Zaměstnanci největší české automobilky se přidali k hlasitým kritikům důchodové reformy. Ve středu 29. 3. chtějí do Prahy přijet demonstrovat, a to zároveň i proti případnému zavedení emisní normy Euro 7, která by podle nich měla zásadní vliv na výrobní program Škody, a tím pádem i zaměstnanost ve firmě. Píše o tom firemní periodikum Škodovácký odborář.
„To, že k něčemu dojde, se dalo čekat. Bylo jasné, že středopravicová vláda půjde po všech sociálních aspektech, které tady za dobu její nepřítomnosti více méně fungovaly,“ řekl v rozhovoru pro Škodovácký odborář dlouholetý předák firemních odborů Jaroslav Povšík. Škoda Auto je se svými 35 437 pracovníky (údaj za rok 2020) největším tuzemským zaměstnavatelem, dá se tedy předpokládat, že protest bude vidět.
Škodovácké odbory bijí na poplach: Euro 7 je šílený nástroj, zahubí nejlacinější modely
Fabia, Kamiq, Scala. To jsou modely české značky Škoda, kterým podle firemního odborářského bosse Jaroslava Povšíka hrozí zánik v souvislosti se zavedením emisní normy Euro 7. Dopad podle něj bude mít i do vývoje dalších klíčových komponentů, jako jsou pneumatiky, brzdy, ale také například kapalina do klimatizace. Píše o tom týdeník Škodovácký odborář.
Těžká práce nejde dělat donekonečna
Pokud jde o vládní kroky, škodováckým odborářům se nelíbí hlavně zamýšlené zvýšení hranice důchodového věku. Zejména u fyzicky náročnějších profesí jde prý o nesmyslné řešení. „Kdo někdy pracoval na lince, v lisovně, svařovně, na hutích a v dalších těžkých provozech, kterých je ve firmě Škoda plno, si nedokáže představit odchod do důchodu v 68 letech. Už teď máme plno zdravotně opotřebovaných lidí, kterým nedokážeme najít lehčí práci. Tito lidé by v podstatě byli vyčlenění do sociální propasti a chudoby,“ varuje Povšík.
K TÉMATU: Norma Euro 7 je sud se střelným prachem. Uškodí hlavně zákazníkům lidových aut
Odborářský boss má jasný názor také na zkrácenou valorizaci důchodů: „Každý, kdo žije, měl nějaké rodiče nebo opatrovníky, a je velmi těžké zažít pocit jejich okradení, když byla důchodcům tvrdě zkrácena valorizace penzí tak hrubým způsobem, pomocí ohýbání Ústavy a retroaktivitou,“ řekl v rozhovoru pro Škodovácký odborář.
V garáži po dědovi může být zlaté vejce. Ceny starých škodovek s motorem vzadu rostou
Ještě nedávno prakticky bezcenná auta vyráběná Škodou za socialismu se dostávají do hledáčku sběratelů veteránů. Ceny zcela tuctových modelů, jako je Škoda 120 L, se šponují do nevídaných výšin, vzácná výbavová provedení nebo dokonce kupé Rapid či 110 R jsou ještě násobně dražší. Specifikem tohoto cenového boomu je jeho lokálnost omezená na bývalé Československo a příležitostně země někdejšího východního bloku, kde se tyto škodovky jako nové prodávaly.
„Nesmyslné“ Euro 7
Kritice odborů se nemůže vyhnout ani v současnosti silně tepaná norma Euro 7, jejíž zavedení může mít vliv na výrobní program Škody, a tím potenciálně i její zaměstnance. Česká automobilka už dříve avizovala, že zavedení normy prodraží zejména menší vyráběné vozy o desítky tisíc korun, a stanou se tak neprodejnými. Cena malých modelů by začínala na úrovni 450 tisíc korun, což je podle zástupců podniku pro zákazníky nepřijatelné. Ve výsledku by to znamenalo faktické ukončení prodeje malých modelů Fabia, Kamiq a Scala.
„Emisní normu Euro 7 musel vymyslet šílenec, nebo někdo dobře placený mocnostmi, jako jsou Čína či Amerika, které chtějí vyhrát nad Evropou, protože v těchto zemích jsou emisní normy daleko měkčí a dobře zvládnutelné. Nikdy jsem nečekal, že takováto nesmyslná zelená vlna přijde rovnou z Evropy a že přijde potopit miliony pracovních míst v Evropské unii,“ nebere si servítky Povšík.
Přidává ale i další kritiku vládní politiky: „Jsme i proti dalším krokům vlády, jako je zrušení výhod zdanění manželů, odečtu členských příspěvků od zdaňovacího základu, navýšení DPH, znehodnocení doplňkového penzijního spoření, zastavení podpory stavebního spoření a mnoho dalšího,“ uzavírá šéf odborů.
Zaměstnanci Škody by před Úřadem vlády měli demonstrovat ve středu 29. března, tedy v den, kdy obvykle zasedá vláda, od 12 hodin.