Slevy na jízdné v režii ANO: Senioři si stěžují. Musí vyplňovat formuláře a skenovat jízdenky

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • 75 % slevy na jízdné: Kde a pro koho platí?
  • ANO slibuje návrat slev. Co na to ekonomové?
  • Zlevněné jízdenky: Kdo a jak je získá?
  • Miliony ušetřených korun. Jak to změnilo dopravu?
Více

Sleva na jízdné ve výši 75 procent ceny jízdenek zavedlo hnutí ANO v krajích, kde stojí v jejich čele. Opatření pro studenty a seniory začalo platit před sněmovními volbami mezi srpnem a zářím. Pro získání slevy je ale zapotřebí hned několika kroků, které mohou leckoho odradit. Například senioři musí vyplňovat online formuláře na stránkách krajů a skenovat jízdenky. Sleva je poté proplacena na základě uzavření darovací smlouvy.

Slevy na jízdné ve výši 75 procent zavedlo hnutí ANO během první vlády Andreje Babiše v roce 2018. Dosluhující kabinet Petra Fialy (ODS) opatření z pohledu státní kasy zmírnil a v současné době platí plošná sleva 50 procent. Zlevnění jízdenek totiž dotuje stát a každoročně jsou na opatření vypláceny jednotky miliard korun. Před volbami ale kraje pod vedením hnutí ANO přišly se staronovým navýšením na úroveň 75 procent. Důvodem byl slib šéfa ANO Andreje Babiše, že se po volbách obnoví plošná sleva po celé republice.

ČTĚTE TAKÉ: Nejsme mrtví a s ODS se slučovat nebudeme, ujišťuje TOP 09. Chystá se zvolit nové vedení

Nárok na dorovnání slevy nyní mají obyvatelé osmi krajů. Patří mezi ně Zlínský, Ústecký, Plzeňský, Moravskoslezský, Olomoucký, Královéhradecký, Karlovarský a kraj Vysočina. Mezi adresáty zvýhodněného jízdného patří děti od šesti do 18 let, studenti do 26 let a lidé nad 65 let. U všech platí podmínka, že musí být držiteli vícedenních jízdenek, které jsou platné na území daného kraje.

Sleva ovšem neplatí automaticky při zakoupení jízdenky. Zájemce o levnější lístek musí podstoupit cestu vyplňování online formulářů, což může být například pro starší osoby problematické. Postup uvádí například Královéhradecký kraj na svých stránkách.

Nejprve je nutné si zakoupit časovou jízdenku do 31. prosince letošního roku. Od 15. srpna mohou lidé podávat elektronické žádosti o proplacení slevy. K tomu je však zapotřebí naskenovaná či ofocená jízdenka. Výhodou je, že v rámci jedné žádosti lze přidat více lístků. Sleva pak bude proplacena formou daru na základě uzavření darovací smlouvy.

Složitosti získání slevy si všímají i lidé na sociálních sítích.

Hnutí ANO si však za způsobem řešení stojí. „Dostupná veřejná doprava má být základní veřejnou službou. A právě děti, studenti do 26 let a senioři jsou skupiny, které ji potřebují nejvíce. Naším cílem je navázat na systém, který jsme jako hnutí ANO vytvořili a který fungoval, pomáhal milionům lidí a podporoval ekologickou mobilitu,“ uvedl poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník při spuštění slevy.

Podobně hovořil i hejtman Zlínského kraje Radim Holiš. „Tento krok považuji za logický a spravedlivý. Není normální, aby stát omezoval dostupnost základní veřejné služby, jako je doprava, a krajům nezbylo než to občanům vynahrazovat ze svého. My jsme se v osmi krajích rozhodli najít cestu, jak lidem pomoci. Ukazujeme, že to jde,“ uvedl Radim Holiš.

Hnutí ANO plánuje plošné slevy

Babišovo hnutí před volbami slíbilo, že navrátí původní výši slev pro všechny kraje. „Vrátíme slevy na jízdné pro mládež a seniory na původních 75 procent. Zavedeme atraktivní a dostupný produkt „Czech Ticket“, který sjednotí ceny veřejné dopravy a usnadní cestování napříč republikou,“ uvádí program hnutí ANO.

Podle ekonomů však opatření spolu s dalšími sliby způsobí velké zadlužování státu. „Program ANO slibuje nové či vyšší výdaje na kdeco a zároveň snižování daní či vrácení slev na jízdné, aniž by tomu odpovídaly slibované dodatečné příjmy," uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Výsledkem by tak bylo prohloubení veřejného zadlužení,“ dodal. Zároveň upozornil, že ANO ke konci čtyřletého volebního období předpokládá zásadní snížení deficitu státního rozpočtu.

„Plány jen zvyšují výdaje a nikde nekonkretizují jejich krytí, a pokud ano, tak buď ekonomicky nesmyslně, nebo jednoduše nedostatečně, a tak deficit státního rozpočtu jednoznačně vzroste,“ uvedl dříve hlavní ekonom investiční skupiny Natland Petr Bartoň.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Tahanice o rozpočet: Babiš hrozí trestním oznámením. Už je to na další vládě, hájí se Fiala