Česká pošta má na krku další případ plýtvání penězi. Loni v prosinci si objednala stovku elektrokol za miliony korun u firmy, která měla pro poštu elektrokola upravit. Podle odborníka šlo ale o vyhozené peníze. S plným nákladem je totiž mohou řídit pouze lidé do 60 kilogramů. Podle podniku je ale vše v pořádku.
Vedení České pošty objednalo rovnou stovku kol loni v prosinci. Jejich cena včetně DPH vyšla na téměř osm milionů – přesně 79 tisíc za kus. Elektrokolo se přitom dá pořídit za necelých 34 tisíc. Přidělaný box, brašny a nosník tedy stály víc než jeho původní nákupní cena.
„Způsob toho provedení, tedy nákup rekreačních, nízkonástupových kol a jejich prohlášení za nákladní elektrokola je naprosto skandální,“ myslí si odborník na elektrokola Jakub Ditrich. Nákladní bicykly totiž mají úplně jiné parametry.
ČTĚTE TAKÉ: Škoda představí do roku 2026 šest elektrických modelů. Slibuje i vývoj dalších spalovacích
„Mají velmi robustní rám a také jinde motor, který je speciálně upravený pro cargo, tedy pro pomalou jízdu s vysokým zatížením,“ doplnil Ditrich. A na to nová poštovní kola nejsou připravena vůbec.
Mzdy musí růst, odbory si mají dupnout, nabádá Fialův poradce. Hrozí tvrdý pád životní úrovně
Odbory si mají dupnout. Mzdy musí růst. Inflace se utrhla ze řetězu. Propad životní úrovně je obrovský. Růst mezd nemůže kompenzovat celou inflaci. To všechno řekl ekonomický poradce premiéra Petra Fialy (ODS) Štěpán Křeček v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS. Dále se rozmluvil o současné drahotě a také si stál za tím, že jezdit do Polska za nákupy je dobrý nápad.
Firma Kosmos bike, která tato upravená elektrokola poště dodávala uvádí, že jejich maximální nosnost je 155 kilogramů. Přidělané brašny a nosiče přitom uvezou maximálně 60 kilo. Na poštovního doručovatele tedy zbývá hezkých 95 kilogramů. Jenomže ve skutečnosti právě tato elektrokola mají nosnost maximálně 120 kilogramů. Pošták by tak mohl vážit maximálně 60 kilo – i s obuví a uniformou.
Zatímco přímo dodavatel se nám odmítl vyjádřit. Pošta se brání s tím, že doručovatelé tak těžké náklady nevozí a také si stojí za tím, že kola jsou stavěná na 155 kilogramů. „Naše společnost každopádně garantuje maximální nosnost pouze 120 kg,“ uvedl jednatel společnosti Crussis Petr Výkruta. Právě jeho firma kola vyrábí.
„To je tak pro babičku na vesnici. Na nákupy nebo menší výlety dětmi, ale rozhodně ne pro člověka, který s tím chce pracovat a rozvážet zásilky,“ uvedl prodejce elektrokol Lukáš Panýrek. Upravená elektrokola už pravděpodobně dorazila na vybrané poštovní pobočky. Zbývá už jen přesvědčit její doručovatele, aby začali držet přísnou dietu.