TEST: Vlajková loď Peugeotu s obrovským kufrem dostává pohon všech kol, levná však není
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
- Peugeot 5008 přichází s novou elektrickou verzí Dual Motor a pětimístnou variantou.
- Dual Motor nabízí pohon 4x4 a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s.
- Pětimístná verze 5008 se chlubí největším zavazadlovým prostorem ve své třídě.
- Peugeot e-408: nový elektromobil s atraktivním designem a slušnou cenou.
- e-408 nabízí praktičnost a „normální“ jízdu bez složitostí elektromobilů.
V rámci prvních jízd jsme vyzkoušeli novinky v nabídce Peugeotu. Vrcholné SUV 5008 nově nabízí pohon všech kol i pětimístnou variantu a elektrický Peugeot e-408 osloví nejen designem, ale i praktičností.
Francouzský Peugeot patří mezi prémiovější značky koncernu Stellantis. Po konci velkého sedanu 508 a kombi 508 SW zůstalo vlajkovou lodí velké SUV Peugeot 5008, které se světu v nejnovější generaci představilo v minulém roce.
Nyní se na trh dostává i vrcholná motorizace, elektrický Dual Motor s pohonem všech kol, a také se v nabídce objevuje pětimístná verze slibující doslova obrovský zavazadlový prostor. V rámci prezentace jsme měli možnost se svézt i dalším elektromobilem, Peugeotem e-408, který se v nabídce nově objevuje.
Velkému SUV pohon všech kol sluší
Zmiňovaná vlajková loď, Peugeot 5008, přichází se dvěma novinkami. Pro všechny motorizace je nyní bez příplatku možnost volby mezi standardním sedmimístným interiérem a volitelným pětimístným. Je tedy čistě na vašem zvážení, zda třetí řadu sedadel využijete, nebo bude lepší ji vynechat.
TAKÉ BY VÁS MOHLO ZAJÍMAT: Peugeot nabízí své největší SUV za 10 tisíc korun měsíčně. Vyplatí se i elektrická verze
To ocení zejména ti, pro které je zásadně důležitý velký zavazadlový prostor. Ten narostl o 82 litrů na výsledných 994, díky čemuž se Peugeot chlubí největším zavazadlovým prostorem v tomto segmentu. Díky dvojité podlaze, která je opravdu hluboká, je navíc prostor i poměrně praktický.

Peugeot 5008 v pětimístné konfiguraci se chlubí největším zavazadlovým prostorem ve své třídě. Pod dvojitou podlahou je ještě hluboké dno. Zdroj: Marek Brunner
Zásadnější novinkou je nový vrchol mezi motorizacemi, elektrický Dual Motor, jediná motorizace v nabídce s pohonem všech kol. Standardem je totiž pohon pouze předních kol, jak u obou spalovacích verzí, tak i elektrických. Ty jsou dostupné ve dvou velikostech baterie - větší Long Range nabídne 97 kWh využitelné kapacity a 230 koní, zatímco standardní 73 kWh je vybavena elektromotorem o výkonu 210 koní.
Z té vychází právě i verze Dual Motor. K menší baterii a 210koňovému elektromotoru tak nově přibyl i zadní, který nabízí výkon 112 koní. V součtu tedy dávají oba motory až 325 koní v závislosti na jízdním režimu. Peugeot však slibuje, že v případě zájmu zákazníků umí vybavit zadním elektromotorem i verzi Long Range.
S vozy jsme měli možnost jezdit po krásných, ale i rozbitých cestách Středočeského kraje. Na těch se projevil i jinak nastavený podvozek novinky, která má jinak nastavené tlumiče i tužší stabilizátory. Při klidné a pomalejší jízdě si vůz na rozbitých okreskách občas drncnul, v ostřejším jízdním režimu se však tužší nastavení osvědčilo a vůz nerovnosti příjemně vyžehlil.

