Francouzská vláda chce mimořádným příspěvkem na palivo ve výši 100 eur podpořit sociálně slabší občany. Podmínkou poskytnutí podpory je používání vozidla pro cesty za zaměstnáním. Žadatelé obdrží peníze od státu přímo na svůj účet.
Ve Francii přichystali po loňském jednorázovém příspěvku na domácnost postiženou tíživou finanční situací v souvislosti s epidemií koronaviru další „stovkovou“ dávku. Tentokrát bude určena výhradně motoristům jako reakce na rostoucí inflaci a ceny pohonných hmot. Podpora ve výši 100 eur se bude podle premiérky Elisabeht Borneové týkat „Francouzů žijících ve skromnějších podmínkách, kteří potřebují své auto na cestu do práce“.
Za málo se dá jezdit i s velkým autem, říká odborník na úspornou jízdu. Ukázal, jak na to
Rostoucí ceny paliva i aut samotných nutí jejich majitele hledat všemožné úspory. Jednu z největších přitom získají prakticky zadarmo, chce to jen trochu přemýšlet. Schopnost jezdit hospodárně s jakýmkoliv autem by totiž neměla chybět v repertoáru žádného dobrého řidiče. Bohužel tomu tak často není. Vzali jsme do velkého silného kombíku odborníka na úspornou jízdu Marka Tomíška, aby nám názorně předvedl, jak se popasovat s auty, která obrazně řečeno „žerou i menší stromky kolem cesty“.
Jednoduchý proces
Podle deníku Le Monde bude nová sociální dávka vyplacena jednorázově a bude se týkat přibližně poloviny francouzských domácností. Získání příspěvku ve výši v přepočtu asi 2 430 Kč bude podobně jednoduché jako svého času získání jednorázové „covidové“ podpory pro podnikatele od českých úřadů. Stačí vyplnit jednoduchý formulář na francouzském vládním webu, zadat registrační značku a podepsat čestné prohlášení, že dané auto je nezbytné k dopravě do místa zaměstnání.
Pro nezaměstnané a manžele
Existence trvalého zaměstnání však není pro poskytnutí podpory nezbytnou podmínkou. Při absolvování o něco složitější procedury na ni totiž dosáhnou i osoby nezaměstnané. Jejich žádost ovšem musí přezkoumat příslušný úřad práce. Francouzská vláda počítá s tím, že toto opatření zatíží státní rozpočet přibližně jednou miliardou eur. Vláda počítá i se zaměstnavateli, respektive s tím, že podpoří své zaměstnance zdvojnásobením příspěvků na dopravu z 200 na 400 eur.
Podle Le Monde může někdo namítat, že snadno dostupné a plošné podpory jsou jednoduše zneužitelné. Francouzská vláda ale prý postupuje v duchu filozofie, že důležitější než to, že část lidí může dávky zneužít, je skutečnost, že díky jednoduchosti jejich získání se peníze dostanou ke každému, kdo je potřebuje.
Francouzská vláda ve snaze ochránit občany prudkým růstem inflace už začátkem letošního roku zavedla dotace na paliva a cenové stropy na energie v hodnotě vyšších miliard eur. Plošná sleva na palivo, která dosahovala až 30 centů na litr, však k 31. prosinci 2022 skončí.