360°, Jan Rafaj, Martin Tolar - 10.6. v 21:20
Nedostatek čipů a surovin trápí společnost Škoda Auto, která se potýká s krizí. Kvůli nedostatku dílů se pracovníkům ruší směny a hrozí i případné propouštění. Navíc si na auto zájemci počkají o několik měsíců déle, než bylo zatím běžné. Nákup nového vozu se také prodraží.
Stejně jako jiným výrobcům i firmě Škoda Auto chybí čipy do palubní elektroniky. „Škoda vyhlásila problém teď, ale mluví se o něm několik měsíců,“ sdělila v pořadu 360° ekonomická novinářka CNN Prima NEWS Lucie Hrdličková s tím, že v nejnovějších vozech může být až 1 400 čipů.
Chystáte se autem na dovolenou k moři? Známe ceny dálničních známek i výše mýtného
Loni jsme si zahraniční dovolené u moře příliš neužili. Letos už se blýská na lepší časy a zatím to vypadá, že bychom konečně mohli vyrazit také do zemí se slanou vodní plochou v přírodním prostředí. Připravili jsme proto přehled jednotlivých dálničních poplatků, které budete muset složit, abyste se dostali do vysněných přímořských destinací. Pochopitelně jsme nevynechali Chorvatsko, Itálii ani Bulharsko.
„Jde o globální problém a nyní se vyrovnává určitá vlna z loňského jara, kdy automobilky ze dne na den zastavily výrobu a nikdo nevěděl, jak dlouho to bude trvat. Když se po několika týdnech vracely zpět, čekaly poptávku. Poptávka předčila všechna očekávání a vedlo to k tomu, že je potřeba spousta čipů,“ vysvětlil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj.
Také například není dostatek železa, oceli a plastů, což se také může projevit na ceně vozu. Na výrobu auta si tak budete muset nějakou dobu počkat. „Bylo mi řečeno, že u Octavie se čeká až rok. Pokud se jedná o model Audi, doba se prodlužuje o půl roku,“ uvedla Hrdličková. „Podle statistik ceny vzrostly jen za uplynulý rok o několik procent. U vozů střední kategorie se jedná řádově o desítky tisíc korun. Třeba u Octavie nebo Superbu jednotlivé modely zdražily o 20 až 30 tisíc korun už nyní. U Audi je to o 100 tisíc korun během jediného roku,“ prozradila Hrdličková.
Obavy z propouštění zaměstnanců
Škoda Auto v České republice zaměstnává 34 tisíc lidí. Mladoboleslavská automobilka kvůli nedostatku dílů ruší svým zaměstnancům směny. „Škoda má velmi silné odbory a dlouhá léta je schopna se za své zaměstnance postavit. Již letos ale vyhlásila, že bude muset někde šetřit a mohlo by se propustit až tři tisíce lidí, ale stále se o tom jedná,“ řekla Hrdličková.
„Jsem přesvědčený, že tyto výkyvy v ekonomice trvají od devíti do osmnácti měsíců, pak se to stabilizuje. To neznamená, že některé komodity nezůstanou s vyšší cenou. Také bude otázka, jestli něco nezůstalo podhodnoceno před covidovou krizí,“ řekl Rafaj.
Nedostatek čipů a surovin. Škoda Auto se potýká s krizí. Zdroj: ČTK