leasingu pro firemní zákazníky.
V interiéru zaujme kvalitní zpracování velmi dobrých materiálů a na svou kategorii nebývale veliký displej. Zdroj: DS
Francouzská prémie z Německa
Druhá generace DS 4 patří díky délce karoserie 4,4 m mezi pětidveřové hatchbacky nižší střední třídy, kam počítáme například i Volkswagen Golf nebo Škodu Scala. Jde však o jedno z největších aut tohoto tradičního segmentu, který v posledních letech ztrácí hodně zákazníků na úkor modelů SUV.
DS 4 se netají technickou spřízněností s novými generacemi modelů Peugeot 308 a Opel Astra. Právě s Astrou se dokonce vyrábí ve stejné továrně v německém Rüsselsheimu. Francouzský model made in Germany – to může být pro spoustu českých zákazníků velmi pozitivní argument při rozhodování o pořízení auta. Nová DS 4 se řadí mezi takzvaná prémiová, nebo chcete-li luxusní auta segmentu nižší střední třídy. Jejími nejbližšími konkurenty tak budou modely Audi A3 Sportback, BMW řady 1 nebo Mercedes-Benz A. Tomu odpovídá i její základní cenovka 720 tisíc korun za specifikaci DS 4 1.2 PureTech 130 EAT8 Bastille. Cena může někomu vyrázit dech, vždyť nejdostupnější vůz segmentu Hyundai i30 začíná na poloviční částce a některé další hatchbacky nižší střední třídy se dají aktuálně pořídit za méně než 400 tisíc korun (podívejte se ZDE).
Volba znalců
Jenže znalci označování francouzských automobilů pochopili, že auto disponuje už ve standardním provedení osmistupňovou automatickou převodovkou, poměrně dynamickým motorem, byť pouze se třemi válci, a slušná je i jeho standardní výbava. Porovnali jsme nejlevnější DS 4 1.2 PureTech 130 EAT8 Bastille s nejlevnějším benzinovým provedením Audi A3 Sportback a BMW řady 1 – rovněž ve spojení s automatem. Podívejte se ZDE.
Kvůli dramatickému zdražování některých aut v poslední době ale nemusí být úplně mimo mísu ani porovnání nové DS 4 s podobně motorizovaným Volkswagenem Golf či Škodou Scala. Tentokrát jsme vzali čtyřválcové benzinové motory s vyšším výkonem a sportovně laděné výbavy – podívejte se ZDE.
Kompletní ceník nové DS 4 včetně všech technických dat a základních prvků výbavy naleznete v katalogu ZDE. Zajímavá je i nabídka operativního leasingu pro firmy. Ta začíná už na 8 426 korunách měsíčně bez DPH při tříletém používání a ročním nájezdu 20 tisíc kilometrů.
Velkorysost především
Výhodou nové DS 4 je široká nabídka motorů a verzí výbavy. Kromě základního benzinového tříválce s turbem jsou v nabídce i dvě výkonové verze benzinového čtyřválce s turbem a nechybí ani naftový čtyřválec. Cenový vrchol představuje plug-in hybridní soustava elektromotoru s benzinovým čtyřválcem.
Také výbavy jsou laděné pro nejrůznější typy řidičů. Nechybí speciální linie pro milovníky luxusu (Rivoli), sportovnosti (Performance Line) i pseudo SUV (Trocadero Cross a Rivoli Cross). Na hatchback nižší střední třídy auto obsahuje velké množství designových technologických vychytávek. Už základní provedení mají například v zájmu čistého designu zapuštěné kliky do karoserie nebo na palubní desce neviditelné výdechy ventilace. Standardem jsou i full LED světlomety.
V nejvyšších výbavách jde navíc o světlomety LED Matrix umožňující díky patnácti vypínatelným LED modulům v noci neustále zapnutá dálková světla bez oslňování ostatních aut nebo přisvěcování do zatáček. Celkem disponují LED světlomety nové DS 4 až 150 diodami vpředu a 160 diodami v zadní části vozu.
