Nekonečně dlouho slibované malé SUV od Alfy Romeo má dorazit na trh příští rok. Polský web tvrdí, že zná sestavu motorů, ta má blízko k dobám, kdy ještě Alfa nepatřila pod koncern Stellantis. Tonale bylo vyvinuto ještě za éry FCA, co to bude znamenat pro nový model a vůbec další směrování slavné milánské značky, je dosud ve hvězdách.
Alfa Romeo představila koncept menšího SUV Tonale už na jaře 2019 a netajila se tím, že studie má velmi blízko sériové verzi. Jak ale víme, je konec roku 2021 a Tonale stále nefiguruje v cenících. Přitom by ho potřebovala jako sůl. Prodeje současných modelů Giulia a SUV Stelvio jsou totiž tragicky nízké.
Zatímco ještě před dekádou dokázala slavná italská značka nalézt v Evropě více než 130 000 zákazníků, v roce 2019 to bylo jen zhruba 54 000 a loni, během pandemie, jen necelých 36 000. A v USA je to ještě horší. Za Atlantikem si Alfa Romeo zapsala loni i předloni jen přibližně 18 000 registrací. Chtělo by se říci, že zpožděním Stelvia promrhala milánská značka obrovskou příležitost. Vždyť popularita kompaktních SUV za poslední roky rapidně vzrostla – a to na obou březích Atlantiku.
Diesel i elektrika
Tonale mělo být představeno už letos, výrobci ale zkřížil cestu koronavirus a také nespokojenost nového šéfa značky Jean-Philippe Imparata, mimochodem, bývalého šéfa Peugeotu, s vlastnostmi klíčové plug-in hybridní verze. Nyní se ale premiéra snad už opravdu blíží a polský web Autoblog tvrdí, že na základě uniklé firemní prezentace zná skladbu motorů.
Z ní je jasné, že Tonale se rodilo ještě v dobách, kdy Alfa Romeo nepatřila pod koncern Stellantis, ale původní italsko-americký gigant Fiat-Chrysler. Techniku francouzského PSA byste zde totiž hledali marně. Základem nabídky má být 1,6litrový diesel o výkonu 96 kW. Druhou alternativou jsou benzinové agregáty o objemu 1,3 litru vyladěné na 96 nebo 118 kW. To je jasná paralela s Jeepem Compass.
Italsko-americké dědictví
A platit to bude také pro plug-in hybrid, který bude odvozen z Compassu 4×e s elektromotorem na zadní nápravě a celkovým systémovým výkonem 178 kW, který bude zároveň nejvýkonnější verzí Tonale. Čistý elektromobil z Tonale vzniknout nemá – jednoduše pro ni nemá elektrickou platformu, kterou disponují nové vozy Stellantisu.
O výkonnějších verzích Tonale lze vzhledem k přísným emisním normám pochybovat. Takže pokud by také dorazila tradiční modifikace QV, bude jen silnějším plug-in hybridem. Co se týče rozměrů, Tonale má být dlouhé 4 528, široké 1 835 a vysoké 1 604 mm. To je o něco více, než má Jeep Compass, ale příbuznost s ním jasně deklaruje identickým rozvorem náprav 2 636 mm. Uvidíme, jestli bude Tonale schopno dostat Alfu z její patové situace.