Italka s francouzským spodním prádlem. I tak lze zjednodušeně popsat novou „šestistovku“ od Fiatu. Tento vůz, který kombinuje rozměry malého hatchbacku s prostorností SUV, využívá osvědčenou platformu koncernu Stellantis používanou napříč jeho kompaktními modely. Design karosérie a interiéru nicméně pochází z vlastního studia Fiatu přímo v Turíně. Auto tedy vypadá italsky, ale jezdí francouzsky.
Posledních 20 let proslul kdysi slavný Fiat poněkud rozháranou modelovou nabídkou. Na jedné straně archaická, ale výborná Panda a svého času i Punto, na straně druhé stylová novodobá pětistovka a její stylistické deriváty. A donedávna v jakémsi vzduchoprázdnu mezi tím „lowcostové“ Tipo. Místo něj je tu teď další nové auto starého jména a sice Fiat 600. Koupit se dá se spalovákem i elektrikou, což byl i případ námi testovaného stroje.
K TÉMATU: Elektrický Jeep Avenger skrývá pod pěkným kabátkem tuctovou techniku z koncernu
Šik kabát made in Italy
Na první pohled to vypadá, že Italové skutečně vytvořili novou šestistovku podle svého vlastního receptu. Její charakteristická kapkovitá karoserie se světlomety inspirovanými lidskýma očima je na trhu nezaměnitelná a vzdáleně skutečně připomíná původní Fiat 600 ze 60. let. Aby designéři ještě více zdůraznili italský původ, přidali k novému hatchbacku chromované doplňky, italskou trikolóru a několik log s označením modelu.
Pokud zákazník stále hledá něco více italského, může si vybrat z barev inspirovaných italskou přírodou. K dispozici je nepřekvapivě například barva slunce (zdarma), nebe, písku nebo moře. Tyto metalické odstíny jsou však dostupné pouze u nejvyšší výbavy La Prima. V základnější verzi RED lze vybírat mezi nemetalickými laky – červeným (zdarma), černým a bílým.
Interiér po francouzsku
Jestliže zvenku je Fiat 600 docela příjemné originální auto, uvnitř už to taková paráda není. Ani ne tak po designové jako spíš po funkční stránce. V základních proporcích je velmi podobný sesterskému Jeepu Avenger a tlačítka stejně jako veškerý software jsou shodné se všemi ostatními modely koncernu Stellantis. Znamená to například neustálá akustická hlášení a upozornění nebo nutnost držet dlouze tlačítko zapalování, aby motor skutečně naskočil/zhasl. Všechno poměrně otravné záležitosti.
Audi je teď levnější než Škodovka. Může za to nová zvýhodněná výbava Perfection
Audi začalo na českém trhu nabízet modely Q5, Q5 Sportback a A4 Avant v nové zvýhodněné specifikaci Perfection. Ta německá auta obléká do sportovně šitého kabátku a dopřává jim bohatou výbavu za rozumnou cenu. Například prémiové rodinné kombi díky tomu koupíte levněji než Škodu Superb.
Čekal bych asi více hravosti, více extravagance... A ne jen zaoblenou kapličku palubních budíků, nápisy Fiat na sedadlech a jinak tvarovanou, popřípadě zbarvenou přístrojovou desku. Navíc i v nejvyšší výbavě La Prima působí interiér poměrně levně, zejména výplně dveří, které jsou vzadu téměř celé z tvrdého plastu. U auta za půl milionu by to bylo pochopitelné, ale u elektromobilu s cenou blížící se milionu už moc ne. Na druhou stranu, díky rozměrnější karoserii připomínající spíše SUV, je uvnitř dostatek místa pro čtyři dospělé cestující. Kufr není největší, ale rozhodně ani nejmenší ve své kategorii. U mild-hybridní varianty má kapacitu 385 litrů, u testované elektrické verze stále slušných 360 litrů.
Do města a blízkého okolí
Kompaktní Fiat je zatím dostupný se dvěma typy pohonů. První je mild-hybrid s šestistupňovou automatickou převodovkou, který kombinuje benzínový motor 1.2 Turbo o výkonu 100 koní s elektromotorem poskytujícím dalších 29 koní. Ten si ale necháme na někdy jindy. Testovaný plně elektrický model pohání elektromotor s výkonem 156 koní má teoreticky dojezd až 409 kilometrů díky baterii o kapacitě 54 kWh, kterou lze nabíjet výkonem 100 kW. To znamená, že z 20 na 80 procent se baterie nabije za pouhých 27 minut. Jaká byla praxe?
Když bylo venku vedro a pustil jsem si klimatizaci naplno (ano, není to zdravé), byl jsem s lehkou nohou na plynu rád za dojezd lehce nad 300 kilometrů. To nicméně ve srovnání s některými konkurenty stále není vůbec špatné.
Přestože elektromotor v útrobách „šestistovky“ nemá potenciál trhat asfalt, jeho výkon k příjemně svižným odpichům od semaforů bohatě stačí. S vyšší rychlostí se samozřejmě pružné zrychlení vytrácí. Díky dobře vyladěnému podvozku je vůz na rozbitých českých okreskách příkladně stabilní, bez problémů žehlí nerovnosti a hezky zatáčí. Úplně nejlépe se s ním ale jezdí po městě, kde těží ze svých kompaktních rozměrů, lehkého řízení, vyšší světlé výšky a komfortního odpružení.
Na dálnici ale elektrického Fiata neberte, protože pak kapacita baterie mizí rychle jako voda z vany po vytažení špuntu a člověk z toho má akorát nervy. Prostě elektromobil.
Závěr
Zatímco zvenku se nová „šestistovka“ stále hlásí ke svým italským kořenům, interiér a jízdní vlastnosti už silně zavání koncernovou technikou. Pokud jde o jízdní vlastnosti, je to u tohoto typu auta docela fajn, protože si nepamatuji, že bych kdy řídil pohodlnější Fiat. A pokud překousnete několik nedostatků v interiéru a průměrný výkon elektrického pohonu, budete z Fiatu 600e nadšeni. Zejména vy, dámy, kterým je „šestistovka“ příliš malá a hledáte něco prostornějšího, ale stále kompaktního. Zadarmo to ale nebude a já bych bral raději benzinovou verzi s mild hybridem.
Základní cena testovaného modelu s výbavou La Prima činí totiž 919 900 korun. Na kompletní ceník se můžete podívat zde. Srovnání s konkurencí naleznete pod tímto odkazem.