TEST: Automobilky se vrací ke spalovacím motorům. Zpět je dostal i rodinný bestseller

Francouzský koncern Stellantis vsadil vše na elektromobilitu, což se u některých modelů vyplatilo, jiné ale naopak na absenci spalovacích motorů těžce doplatily. Nejvíce to odnesly dříve tolik oblíbená rodinná MPV Citroën Berlingo, Peugeot Partner nebo Opel Combo, která s elektromotorem jednoduše postrádala smysl. I proto se teď Stellantis rozhodl benzinové i naftové motory do nabídky vrátit. Jak jezdí omlazený Opel Combo se starým dobrým nafťákem?

Zatímco tradiční MPV byla pomalu vytlačována stylovými „SUVéčky“ z trhu, malým dodávkám v osobních verzích se stále dařilo. Zejména těm z francouzského koncernu. Přísné emisní limity a vize stát se leaderem v oblasti elektromobility však přiměly Stellantis zbavit se spalovacích motorů u většiny vyráběných modelů. Včetně zmíněných osobních dodávek, které na to nakonec doplatily vůbec nejvíce.

K TÉMATU: Elektromobil za 400 tisíc koupíte i v Česku. Kupodivu není čínský, ale evropský

Po stáhnutí benzinových i naftových motorizací z Berlinga, Partneru i Comba se jejich prodeje okamžitě propadly a veškerou poptávku převzala Toyota Proace City Verso sdílející základy právě s koncernovým trojlístkem. Ta se je totiž na rozdíl od Stellantisu rozhodla ponechat a vyplatilo se. Úplně upřímně, kdo by chtěl rodinnou dodávku až se sedmi místy k sezení a velkým kufrem v elektrické podobě? Tohle je dovolenkový ideál, ne limuzína na převážení lidí z letiště do hotelu.

Nebylo tedy divu, že po krušném období, kdy jediným dostupným pohonem byla elektřina, se obchodní vedení značek Citroën, Peugeot i Opel rozhodlo obejít předpisy skrze homologaci N1. Dříve oblíbené osobní dodávky tak nyní bylo možné koupit i se spalovacími motory, ovšem jen s úpravami odpovídajícími právě kategorii nákladních vozidel. To mělo za následek opětovný nárůst prodejů, který nakonec přiměl i samotný koncern Stellantis se vzpamatovat a vrátit benzinové i naftové motory do běžných osobních provedení M1.

V současné době proto máte možnost pořídit si Berlingo, Partner a Combo jak v čistě elektrické variantě, tak i těch spalovacích – ať už v kategorii N1 nebo M1. My jsme se během prvních jízd rozhodli otestovat za nás nejhezčího ze sourozenců „Stellantisových“, a to v té vůbec nejlákavější verzi. Zkoušený Opel Combo v kategorii M1 měl totiž protáhlejší karoserii XL, naftový motor, automatickou převodovku i bohatou výbavu. Navíc za velmi atraktivní cenu.

Skvělý poměr ceny a výkonu

Než se ale vrhneme na samotné první dojmy z jízdy, pojďme si projít změny udané v rámci nedávné modernizace. Combo páté generace se může nově pochlubit maskou Opel Vizor, kterou aktuálně mají už všechny novodobé modely s bleskem ve znaku. Další velmi vítanou změnou je instalace takzvaných IntelliLux LED Matrix dálkových světlometů se čtrnácti samostatně ovládanými LED segmenty. Ty se jednotlivě vypínají, čímž brání oslnění protijedoucích vozidel či ostatních účastníků provozu. Vzadu na karoserii nově přibyl ještě nápis „COMBO“.

O něco více změn se odehrálo v interiéru auta, kde najdeme nový čtyřramenný multifunkční volant i nový infotainment. V základní výbavě Edition Plus má zákazník k dispozici 10palcový centrální dotykový displej s připojením přes bluetooth nebo Apple Carplay i Android Auto. Samozřejmostí je také rádio se čtyřmi reproduktory. V druhém a zároveň vrcholném stupni výbavy Elegance Plus je displej rovněž desetipalcový, akorát má kvalitnější grafiku, rádio se šesti reproduktory, dva USB-C konektory a volitelně i navigaci.

