Emisní norma Euro 7 se stává velmi kontroverzní dlouho předtím, než má vstoupit v platnost. Kromě automobilkami i některými politiky proklamované nadbytečnosti s ohledem na blížící se úplný zákaz spalovacích motorů po roce 2035 je ještě závažnější sociální dopad případného zavedení nového předpisu. Ruku v ruce s ním by totiž došlo k dalšímu masivnímu zdražení levnějších modelů aut.
Nedávno schválený obsah emisní normy Euro 7 znamená vznik mnoha potenciálních problémů pro výrobu nových aut i jejich zákazníky. Pokud by návrh Evropská komise prošel vešel v platnost ve stávajícím znění, byly by nejmarkantněji postiženy levnější modely aut. Antiemisní systémy nezbytné ke splnění přísnějších předpisů podle všeho zásadně navýší cenu těchto automobilů a výrobci neskrývají, že by se pro ně řada z nich ocitla na hraně rentability.
Euro 7 terčem kritiky výrobců i některých europoslanců. Auta kvůli němu podraží
Automobilky i někteří europoslanci považují zavedení emisní normy Euro 7 za zbytečný mezikrok na cestě ke konci spalovacích motorů v roce 2035. Peníze potřebné na vývoj aut plnících novou normu by výrobci raději investovali do elektromobility.
Kriticky se k nové normě vyjádřil na setkání s novináři také ministr dopravy Martin Kupka: „My se budeme snažit o to, aby to finále bylo mnohem více realistické. Aby znamenalo skutečně přínos pro životní prostředí místo ohrožení technologického vývoje a ohrožení pracovních pozic,“ řekl.
K TÉMATU: Evropská komise zveřejnila finální návrh emisní normy Euro 7. Nepůjde jen o motory
Postižených budou statisíce
Loňské prodejní výsledky za celý evropský trh, jak je nedávno zveřejnila společnost Jato Dynamics, jasně dokazují, že Euro 7 má potenciál zásadně postihnout stovky tisíc potenciálních zákazníků napříč celou Evropou. Zavedení nové normy by totiž postihlo nejpočetnější skupinu kupujících nových aut.
Podle statistik už nejprodávanějším autem v Evropě není Volkswagen Golf, který kraloval 14 let, ale o třídu menší Peugeot 208. Malý městský hatchback má totiž z hlediska celkových flotilových emisí značky podstatnou výhodu v tom, že existuje také jako elektromobil, drtivá většina prodejů se nicméně logicky týká mnohem levnějších benzinových verzí.
Jato Dynamics uvádí, že v roce 2022 bylo v celé Evropě prodáno 206 816 Peugeotů 208, z toho elektromotor měla sotva čtvrtina z nich. Jedná se o praktickou demonstraci faktu, jak Euro 7 zasáhne zájemce o dostupný vůz.
Lidových aut se prodává nejvíc
Malé automobily představují šest z deseti nejprodávanějších vozů v Evropě. Navíc na jedenácté příčce skončil Citroën C3 s výsledkem 143 358 prodaných exemplářů. Výraznější zvyšování cen v důsledku normy Euro 7 u vozů se spalovacím motorem typu Peugeotu 208, Fiatu 500 (i v jeho případě pořád většinu tvoří spalovací motor), Opelu Corsa nebo Dacie Sandero bude znamenat, že pro jejich cílovou skupinu zákazníků a tím i pro výrobce přestanou dávat smysl. Cenově se totiž přiblíží na dostřel modelům o kategorii vyšším.
Už v roce 2021 dnes bývalý šéf Škody Thomas Schäfer upozorňoval na to, že Euro 7 bude znamenat konec automobilů s cenou pod půl milionu korun, což by se dotklo naprosté většiny modelů, které se dnes řadí do desítky těch nejprodávanějších na evropském trhu. „Pokud přijde Euro 7 tak, jak se o něm mluví, bude to znamenat, že Fabia zdraží nejméně o 6 000 eur (asi 150 tisíc korun),“ řekl mimo jiné pro britský magazín Auto Express.