Standardem je i desetipalcový středový displej multimediálního systému se skvělou grafikou i odezvou na úrovni kvalitního smartphonu. U většiny verzí je navíc doplněný o jakýsi digitální touchpad před voličem automatické převodovky, který umožňuje zkratku k často používaným funkcím. I při jízdě lze tuto vychytávku používat nečekaně intuitivně. Nadšeni jsme byli rovněž z navigace, která včas hlásí radary, stačí blinkrem naznačit směr jízdy a okamžitě varuje i před radary za křižovatkou. Naprosto famózní a nečekaný je v segmentu nižší střední třídy obří a graficky krásně pojatý head-up displej, který také patří ke standardu většiny výbav. Zobrazuje nejen základní údaje, ale na přání také třeba údaje z palubního počítače, takže řidič opravdu nemusí spustit oči od sledování vozovky.
Čtečka silnice
Dalším nevídaným technickým prvkem v této kategorii, který patří ke standardu plug-in hybridu a u ostatních verzí je za příplatek, je Active Scan Suspension. Auto je schopné v režimu Komfort pomocí kamery v rychlostech mezi 13 a 130 km/h skenovat vozovku před sebou a podle nerovností upravovat nastavení tlumičů tak, aby byla jízda co nejpohodlnější. Vyzkoušeli jsme to po Praze a systém fungoval opravdu výborně.
Auto i na velkých 19 či 20palcových kolech s nízkým profilem zdolávalo třeba zpomalovací prahy ve stylu létajícího koberce. A naprostým luxusem je mezi hatchbacky nižší střední třídy možnost nočního vidění odhalující dopředu špatně rozpoznatelné chodce či zvířata. Ten lze mít za příplatek.
Diesel lepší hybridu
První usednutí do interiéru nové DS 4 ohromí a to doslova, protože vůně kůže je podobná jako v těch nejdražších luxusních autech. Materiály v nejvyšších výbavách jsou na první pohled a dotek výrazně lepší než u cenově srovnatelných konkurentů německých značek. Řidič zapadne do skvěle tvarovaných sedadel, která jsou u koženého čalounění vytvořena ze speciální skořepiny.
Ta parádně drží tělo a zároveň poskytuje dokonalý komfort. Pán vozu je v dobrém slova smyslu vozem obklopen a zakomponován do něj. Na rozdíl od testů starších vozů DS jsem s potěšením konstatoval, že tady ubylo samoúčelných designerských kreací, které měly negativní vliv na přátelskost ovládání vozu.
Jako první jsem testoval základní motorizaci s tříválcovým benzinovým turbomotorem 1.2 PureTech 130. A po rozjezdu přišla trochu sprcha. Uvnitř neuvěřitelně luxusního interiéru totiž zní drnčení tříválcového motoru velmi nepatřičně. Přitom se nedá říct, že by šlo o málo dynamickou základní pohonnou jednotku, ale prémiovost z ní rozhodně nečiší a zklamán jsem byl i z vysoké spotřeby v městském a příměstském provozu. Také spolupráce motoru s osmistupňovým automatem nebyla vždy na jedničku.
Mnohem lépe z hlediska patřičnosti, spotřeby i spolupráce s automatickou převodovkou působila čtyřválcová naftová patnáctistovka, kterou rozhodně doporučujeme zejména těm, kteří budou s DS 4 absolvovat delší trasy. Potěšila i velmi slušným odhlučněním a solidně kultivovaným projevem. Její konzumace byla na stejném okruhu proti benzinovému motoru poloviční, tedy kolem pěti litrů.
Suverénně nejprémiovější pohonnou jednotkou byla při našich prvních testech tří různých specifikací DS 4 plug-in hybridní soustava benzinového čtyřválce a elektromotoru. Jejích 300 koní uděluje autu famózní dynamiku i požadovanou sametovost a tichost při rozjíždění souznící s vymazleným interiérem plným technologických vychytávek. Nepotěší však cena vyšší téměř o 300 tisíc vyšší než u základního benzinového motoru.
Celkově nás ale první seznámení s novou DS 4 velmi mile překvapilo. Kromě očekávaného komfortu a luxusu totiž nabízí nečekaně vyspělé technologie a širokou nabídku různých typů pohonů – a to vše zabalené do přitažlivého designu. Celkově však jde o velmi zajímavou a překvapivě silnou alternativu německých prémiových značek v segmentu hatchbacků, ale i městských SUV nižší střední třídy. Pozor si však musí dát na konkurenty z vlastních řad, tedy zmiňované nové generace Opelu Astra a Peugeotu 308.