Zapomínají na ně i největší studia. V Česku vznikají hry pro nevidomé, jak fungují v praxi?

Jana Kuklová z českého nezávislého studia Kikiriki Games

Čeští vývojáři pracují na videohrách pro nevidomé. Popsali, jak fungují

Videohry s funkcemi pro hendikepované hráče jsou stále spíše raritní záležitostí. O to větší pozornost vzbudily dva české tituly, které myslí na lidi se zrakovým postižením. V další epizodě pořadu CNN Prima Gaming se blíže představí hry To the Dragon Cave a 1428: Shadows over Silesia, které bez potíží mohou hrát i nevidomí. Poslední díl této sezóny CNN Prima Gaming můžete sledovat v sobotu 2. července ve 22:20 na stanici CNN Prima NEWS i na webových stránkách cnnprima.cz.

Pokud si hráč s hendikepem rozhodne vyzkoušet cokoliv z kategorie nejprodávanějších a nejpopulárnějších titulů, zpravidla narazí na velmi omezený výběr. Výjimkou jsou například slavné americké hry God of War nebo The Last of Us. Především druhá jmenovaná akční adventura nabízí velmi povedený herní zážitek i pro ty, kteří mají problémy se zrakem.

Máme zpoždění, tlak je obrovský. Vývojář popsal, jak probíhají práce na českých Buláncích

Na nové verzi kultovní videohry Bulánci pracují čeští programátoři už rok. Vývojářské studio SleepTeam loni vybralo prostřednictvím crowdfundingové kampaně rekordních 7,3 milionů korun. Hráči se na Bulánky 2.0 nesmírně těší, ale hra ještě dokončená není. V jaké fázi se nyní nachází a kdy bude na světě první hratelná verze? Nejen na to odpovídal šéf vývojářů Michal Červenka v rozhovoru pro pořad CNN Prima Gaming. Dále prozradil, jaké novinky se ve hře objeví a také s jakými očekáváními míří Bulánci na trh.

Seznam her s podpůrnými funkcemi pro tělesně postižené ale není příliš dlouhý. Češi ovšem nejsou pozadu – menší tuzemské tituly To the Dragon Cave nebo 1428: Shadows over Silesia myslí na nevidomé hráče v první řadě. Původní motivace těchto tvůrců se však liší.

„Manžel je vášnivý hráč. Od 18 let nevidím, ale když jsem byla malá, tak jsem ráda hrála hry na počítači. Jak jsem přestala vidět, tak se hry pro mě staly nepřístupnými,“ řekla redakci Jana Kuklová ze studia Kikiriki Games, které stojí za mobilní střílečkou To the Dragon Cave.

Ještě před pár lety Jana Kuklová hrála na svém iPhonu logickou hru, než jí ale zmizela z virtuálního obchodu App Store. Její manžel Miloš proto začal přemýšlet o tom, že pro ni nějakou hru vytvoří. Loni v srpnu se začala rýsovat první idea, do toho manželé Kuklovi řešili i založení studia Kikiriki Games. Nakonec se audio střílečka dostala na mobilní telefony letos v květnu.

Základem přístupných her jsou především zvuky, díky kterým se hráč orientuje v prostředí. Naopak nezáleží tolik na vizuální stránce titulu, protože si každý představuje herní svět podle své fantazie a zvukových vjemů, které dostává.

V To the Dragon Cave tak na hráče nečeká 3D grafika, ale jen úvodní obrazovka, textové rozcestníky a především povedený dabing, o který se může audio střílečka opřít.

Práce manželů Kuklových dokonce zaujala i Nadaci Vodafone, která studio finančně podpořila. Nově založené firmě rovněž poskytla konzultace s odborníky na podnikání.

Husité se sonary a hlasovými nápovědami

Trochu jiný příběh má za sebou husitská akční adventura 1428: Shadows Over Silesia, na které pracuje vývojář Petr Kubíček. „Na internetu jsem viděl, jak nevidomý hráč Lukáš Hosnedl hraje The Last of Us. Fascinovalo mě, jak to funguje, nikdy předtím jsem neviděl nevidomého hrát špičkový titul,“ popsal Kubíček, jak se u něj začala rodit myšlenka hry přístupné pro hendikepované.

Pro brněnského vývojáře se jednalo o výzvu, především z programátorského hlediska. Svou roli hrál také fakt, že přístupné hry jsou stále neprobádaným teritoriem videoherního průmyslu. „Další důvod byl, že to bude slušný marketingový nástroj a způsob, jak dostat hru mezi nevidomé a i vidomé hráče,“ říká Kubíček.

Adventura 1428: Shadows over Silesia zaujme běžného hráče povedenou animovanou izometrickou grafikou. Nevidomí ale mnohem více ocení funkce jako sonar nebo popisy prostředí, aby věděli, jestli se nachází v temné a bahnité jeskyni, a dokázali si maximálně užít středověkou atmosféru.

Hendikepovaní? Příliš malá skupina pro velké hry

Herní společnosti zatím hendikepované hráče opomíjí. Podle Kuklové za tím stojí především fakt, že hráči ani velká studia netuší, že nevidomí lidé mohou ovládat mobilní telefony a další zařízení.

„Myslím, že vývojáři si jdou za svou představou, jak má hra vypadat. Znají své zákazníky a hráčskou komunitu, ale nevědí, že tu jsou nevidomí lidé, kteří by se chtěli také stát těmi hráči a chtěli by si něco zahrát. Proto je takových her nedostatek,“ uvedla zakladatelka studia Kikiriki Games.

„Je to dost malá skupina, na kterou přístupné funkce cílí. Co mám informace, kolik lidí používá funkce v The Last of Us, to jsou jen tisíce lidí. Velkým hrám se nevyplácí dělat podobné funkce, protože náklady jsou mnohem vyšší, než je potenciální zisk,“ doplnil na téma Kubíček.

Pořad CNN Prima Gaming můžete sledovat každou sobotu ve 22:20 na CNN Prima NEWS nebo na webových stránkách cnnprima.cz, kde mimo jiné najdete i archiv odvysílaných dílů.

Tagy: