
Nesolidní praktiky se přesunuly do světa videoher
Lepší meč za padesát diamantů nebo silnější hráčská postavička za sto bodů. Drobné nákupy ve videohrách jsou velkým lákadlem, protože nabízejí benefity, na které hráči za normálních okolností nemusí dosáhnout. Do boje proti mikrotransakcím vyrazila Evropská komise. Jejím cílem je chránit spotřebitele, protože na predátorské praktiky doplácejí hlavně malé děti.
Jsou to nákupy za několik desítek korun, jenže mikrotransakce dokážou zruinovat peněženku nejednoho hráče i nepozorného rodiče. Pro vývojářská studia jde ale o velmi atraktivní obchodní model. Vydělávají díky němu miliardy korun.
ČTĚTE TAKÉ: Pákistánský ministr ukazoval video z české hry. Chlubil se, že jde o zásah armády proti Indii
Získat lepší herní předmět nebo postavičku za diamanty, coiny nebo body je lákavé. Díky tomu je možné urychlit svůj postup hrou nebo získat lepší schopnosti než jiní uživatelé či protivníci. Dodatečné nákupy se v herním byznysu staly standardem. Hráči sice utrácejí virtuální herní měnu, jenže fakticky jde o reálné peníze.
„Některé coiny nebo herní měnu můžete získávat tím, že hrajete a zlepšujete svoji postavu, jak jste dobří, nebo plníte herní úkoly. Vedle toho ale bývají jinak nazvané penízky, které opravdu koupíte jen tak, že v herním obchodě naťukáte číslo své kreditky,“ popisuje herní reportér CNN Prima NEWS Jan Hrušovský.
Praktiky některých vývojářů jsou kolikrát až predátorské. Na nákup tlačí pomocí zvýhodněných nabídek nebo skrývají cenu. Hráč si musí nejdřív pořídit například diamanty, které následně dál smění za vysněnou odměnu ve hře.
„Za 100 korun si koupíš 735 diamantů. Na tenhle balíček potřebuješ 842, na ten předchozí 1284 a už je v tom strašný guláš. Ty ale utrácíš diamanty a ani neuvažuješ, že utrácíš peníze,“ říká youtuber Radek Starý alias Sterakdary.
S drobnými nákupy se pojí i změna obchodního modelu celé řady her. Vývojářská studia začala nabízet své tituly ke stažení zcela zdarma. Mikrotransakce jim ale skrze prodej malých kosmetických úprav, doplňujících funkcí či zpřístupnění části uzamčeného obsahu pomáhají k obrovským tržbám.
Jeden příklad za všechny je americká společnost Activision Blizzard, která takto v roce 2021 vydělala astronomických 5,1 miliardy dolarů. V přepočtu to je zhruba 100 miliard korun. Za takovou částku koupíte například 325 tisíc vozů Škoda Fabia.
Atraktivní tlačítka lákají k nákupu
Taktiky nepoctivých vývojářů bývají přitom často cílené na děti. Platí to hlavně ve hrách na mobilní telefony. „Dokážou hráče chytit do pasti a říct mu, že přesně tohle teď potřebuje, že si to musí koupit. Tlačítka jsou atraktivní, je tam spousta animací, spousta dalších věcí, které náš mozek podporují v tom – klikni si a kup to,“ vysvětluje Hrušovský.
Proto si na tyto praktiky začínají dávat pozor i bruselští politici.
„Evropská komise doporučuje vývojářům, aby produkty, se kterými přicházejí, byly především srozumitelné, férové a zcela transparentní. Jinými slovy, aby také nevytvářely jakékoliv psychologické nátlaky na nákup, zejména na mladší generace,“ vysvětluje mluvčí Evropské komise Václav Lebeda.
Unie kvůli ovlivňování dětí nedávno zasáhla proti švédské hře Star Stable. Vedle dalšího by vývojáři podle Komise měli do budoucna hráčům ukazovat cenu nákupů v reálné měně.
„Je super, aby nastala ochrana koncového zákazníka. Ty kroky jdou správným směrem. Myslím si, že obzvlášť v rámci mobilních her, které dokážou být šíleně predátorsky založené, je to opravdu potřeba,“ míní youtuber Starý.
Jaké změny Brusel doporučuje?
Evropská komise proto vydala doporučení pro vývojáře, jak mají mikrotransakce upravit. „Informace o ceně jsou podstatné a spotřebitelé by měli mít možnost pochopit skutečné náklady. Obchodníci by se proto neměli dopouštět praktik, které by mohly uvádět spotřebitele v omyl tím, že by zastírali cenu jimi nabízeného herního digitálního obsahu nebo služeb,“ píše se v dokumentu Evropské komise.
Také by vývojáři neměli nabízet balíčky s herní měnou, ale uživatelé by měli mít možnost koupit si konkrétní množství. Dále by nakupující měl mít právo na vrácení peněz do 14 dnů od transakce.
V poslední řadě by design aplikací neměl hráče vyzývat, že směnou za reálné peníze získají výhodu oproti ostatním. Naděje na získání lepšího vybavení nebo urychlení postupu ve hře totiž vede k impulzivním nákupům.
Podle odborníků ale není jisté, jak úspěšný evropský drobnohled bude. Nepoctivci si totiž budou neustále hledat cestu, jak pravidla obcházet, aby se nepřipravili o pohádkové výdělky.
VIDEO: Jak fungují mikrotransakce? Herním studiím nesou miliardy