Peugeot 5008 nabídne prostorný a zajímavě zpracovaný interiér. Nadchne i levitující displej i-Cockpitu. Zdroj: Marek Brunner
Na sportovnější jízdu se však dvou a půl tunové SUV vysloveně nehodí, vyšší hmotnost dává najevo dostatečně včas a samozřejmě se naklání. Oceníte však vyšší výkon, který přináší slušné zrychlení 0-100 km/h za 6,5 s a lepší jistotu trakce v horších podmínkách. Zatímco předohnaná verze si umí občas koly hrábnout pod plným plynem, Dual Motor akceleruje vždy bez ztráty kytičky.
Standardně však Dual Motor jezdí většinou pouze na přední elektromotor, aby šetřil energii. Zadní elektromotor se v režimu Normal nebo Eco připojí až v případě potřeby nebo při výraznějším sešlápnutí plynu, a to poměrně citelně - při plné akceleraci se elektromotor připojí až po chvilce za doprovodu výraznějšího skoku v akceleraci.
Vyvolat stálé zapojení zadního elektromotoru je možné v režimu Sport, kdy vůz nabídne plný výkon a rozložení síly 60/40, nebo 4WD, který se snaží zachovat ideální poměr výkonu 50/50. To je také jediný režim, kdy rekuperace využívá i zadní elektromotor, což oceníte pro zachování stability třeba na sněhu.
Plná výbava jde ruku v ruce s vyšší cenou
Peugeot vrcholnou motorizaci uvádí na trh s bohatou výbavou. V rámci ní dostanete třeba výborné audio od Focalu, panoramatické otevíratelné okno, 360stupňové kamery, plnou výbavu asistentů nebo třeba i masážní sedačky. Cena startuje na 1 625 000 Kč s DPH, což není vůbec málo.
NEPŘEHLÉDNĚTE: TEST: Volkswagen Tayron s naftovým motorem je rodinným ideálem. V mnohém je lepší než Kodiaq
Na druhou stranu, na trhu příliš velkých sedmimístných elektromobilů nenajdete. Kia EV9 vyjde o statisíce dráž, stejně tak i nově uváděný Hyundai Ioniq 9 začíná na ceně přes dva miliony korun. Byť sourozenec Peugeotu, Opel Grandland, začíná se stejnou motorizací o 300 tisíc níže, nenabídne tak stylový interiér a ani sedmimístnou konfiguraci.
Interiér Peugeotu je navíc opravdu pěkný, s vybranými materiály a pohodlnými sedačkami. Nejzajímavějším prvkem interiéru je bezesporu levitující 21palcový displej i-Cockpitu, který nabídne velmi svižné reakce a přehledné menu. Nelze zapomenout ani na Peugeot 3008, stylovějšího sourozence, který nabídne stejnou motorizaci, ale díky aerodynamičtější karoserii o několik desítek kilometrů lepší dojezd za nižší cenu, která začíná na 1 540 000 Kč s DPH.
Peugeot e-408 nabídne slušnou cenu i praktičnost
Druhým vozem, který jsme měli možnost vyzkoušet, byla nová elektrická motorizace Peugeotu 408, crossoveru mezi sedanem a SUV. Ta nabízí nejen atraktivní a neokoukaný design, ale i praktickou karoserii fastback s velkým 468 l zavazadlovým prostorem při zachování slušného místa na zadních sedadlech.
K TÉMATU: Opel Grandland oficiálně v Česku. S bohatou výbavou ho lze pořídit za zajímavou cenu
Elektrifikace se stylovému fastbacku nevyhýbala, v nabídce značky najdeme i plug-in či mild hybridní motorizace, čistě elektrická verze však přichází až teď. Peugeot e-408 přebírá koncernovou techniku platformy EMP2, nabídne tedy pohon předních kol, výkon 210 koní a baterii o užitečné kapacitě 58,2 kWh.

Peugeot e-408 je nejen stylově střižený. Interiér nabídne dostatek místa i pro vícečlennou posádku. Zdroj: Marek Brunner
Jízdně je e-408 dynamicky příjemný, ale jak je u elektrických vozů koncernu Stellantis běžné, na poměry elektromobilů patří mezi ty pomalejší. To však není vůbec na škodu, je potřeba jej brát jako alternativu ke spalovacím verzím, nikoliv auto pro nadšence do elektromobility.
Pokud na něj totiž budete koukat jako na další motorizaci Peugeotu 408, začne dávat smysl. Kdyby totiž vydával elektromotor stejný zvuk, rozdíl vůbec nepoznáte - je to prostě a jednoduše úplně normální auto, kde nemusíte řešit režimy rekuperace a zvykat si. Prostě jen sednete, zařadíte D a dostanete se tam, kam potřebujete, v příjemném pohodlí.
Peugeot e-408 lze objednávat již nyní, akční ceny začínají na 909 000 Kč s DPH. Základní výbava zahrnuje třeba tepelné čerpadlo, LED světlomety, čalounění v kombinaci látka/koženka nebo samostmívací vnitřní zrcátko. Na tomto odkazu jsme jej srovnali s Teslou Model 3, jejíž základní cena začíná o 70 tisíc výše.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr