Motorový vlak Slovenská strela se po více než dvou letech oprav vrátil zpátky do Kopřivnice, kde ho v Tatře v roce 1936 vyrobili. Technický skvost desítky let chátral. V dobách své největší slávy jezdil mezi Prahou a Bratislavou až 130kilometrovou rychlostí.
Vlak vyrobený za první republiky je celý zrestaurovaný: dřevěné obložení, nádherně měkké sedačky, ručně vyplétaný zavazadlový prostor i původní tapety.
„Vybírali se čalouníci, kteří umí dobový steh a dokáží sehnat takové dobové materiály, aby interiér imitoval první republiku. Museli jsme shánět i fajnšmekry, kteří si pamatují, jak Slovenská strela fungovala, i co se týká dieslových agregátů,“ popsal náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Lukáš Curylo (KDU-ČSL).
Jízda byla překvapivě pohodlná
Návrat Slovenské strely domů do Kopřivnice si nenechaly ujít desítky lidí. „Hodně jsem o tom četl a ze zvědavosti jsem se přišel podívat,“ uvedl jeden z pozorovatelů. „Slyšeli jsme to na poslední chvíli v rádiu ve čtvrtek ráno, tak jsme se honem oblékli, sedli do auta a jeli,“ popsali další.
„Musel jsem do toho dostat cit. Postupným ježděním se se strojem člověk sžije a pořádně se to naučí,“ uvedl strojvůdce Dušan Cihlář.
Jízdu si pochvaloval i průvodčí Marek Říha. „Jízda byla skvělá a překvapivě pohodlná. Shod motoru je velmi tichý,“ zhodnotil. Ve vlaku se nachází i malá kuchyňka, na které je možné si připravit čaj nebo kávu, aby cesta z Prahy do Bratislavy příjemně ubíhala.
Vlak, jehož renovace stála 80 milionů a je národní technickou památkou, bude stát jako exponát před novým technickým muzeem. Plánují se ale také občasné jízdy pro turisty.
Motorový vlak Slovenská strela se po více než dvou letech oprav vrátil zpátky do Kopřivnice. Zdroj: Profimedia.cz
Motorový vlak Slovenská strela se po více než dvou letech oprav vrátil zpátky do Kopřivnice. Zdroj: Profimedia.cz