Vánoce jsou „svátky utrácení“. Letos ale Češi výrazně šetřili – za vánoční nákupy dali podle odhadů Svazu obchodu a cestovního ruchu zhruba o 12 procent méně než minulý rok. Důvod je jednoduchý, na mnohé domácnosti dopadla tíha inflace. Zákazníci se čím dál více začali poohlížet po slevových akcích. Podle některých ekonomů jsou letošní Vánoce nejchudší v historii České republiky, alespoň co se týče objemu nakoupených dárků.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy jsou zákazníci mnohem opatrnější v tom, za co letos utrácí. Snaží se ušetřit, kde to jen jde.
„Vidíme, že i letos obchází různé obchody a kombinují nákupy podle toho, kde je jaká sleva. Snaží se prostě ušetřit. Možná proto opticky vypadají obchodní centra plná, ale když se podíváte, kolik zboží si lidé odnášejí, je to opravdu o těch 12 až 13 procent méně,“ zhodnotil Prouza chování českých zákazníků během svátků.
Podle ekonoma Lukáše Kovandy budou letošní Vánoce nejchudší v novodobé české historii, co se týče nakoupeného zboží a služeb. „V letošním roce Češi utratí nebo utratili zhruba 13 tisíc korun na osobu. Většinu peněz padne na dárky, asi devět tisíc korun jde čistě na to, co se objeví pod vánočním stromečkem. Zbytek padne na ozdoby, alkohol či potraviny,“ doplnil Kovanda.
Skladba dárků se nicméně příliš nezměnila. Mezi nejčastější položky patří vedle oblečení a elektroniky především hračky pro děti. „Nejprodávanější bude tradičně lego. Jinak je nabídka extrémně pestrá,“ řekla štábu CNN Prima NEWS Jana Vychodilová, ředitelka hračkářství Hamleys.
„Z našeho e-shopu pod vánoční stromečky nejvíce poputuje mobilní příslušenství, sluchátka, přístroje na výrobu espressa a elektrické zubní kartáčky,“ vyjmenovala střípky z nákupních seznamů Daniela Chovancová, mluvčí obchodu Alza.cz.
Mnohé obchody se pak v čase před Silvestrem budou snažit zákazníky tradičně nalákat na akce spojené s alkoholem, limonádami nebo třeba brambůrkami. V lednu pak opět nastoupí velké slevové akce ve snaze vyprázdnit sklady a uvolnit místo pro nové sezónní zboží.