Mnohatunový kolos ve smyku. Řidiči autobusů trénovali kritické manévry, podívejte se na záběry

Kateřina Vašíčková
Kateřina Vašíčková
  • 5. lis 2025, 17:58

  • V pořadí už druhé bezpečnostní školení přímo na Masarykově okruhu v Brně mají za sebou řidiči autobusů z Česka, Slovenska a Maďarska. Nasbírali zkušenosti s ovládáním vozidla v kluzkém smyku, nouzovém brzdění a vyzkoušeli si i náročný slalom mezi kužely. Cílem školení bylo právě zlepšení bezpečnosti pro cestující dálkových autobusů a další účastníky silničního provozu.

    V absolutním počtu nehod autobusů je na tom nejhůře Hlavní město Praha s bezmála 12 tisíci případy za posledních 15 let. Následuje trojice krajů s podobným počtem nehod – Středočeský, Moravskoslezský a Ústecký. Podle portálu nehod je nejvíce nehodový měsíc říjen, následuje září a červen. Nejčastější příčinou nehod je potom nesprávný způsob jízdy, například když řidič nevěnuje plnou pozornost řízení.

    ČTĚTE TAKÉ: Celoroční pneumatiky mohou ušetřit desítky tisíc. V testu obstály, nejsou ale pro každého

    Dopravní společnosti se snaží nehodám předejít a své řidiče důkladně školí. Trénink prý totiž dělá mistra a zvládání krizových situací na cestě i mimo ni patří k neoddělitelné součásti práce profesionálních řidičů.

    „Trénujeme nedotáčivý smyk, smyk přední nápravy, trénujeme i přetáčivost. Řidiči trénují také takzvané úhybné manévry za odporu krizových brzd,“ popsal hlavní cíle školení instruktor společnosti Polygon Brno Norbert Mikulec.

    Manévry na zkušebním poli

    Řidiči si školení pochvalují. Podle jejich slov jde o skvělou zkušenost, setkávají se i se situacemi, které v autoškole nebrali. Zdůrazňují také, že je lepší si některé manévry zkoušet na zkušebním poli než na tom bitevním.

    Standardní kurz pro řidiče autobusu trvá přibližně jeden až dva měsíce. Pro získání profesního průkazu je potřeba také školení, které může trvat až 280 hodin a zakončeno je zkouškou. „Trvá nějaký čas, než se člověk vyjezdí, co se týče nějaké praxe. Pravidelně zde s námi na Polygonu řidiči jezdí, aby se naučili pracovat v situacích, kdy se dostáváme na hranu schopností těch autobusů,“ popsal redakci CNN Prima NEWS Mikulec. Kromě manévrů na vozovce se řidiči naučili také to, jak se postarat o kolabujícího pasažéra.

    Bezpečnost se ale netýká pouze řidičů. Připoutat se je nejúčinnější věc, kterou můžete udělat, abyste se ochránili při jakékoliv nehodě, bez ohledu na typ vozidla.

    MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr