Co jste o Vorlíčkovi nevěděli: Zanechal po sobě 100 milionů, Šafránkové do smrti neodpustil

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Vorlíček se oženil ve 22 letech.

  • Za svůj život natočil desítky nezapomenutelných snímků.

  • Po smrti zanechal dědictví za miliony.

  • Proč se rozhádal a už nikdy nesmířil s Libuší Šafránkovou?

Více

Tři oříšky pro Popelku, Princ a Večernice, Jak se budí princezny, Arabela, Kouzelný měšec. To je jen stručný výčet pohádek Václava Vorlíčka, které se nezapomenutelně zapsaly do české kinematografie. Mnohé z nich se tradičně v televizi objevují během vánočních svátků. Jaké bylo soukromí slavného režiséra, který se dožil 88 let?

Václav Vorlíček měl starší sestru, jejich otec šéfoval penzijnímu ústavu. V roce 1952, tedy ve svých dvaadvaceti letech, se oženil s výtvarnicí Sofií Vukolovou, dcerou ruských emigrantů, která studovala u malíře Emila Filly. Pár měsíců po svatbě se jim narodila dcera Kateřina, o pět let později druhá dcera Zuzana. Ve spokojeném manželství prožil 57 let. Ukončila ho až smrt manželky Sofie ve věku 78 let, která přišla v roce 2009.

ČTĚTE TAKÉ: Honoráře českých herců za totality. Vladimír Menšík si za seriál Chalupáři vydělal 100 tisíc korun. Ljuba Skořepová na trabant

Václav Vorlíček svou milovanou ženu přežil o 10 let. Zemřel v únoru roku 2019 ve věku 88 let po ročním boji s rakovinou plic. Deník Blesk po jeho smrti vypočítal, že po sobě zanechal dědictví za více než 100 milionů korun. V Praze vlastnil dva luxusní byty a desítky milionů korun měl na svém bankovním účtu. Každý rok totiž dostával za svá díla velmi štědré autorské honoráře.

Jak na sklonku života prozradil, za pohádku Tři oříšky pro Popelku inkasoval každoročně tři miliony korun. „Filmů, které se hrají dvacet, třicet let, mám hodně. Honoráře chodí v jednom balíku. Dohromady to dává slušnou částku, za kterou by se dalo celkem slušně žít, i kdybych už nepracoval. Pro mě je ale vždy největší odměnou ne honorář, ale to, že se lidé smějí,“ sděloval v rozhovoru pro knihu Tři oříšky pro Popelku.

Václav Vorlíček velmi rád spolupracoval s herečkou Libuší Šafránkovou. Považoval se za jejího objevitele a dával jí velké a krásné role. Zahrála si v jeho pohádkách Tři oříšky pro Popelku, Princ a Večernice nebo v komedii Jak utopit doktora Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách. Během života ho ale velmi zklamala a usmířit se už nestačili.

Proč se rozhádal s Libuší Šafránkovou?

O jejich sporu se režisér zmínil v knize Pane, vy jste režisér. „Mám v Berlíně kamarádku, redaktorku jednoho časopisu. Požádala mě i o rozhovor s Libuškou. Tak jsem jí zavolal, dopředu se jí zeptal, jestli má v domluvený den čas a jestli by přišla na dvě hodiny na nábřeží, kde jsme točili Jak utopit doktora Mráčka. Rozhovor měl být totiž i k tomuto našemu společnému snímku. Libuška váhala a váhala, jako vždy, když se má něčeho zúčastnit, ale pak svolila,“ napsal v knize Václav Vorlíček.

Všechno ale nakonec bylo jinak. „Zrovna jsem dorazil na domluvené místo a platil taxikáři, když mi volala Libuška, že jí do toho něco přišlo, a hned zavěsila. My všichni už byli na místě a ona mi provede tohle! Obratem jsem naopak zavolal já jí a do telefonu jí řekl, že je to podraz a že tohle se nedělá. Měl jsem na ni neuvěřitelný dopal. To jsem se už vážně naštval. Tím spíš, že nedlouho předtím mě její syn natáčel pro dokument k jejím šedesátinám. A já v něm jako blbec dobrých dvacet minut básnil, jak je Libuška úžasná,“ popisoval režisér.

Mrzelo ho také, jak slavná herečka přistupovala k pohádce Tři oříšky pro Popelku, která z ní udělala hvězdu. „Je mi trochu líto, že Libuška je vůči pohádce odtažitá, nevím, proč je taková. Snad jí vadí, že je spojována s jednou rolí, ale to už je úděl herců,“ uvedl Vorlíček.

Samotná Libuše Šafránková na jeho výtky nikdy nereagovala a přešla je s ledovým klidem.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Režisér Jiří Adamec bojuje s Alzheimerovou chorobou a skončil v sanatoriu. Ještě jsem si tu nezvykl, říká