V těchto dnech se svět seznamuje s definitivní podobou nové karosářské verze mladoboleslavského elektromobilu Škoda Enyaq iV. Provedení kupé kromě všemožných technologických fines nechtěně upozorňuje i na jeho velkou designovou podobnost s jinými modely různých značek.
Designéři automobilů se museli odjakživa vypořádávat s překážkami v podobě technických nezbytností daného stadia technického vývoje. Nejde totiž zdaleka jen o módu. Tak například předválečná auta až na vzácné výjimky nemohla (neuměla) mít panoramatická okna, auta prodávaná v USA se v 70. letech neobešla bez ohyzdných „pětimílových“ nárazníků a nebezpečí pro chodce v 90. letech vymýtilo vyklápěcí světla. Omezení kreativity designerů, která přináší elektromobily, se ale zdají být bezprecedentní.
Design jako béčkové sci-fi
To, že mají návrháři tvarů konvenčních elektrických automobilů dosti svázané ruce, potvrzuje i známý český designér Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj: „Jako milovník avantgardy a modernismu čekám netrpělivě na proměnu stylu při navrhování dopravních prostředků. Dnešní doba, ač se snaží sebevíc, je přeplněná formalismem a tvary, které připomínají béčkové sci-fi. Designéři mají většinou jen velmi málo prostoru a jsou v kleštích budgetu a marketingu. Můžeme tedy jen doufat, že změny, které přijdou s nástupem nových technologií, ale především se změnou ve velkospotřebě průměrnosti, budou změny pozitivní. Bylo by fajn, kdyby auta byla zase krásná…“
Ano, je to opravdu tak. Snad ještě na první pohled působí některé dnešní elektrické novinky bombasticky, po pár měsících ale originalita rychle vyprchá, nadčasovost veškerá žádná. Když pominu exkluzivní modely jako Audi e-tron GT, Mercedes-Benz EQS či Tesla Model S nebo naopak elektrická miniauta, začíná se velká část novinek stylizovat do tvarů, se kterými před lety přišlo BMW X6.
Jde tedy o poněkud zbytnělé karoserie typu pětidveřové kupé, v podstatě jakási SUV se splývavou zádí. Při nutnosti zachovat praktickou stránku věci, tedy zejména dostatek místa pro cestující a zavazadla při umístění baterií pod podlahou, ani moc jiných možností nezbývá. Výsledkem těchto požadavků je, že designérům vychází ze zadání stále stejný tvar. S trochou nadsázky se tyto elektromobily navenek liší prakticky jen jinými identifikačními znaky svých výrobců. Bohužel to bude i případ nového kupé Enyaq.
Pronikne ke klíčové cílovce?
Auta s terénními schopnostmi, ale až příliš městským vzhledem, dosud Škoda v Evropě neprodávala. Model Enyaq Coupé iV to má ale změnit.
Enyaq Coupé iV bude dvojčetem Volkswagenu ID.5. Škoda nový model oficiálně představí 31. ledna, ale první obrázky odhalující celý vzhled vozu ukázala už nyní. Kromě diskutovaného designu zatím moc informací k dispozici není. Pokud by však skutečně šlo o český klon ID.5, kola bude pohánět elektrická konfigurace s pohonem zadních kol a výkonem 179 nebo 204 koní.
K tomu by mohla přibýt dvoumotorová konfigurace o výkonu 265 koní. Změny v kufru by neměly být razantní. Oproti klasické verzi Enyaqu iV, která má 585 litrů, by mělo kupé ve svém objemu klesnout o pouhých 15 litrů.
Ve srovnání se zmíněným VW ID.5, ale také Audi Q4 e-tron Sportback, by měl Enyaq Coupé poskytovat lepší aerodynamiku, k čemuž by se mohl vázat i vyšší dojezd. Aktuální verze nabídne 541 kilometrů.