Prostornosti a variability má Opel Combo stále na rozdávání. Na českém trhu je navíc k mání hned ve dvou délkách karoserie. V té kratší pobere zavazadelník až 983 litrů nákladu a až 2 126 litrů, pokud se sklopí druhá řada sedadel. V té delší XL 1 538 litrů nebo až 2 693 litrů. Hravě tak do něj naložíte i nafouklý paddleboard. Zadní lavice se navíc může skládat ze tří samostatných sedadel, přičemž každé je možné zvlášť sklopit nebo třeba úplně vyjmout. Všechny tři zadní sedačky pak mají dokonce i ISOFIX. Standardem je pět sedadel, ačkoli připlatit se dá u varianty XL za sedm (+28 tisíc Kč).

Základní výbava se vedle inteligentních LED světel, multifunkčního volantu a 10palcového displeje pyšní ještě manuální klimatizací, zadními parkovacími senzory, nastavitelným sedadlem řidiče až v šesti směrech, moderními asistenčními systémy nebo třeba šestnáctipalcovými fešnými koly. Za to všechno pak v krátké karoserii zaplatíte 549 990 Kč včetně DPH. Lépe vybavené Combo v provedení Elegance Plus pak pořídíte od 659 990 Kč. Prodloužená verze XL se v základní výbavě neprodává, tudíž vyjde na nejméně 689 990 Kč.

Jezdí pohodlně a nežere

Se základní výbavou se pojí jediný dostupný benzinový motor. Ten disponuje objemem 1,2 litru, třemi válci a výkonem 81 kW. Kdo by chtěl raději ke krátkému Opelu Combo naftový motor, může sáhnout po čtyřválcové jednotce 1.5 CDTI o výkonu 75 kW. Obě motorizace se pak kloubí výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ve vyšší výbavě (a karoserii XL) už zážehový tříválec nekoupíte a bude vám automaticky přidělen vznětový čtyřválec posílený na 96 kW. Volit však můžete mezi šestistupňovým manuálem nebo osmistupňovou automatickou převodovkou.

Nám se do rukou v rámci prvních jízd v okolí Prahy dostal zmíněný výkonnější naftový čtyřválec s automatem, který pravděpodobně bude i tou nejoblíbenější motorizací v celé nabídce. Už jen díky tomu, že oplývá slušnou dynamikou a podle údajů výrobce zvládne jezdit v průměru za 5,5 litru. My jsme tedy na testovacím okruhu jezdili za 8,6 l/100 km, jenže to bylo dáno tím, že jsme měli úplně nový kousek s nájezdem 80 kilometrů a moc jsme ho nešetřili.

Díky vyššímu výkonu ani dynamika není vůbec špatná, ba naopak. Motor je pružný, takže dostatečně zrychluje z nízkých i dálničních rychlostí. Jen prodleva po sešlápnutí plynu by mohla být o něco menší. Vyzdvihnout dále musíme také fungování osmistupňového automatu, který ještě před nedávnem řadil dost otřesně. To se však po optimalizaci jednotky výrazně zlepšilo. Převodovka už při rozjezdech ani popojíždění v kolonách necuká a naopak řadí krásně hladce i pohotově.

Samotné auto je pak na karoserii ve tvaru krabice skvěle odhlučněné, čemuž napomáhá i neobvykle kultivovaný naftový čtyřválec. Na nerovnostech se neozývají typicky plechové rány, karoserie se nijak zásadně neotřásá ani nevibruje. Snad jen větší nerovnosti už podvozek nezvládá žehlit, ale jinak nemáme s ohledem na tvary a cenu Opelu Comba co vytknout. Prostě ideální vůz na práci i rodinnou dovolenou.

Tagy: