Fabia, Kamiq, Scala. To jsou modely české značky Škoda, kterým podle firemního odborářského bosse Jaroslava Povšíka hrozí zánik v souvislosti se zavedením emisní normy Euro 7. Dopad podle něj bude mít i do vývoje dalších klíčových komponentů, jako jsou pneumatiky, brzdy, ale také například kapalina do klimatizace. Píše o tom týdeník Škodovácký odborář.
„Zaměstnanci se ptají, jestli je spravedlivé takto omezovat automobily a přitom dál migrovat tisícovkami čtyřistametrových kontejnerových lodí po všech koutech oceánů a nebe přitom pokrývat desetitisíci letadel tak, že při jasné obloze to vypadá, jako kdyby na nebi vznikala hustá vamberská krajka,“ tlumočil dlouholetý šéf odborů Povšík v týdeníku názory pracovníků.
Malé modely budou nerentabilní
Nová emisní norma má mimo jiné za cíl snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Vozidla jí navíc budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě emisí z výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Platit by měla již za dva roky.
Škoda Auto již dříve oznámila, že zavedení normy prodraží zejména menší vyráběné vozy o desítky tisíc korun, a stanou se tak neprodejnými. Cena malých modelů by začínala na úrovni 450 tisíc korun, což je podle zástupců podniku pro zákazníky nepřijatelné.
„Lidem je třeba vysvětlit zejména konec spalovacích motorů v Evropě do roku 2035. Příprava na to musí začít dlouho dopředu. Za druhé, že se chystá norma Euro 7, což je v podstatě šílený nástroj, který nám zabrání vyrábět a homologovat současná zejména malá auta. Například u nás se jedná o Kamiq, Scalu a Fabii,“ upozornil Povšík.
Loni Škoda dodala zákazníkům 96 300 vozů Kamiq, 39 500 kusů modelu Scala a 92 700 fabií. Tyto vozy tvořily 31 procent celkových prodejů značky.
Zaměstnanci jsou nedůvěřiví
Povšík se podle Škodováckého odboráře v dubnu zúčastní delegace do Bruselu spolu s předsedkyní Podnikové rady Volkswagenu Danielou Cavallovou a dalšími zástupci zaměstnanců.
K TÉMATU: Nejde jen o emise. Přísné evropské normy chtějí vyhnat lidi z aut, rozčilují se výrobci
„Veškeré poznatky, které získám z těchto setkání (se zaměstnanci), přenesu do naší Evropské a dokonce Světové rady zaměstnanců Volkswagen tak, abychom mohli věcně lobbovat v Bruselu a pokud nebude možné použít argumenty budeme muset použít emoce. Už jsem zažil osobně nájezdy do Bruselu, sám jsem tam byl nejméně čtyřikrát, například když jsme se postavili za zákon o Volkswagenu. Naposledy tam byli od nás oceláři, aby politici v tom vzdáleném sídle odtrženém od běžného lidského života, ve spleti chodeb, vztahů a také korupce, věděli, že si tam pro ně umíme přijít,“ uvedl Povšík.
Vyjádřil také pochybnosti pracovníků Škody ohledně budoucnosti celého odvětví. „Zaměstnanci velmi často mluví o e-mobilitě, ale především z pohledu, že na ni nevěří z důvodu ceny takových produktů, nedostatečné infrastruktury dobíjení nebo dojezdu. Často se ptají, kde vezmeme tolik zásuvek a elektřiny, kolik bude elektřina stát nebo jak to bude s dodatečným (bazarovým) prodejem aut,“ řekl odborový předák.
Proti chystané normě Euro 7 se staví také další tuzemské automobilky, ale i vláda nebo poslanci. Podle nich nebude mít průmysl dost času na zavedení požadavků normy a zároveň to bude stát další investice, které by výrobci mohli využít na přípravu k ukončení výroby vozů se spalovacím motorem v roce 2035.