V čem spočívá popularita videohry Fortnite?
Obrovský fenomén, který zná téměř každý teenager. Akční hra Fortnite patří k nejpopulárnějším titulům současnosti, což ukazují i samotná čísla – každý měsíc si tuto on-line střílečku pustí zhruba 300 milionů hráčů. Ročně hra vygeneruje autorům miliardy dolarů. V čem přesně ale spočívá úspěch Fortnite? Na to hledala odpověď redakce herního pořadu CNN Prima Gaming.
Fortnite spadá do škatulky „battle royale“ titulů. Na začátku kola hráči seskakují padákem na mapu, obstarávají si zbraně či další vybavení a především se snaží přežít. Aby to nebylo tak jednoduché, herní plocha se postupně zmenšuje, tudíž se hráči vzájemnému kontaktu uvnitř zvýrazněné „bezpečné zóny“ zkrátka nevyhnou. Pokud z ní vyjdou ven, přichází o životy a postupně zemřou. Kdo zůstane stát na svých nohou jako poslední, vyhrává.
Klíčový rozdíl oproti jiným battle royale titulům nicméně spočívá v tom, že si hráči kromě střelby a sbírání věcí mohou bleskurychle stavět zdi, schody či další struktury. Zápasy díky tomu mnohdy vypadají tak, že u přestřelek vzniknou během několika vteřin obří věže či domy.
„Tím Fortnite vybočuje z řady dalších battle royale her. Člověk se pak musí učit víc věcí,“ popsala pro CNN Prima Gaming youtuberka a streamerka Natálie Kárová, známá na internetu pod přezdívkou Natálka. Za titulem z dílny Epic Games konkurence zaostává i v počtu aktivních hráčů. Každý měsíc si Fortnite pustí zhruba 300 milionů lidí po celém světě.
S obrovskou popularitou se pojí také pohádkové příjmy. Soudní proces mezi společnostmi Apple a Epic Games odhalil, že v letech 2018 a 2019 hra vygenerovala příjmy ve výši devět miliard dolarů. Další zisky z titulů tohoto amerického studia dohromady dosáhly „jen“ 108 milionů dolarů.
Nechybí ani virtuální koncerty
Další výhodou Fortnite je jeho dostupnost – od samotného počátku je totiž zdarma. Konkurenční hra PUBG, která odstartovala novodobé šílenství okolo žánru battle royale, přešla na bezplatný model až po několika letech od vydání. Proto nepřekvapí, že největší suma peněz se do pokladny Epic Games sype díky mikrotransakcím.
Za drobné částky si hráči mohou kupovat oblečky a doplňky pro svou postavu nebo různě zbarvené zbraně. Oblíbený titul ale není jen o střílení a likvidování nepřátel. V jiném herním režimu se mohou uživatelé procházet po virtuálním světě a zajít si například na koncert. Ve Fortnite si tak mohli doposud užít hudební vystoupení zpěvačky Ariany Grande, rappera Travise Scotta nebo kapely Korn.
Fortnite's collaborations with Marvel have generated the most revenue by far compared to every other IP collab. Travis Scott and Marshmello place fourth and fifth. pic.twitter.com/XlsaFBH0zC
— Fortnite News (@FortINTEL) May 3, 2021
„Nejlepší je se sejít s kamarády na Discordu (chatovací aplikace, pozn. redakce) nebo jiné síti a společně jít na živý koncert. Poslechnout si oblíbené písničky a zažít takovou věc, jakou Fortnite společně s umělcem připravili,“ vysvětlila Natálka, proč hráči chodí na virtuální koncerty. Součástí hudebních představení mnohdy bývají speciální minihry, kdy hráč například projíždí světem, střílí na různé cíle a do toho poslouchá koncert pozvaného interpreta.
A nejde jen o muziku. Svou stopu chtějí ve hře zanechat třeba vydavatelé superhrdinských komiksů Marvel a DC Comics, oděvní značka Nike nebo profesionální liga amerického fotbalu NFL. Ve virtuálním herním obchodě nabízejí oblečky a postavy svých hrdinů nebo týmů. „Neznám žádnou jinou hru, která by se spojila s tolika firmami,“ upozornila Natálka. I díky jedinečným spolupracím generuje Fortnite obří peníze.
Všechny díly první série pořadu CNN Prima Gaming i jednotlivé reportáže najdete ve webovém archivu na adrese cnnprima.cz. Na další sezónu se můžete těšit v září 2022.