Studenti z Mladé Boleslavi představili svůj v pořadí už desátý automobilový projekt. Tentokrát jde o novou Škodu Superb Combi předělanou na doprovodné vozidlo pro cyklistické závody. Vzadu má tedy speciální elektricky výsuvný držák na kola a pod kapotou pak samozřejmě elektrifikovaný motor. V čem dalším se liší oproti běžným provedením?
Konec školního roku na Středním odborném učilišti Škoda Auto je tradičně ve znamení vytvoření žákovského auta. Letos si 28 žáků dalo za úkol proměnit čtvrtou generaci Škody Superb na doprovodné vozidlo pro cyklistické závody s názvem L&K 130 a výsledek je více než fenomenální. Na první pohled se vyznačuje barevným provedením, jímž studenti vzdávají hold zakladatelům společnosti Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi, kteří před 130 lety začínali s výrobou právě jízdních kol.
K TÉMATU: Nejrychlejší škodovka všech dob je ideálním autem na každý den. Dostane i unikátní barvu
Na kapotě, středových krytkách kol a volantu pak pro změnu nechybí klasické zlaté, červené a černé logo Laurin & Klement, které oslavuje první vozy vyrobené v Mladé Boleslavi v roce 1905. Nejvíce do očí bijícím prvkem jsou však pochopitelně držáky na kola na zadní ložné ploše. Tu lze stisknutím tlačítka vysunout dozadu společně s novými pátými dveřmi pomocí jedinečného mechanismu s ozubeným kolem.
V případě, že je platforma zatažena, jsou zataženy i páté dveře. V tu chvíli jsou nosiče s koly sklopeny pod úhlem 35 stupňů, takže auto má stejnou délku jako původní Superb Combi. Aby se karoserie proměnila v pick-up s prostornou kabinou pro cestující a funkční výsuvnou ložnou plochou, provedli žáci řadu úprav. Nejprve za C-sloupky odřízli střechu, zesílili zbývající části kabiny, upravili B-sloupky a C-sloupky a následně zkrátili střešní ližiny.
Nechybí vysílačka ani chladicí box
Stejně jako na exteriéru, tak i v interiéru desáté studentské Škodovky dominují klasické barvy L&K. Červená, bílá, zlatá a černá barva se objevuje na sedadlech, výplních dveří a přístrojové desce. Na potazích předních sportovních sedadel je ještě vyšito logo „130 let“. Tím ale úpravy uvnitř ani zdaleka nekončí. Aby totiž auto dokonale splňovalo potřeby profesionálního cyklistického týmu, integrovali do něj žáci řadu dalších prvků.
Jde například o druhý displej na straně spolujezdce a pro komunikaci v rámci týmu tu nemůže chybět ani vysílačka. Na místo levého zadního sedadla byl namontován velký chladicí box na bidony s vodou, za zadními sedadly našla své místo 12V baterie a pod obložením střechy se nachází velká odkládací síť k uložení drobných předmětů, jako jsou energetické tyčinky nebo obvazy. Jen pro zajímavost, řadu nových prvků studenti vyrobili pomocí 3D tiskárny.
Pod kapotou, jak už jsme naznačili, najdeme plug-in hybridní ústrojí, které se u žákovského vozu objevuje vůbec poprvé. Jeho základem je benzinová patnáctistovka, ke které se přidává ještě elektromotor dopomáhající k celkovému systémovému výkonu 150 kW, tedy přibližně 204 koní. Energii pak elektromotor čerpá z vysokonapěťové baterie s kapacitou 25,7 kWh, což běžnému Superbu Combi umožňuje ujet čistě na elektřinu přes sto kilometrů.
Možná bude na Tour de France
Homologovat studentskou Škodu L&K 130 do běžného provozu pochopitelně není úplně možné, každopádně české zastoupení značky usiluje o to, aby se mohla zúčastnit nadcházejícího etapového cyklistického závodu Tour de France, který se uskuteční mezi 5. a 27. červencem.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Komplikace cestou autem do Itálie. Čekejte spoušť, tvrdí expert. Jak se vyhnout kolonám?