Interview PLUS, Petr Polák - 9.9. v 14:42
Češi si oblíbili bezkontaktní platby. A to do té míry, že jsme v tomto způsobu placení čtvrtí na světě. Čím si to vysvětlit? Podle Petra Poláka, country managera společnosti Visa pro Českou republiku hraje roli několik faktorů, například pragmatismus rychlého a bezpečného placení. Placení mobilními telefony a dalšími chytrými technologiemi považuje za přirozenou evoluci v oblasti bezhotovostního placení.
Zaplatit během pár vteřin pouhým přiložením karty k terminálu, to je technická vymoženost, na kterou si Češi rychle zvykli. A využívají ji čím dál více. A to na obou stranách obchodních pultů. Ať už se jedná o nakupující, nebo obchodníky.
Bezpečnost bezkontaktních plateb
Platební kartu dnes při placení vytahuje z peněženky málokdo. Většině Čechů postačí mobilní telefon, do něhož svoji kartu pomocí několika jednoduchých kroků nahrají.
Co je TOKEN?
Token je obraz fyzické platební karty. Slouží k tomu, aby platící mohli svoji kartu vložit do jakéhokoli jiného zařízení, například mobilního telefonu nebo chytrých hodinek. Jedná se o anonymní obraz, díky tomu je téměř nemožné zneužití.
„Mobilní telefony nabídly technologické možnosti, které platební karta nemá. A to primárně z pohledu bezpečnosti. Ve chvíli, kdy platím mobilním telefonem, tak telefon je chráněn heslem. A i v případě jeho ztráty nehrozí žádné zneužití,“ říká šéf společnosti Visa pro Českou republiku.
Platbami mobilními telefony Češi dokonce vévodí celé Evropě. S tím souvisí také vydávání tokenů, kterých už společnost Visa vydala čtyři miliardy. Bezkontaktní placení je díky této vymoženosti ještě bezpečnější než původní platba kartou.
„Karta je vždy chráněná pinem, který znáte jenom vy, a to limituje jeho zneužití. V případě placení mobilním telefonem je největší výhoda v tom, že každá transakce je potvrzena otiskem prstu nebo obrázkem obličeje. A samozřejmě je to i o možnosti ztráty telefonu, protože ten je stále chráněn heslem a případný nenechavec nemůže vaše údaje zneužít,“ vysvětluje Petr Polák.
Povede další pokrok ke konci PIN kódů?
Technologický pokrok a všechny inovace kladou samozřejmě nárok i na vydavatele platebních karet. Musí reagovat pružně a v souladu s požadavky zákazníků. „Spojením těch technologických možností a touhy inovovat jsme byli schopni dosáhnout toho, abychom kartu dostali do mobilních telefonů a třeba chytrých hodinek a možná do budoucna i do zařízení, o kterých se nám ani nezdá,“ říká Petr Polák.
Pokrok v oblasti platebních technologií se dotýká také PIN kódů, které se k platebním kartám automaticky vydávají jako unikátní heslo. Hrozí jejich zánik? „My už dneska dost často PIN opouštíme právě tím, že platíme mobilem nebo hodinkami. PIN na pozadí někde je – otisk prstu, hlídání tepové frekvence v případě chytrých hodinek. Není už potřeba pamatovat si konkrétní číslo,“ říká Petr Polák a dodává, že je to naprosto bezpečné.
„Obličej vám nezkopírují. Zatímco u PIN, když ho někomu řeknete, tak riskujete. Biometrické údaje, otisk prstu nebo obličej jsou unikátní. Z našeho pohledu je to bezpečnější, než samotné číslo – PIN.“
A pokrok se do oblastní bezkontaktních plateb propisuje i na straně obchodníků. Konkrétně v případě platebních terminálů. I je už dokáží nahradit chytré telefony nebo speciální aplikace. „Příkladem mohou být služby spojené s dopravou obyvatel. Kde pouze tím, že nastoupíte do automobilu, který vás někam odveze, a vy z automobilu vystoupíte, tak se na pozadí stane nějaká transakce, která uhradí poplatky s tím spojené,“ objasňuje šéf společnosti Visa pro Českou republiku.
Covid a pomoc živnostníkům
Stejně jako pro ostatní odvětví trhu i pro bezkontaktní placení byla pandemie COVID-19, kdy vzrostla obliba nakupování na internetu, mimořádnou výzvou. Výhodu podle Petra Poláka měli ti obchodníci, kteří ještě před ní přistoupili na digitalizaci.
Těm, kteří to nestihli, se teď Visa snaží pomáhat. „Jedním z našich projektů, které v Česku běží je projekt Česko platí kartou, ve kterém Visa se svými partnery podporuje, aby bylo pro malého a středního obchodníka možné získat platební terminál. A tím se právě připravit na zájem svých klientů o zaplacení. Tenhle projekt běží a předpokládáme, že bude běžet i do budoucna,“ uzavírá téma v Interview Plus Petr Polák.