Fabia, Kamiq, Scala. To jsou modely české značky Škoda, kterým podle firemního odborářského bosse Jaroslava Povšíka hrozí zánik v souvislosti se zavedením emisní normy Euro 7. Dopad podle něj bude mít i do vývoje dalších klíčových komponentů, jako jsou pneumatiky, brzdy, ale také například kapalina do klimatizace. Píše o tom týdeník Škodovácký odborář.
„Zaměstnanci se ptají, jestli je spravedlivé takto omezovat automobily a přitom dál migrovat tisícovkami čtyřistametrových kontejnerových lodí po všech koutech oceánů a nebe přitom pokrývat desetitisíci letadel tak, že při jasné obloze to vypadá, jako kdyby na nebi vznikala hustá vamberská krajka,“ tlumočil dlouholetý šéf odborů Povšík v týdeníku názory pracovníků.
Malé modely budou nerentabilní
Nová emisní norma má mimo jiné za cíl snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Vozidla jí navíc budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě emisí z výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Platit by měla již za dva roky.
Šéf Škody Schäfer: Emisní norma Euro 7 zdraží Fabii nejméně o 150 tisíc korun
Sotva se oficiálně objevila nová a v dnešní době pohříchu zcela neelektrická nová generace Škody Fabia, už se na boleslavském nebi zjevují první mračna, která nevěstí nic dobrého pro její středně vzdálenou budoucnost. Své obavy přiznal šéf české automobilky Thomas Schäfer nebývale otevřeně britskému magazínu Auto Express.
Škoda Auto již dříve oznámila, že zavedení normy prodraží zejména menší vyráběné vozy o desítky tisíc korun, a stanou se tak neprodejnými. Cena malých modelů by začínala na úrovni 450 tisíc korun, což je podle zástupců podniku pro zákazníky nepřijatelné.
„Lidem je třeba vysvětlit zejména konec spalovacích motorů v Evropě do roku 2035. Příprava na to musí začít dlouho dopředu. Za druhé, že se chystá norma Euro 7, což je v podstatě šílený nástroj, který nám zabrání vyrábět a homologovat současná zejména malá auta. Například u nás se jedná o Kamiq, Scalu a Fabii,“ upozornil Povšík.
Loni Škoda dodala zákazníkům 96 300 vozů Kamiq, 39 500 kusů modelu Scala a 92 700 fabií. Tyto vozy tvořily 31 procent celkových prodejů značky.
Zaměstnanci jsou nedůvěřiví
Povšík se podle Škodováckého odboráře v dubnu zúčastní delegace do Bruselu spolu s předsedkyní Podnikové rady Volkswagenu Danielou Cavallovou a dalšími zástupci zaměstnanců.
K TÉMATU: Nejde jen o emise. Přísné evropské normy chtějí vyhnat lidi z aut, rozčilují se výrobci
„Veškeré poznatky, které získám z těchto setkání (se zaměstnanci), přenesu do naší Evropské a dokonce Světové rady zaměstnanců Volkswagen tak, abychom mohli věcně lobbovat v Bruselu a pokud nebude možné použít argumenty budeme muset použít emoce. Už jsem zažil osobně nájezdy do Bruselu, sám jsem tam byl nejméně čtyřikrát, například když jsme se postavili za zákon o Volkswagenu. Naposledy tam byli od nás oceláři, aby politici v tom vzdáleném sídle odtrženém od běžného lidského života, ve spleti chodeb, vztahů a také korupce, věděli, že si tam pro ně umíme přijít,“ uvedl Povšík.
KOMENTÁŘ: Zákaz spalovacích motorů nás připraví o svobodu jezdit si kdykoliv kamkoliv
Evropským parlamentem schválený zákaz výroby aut se spalovacími motory po roce 2035 bude mít dalekosáhlé důsledky. Výsledkem nové legislativy nebude ani tak zásadní vliv na životní prostředí jako spíš dopady sociální a ekonomické, ať už jde o hrozbu masivní nezaměstnanosti v automobilovém průmyslu, ztrátu odbytu pro evropské výrobce nebo další růst cen nových vozů.
Vyjádřil také pochybnosti pracovníků Škody ohledně budoucnosti celého odvětví. „Zaměstnanci velmi často mluví o e-mobilitě, ale především z pohledu, že na ni nevěří z důvodu ceny takových produktů, nedostatečné infrastruktury dobíjení nebo dojezdu. Často se ptají, kde vezmeme tolik zásuvek a elektřiny, kolik bude elektřina stát nebo jak to bude s dodatečným (bazarovým) prodejem aut,“ řekl odborový předák.
Proti chystané normě Euro 7 se staví také další tuzemské automobilky, ale i vláda nebo poslanci. Podle nich nebude mít průmysl dost času na zavedení požadavků normy a zároveň to bude stát další investice, které by výrobci mohli využít na přípravu k ukončení výroby vozů se spalovacím motorem v roce 2035.