To, co dokázalo MG ZS, historie českého automobilového trhu velmi pravděpodobně nepamatuje. Pod křídly vzkříšené britsko-čínské značky se totiž tohle SUV dokázalo během dvou let probojovat mezi patnáct nejprodávanějších vozů v Česku. Přitom ale mělo spoustu dětských nemocí. Kam až se tedy může dostat jeho druhá generace, která většinu z nich vyléčila?
Pokusů čínských automobilek uspět na českém trhu bylo už hodně, přesto se to žádné z nich nikdy nepovedlo. Minimálně ne natolik, aby se vyrovnala zavedeným evropským výrobcům. Vše se změnilo až v roce 2022, kdy k nám vtrhla Číňany znovuoživená britská značka MG. Jak se totiž později ukázalo, použít identitu evropské značky a prodávat pod ní auta s nálepkou „Made in China“ byla doslova trefa do černého.
K TÉMATU: MG HS je největším automobilovým překvapením roku. Směle se vyrovná evropské konkurenci
Jakýmsi průkopníkem se stalo právě kompaktní SUV MG ZS. Díky své bohaté základní výbavě, jednoduchým spalovacím motorům a zejména nízké ceně se okamžitě stalo prodejním hitem, což nakonec vyústilo až v patnácté místo v žebříčku nejprodávanějších aut v Česku za rok 2024. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se pro něj rozhodlo 2 985 zákazníků, to je jen pro zajímavost více než pro Volkswagen Tiguan, Kiu Sportage nebo Toyotu Yaris Cross!
Dozadu už se ale čínský výrobce rozhodně ohlížet nehodlá a aktuálně má s novou generací MG ZS namířeno do TOP 10. To by znamenalo, že předběhne například i Volkswagen Golf nebo Dacii Duster a zařadí se za korejský bestseller Hyundai Tucson. Plány to jsou více než ambiciózní, jenže k smůle všech ostatních toho nové MG ZS opravdu může dosáhnout. Sám jsem se o tom přesvědčil během týdenního testu, při němž si mě až nečekaně získalo.
Předchozí ZS totiž mělo ještě spoustu poměrně zásadních chyb. Nebylo úplně kvalitně zpracované, bylo špatně odhlučněné, designově trochu zastaralé a jízdně laciné. Proti tomu stála už zmíněná bohatá základní výbava, jednoduché motory a nízká cena. Inženýři však nelenili a vše, co bylo na autě špatně, opravili. Zatímco dříve jsem na autě hledal jeho přednosti, teď jsem se musel pídit po nedostatcích. A přiznám se, moc jsem jich nenašel...
Jediné auto do rodiny
Kompaktní SUV v nové generaci vyzrálo, což je vidět už na první pohled. Zachovalo si sice původní siluetu i většinu poznávacích znamení, ale zbavilo se hned několika nehezky vypadajících detailů. Přední část dostala novou masku chladiče a propojené světlomety. Ty vzadu jsou pak modernější a nárazník robustnější. Číňané také výrazně upustili od jimi tolik milovaného chromu, který my Evropané nesnášíme.
I když tedy MG ZS stále vypadá jako slátanina všech možných evropských modelů, běžného zákazníka už vlastně ničím neuráží. Ba naopak teď vypadá moc pěkně. Znatelně si pak polepšilo také v prostornosti, zejména díky nárůstu vnějších rozměrů. Na délku nyní měří 4 430 milimetrů, což je o téměř 11 centimetrů více než předchůdce, je i celkově širší, vyšší a má delší rozvor náprav.
Nejvíce si díky tomu polepšili cestující na zadních sedadlech, kteří mají větší prostor na kolena, nad hlavou a také pro lokty. Kabina je i o poznání vzdušnější, takže se nebojím tvrdit, že se tu pohodlně usadí i čtveřice průměrně vzrostlých dospělých. Nad 185 centimetrů už by asi sezení vzadu nemuselo být nejpohodlnější. Každopádně roli jediného auta do rodiny by nové ZS mělo plnit bez problému.
Přestože zavazadelník narostl o pouhých pět litrů na 448 litrů, kočárek i pár dalších batohů do něj v pohodě naložíte. Kufr má navíc ideální oválný tvar, pár úložných prostor a dokonce i polohovatelnou podlahu. Zadní sedačky se pak ještě dají samozřejmě sklopit, čímž vznikne ložná plocha o objemu až 1 457 litrů. Jak si vede nové MG ZS v prostornosti v porovnání s konkurencí, se dozvíte pod tímto odkazem.
Podoba s Lamborghini Urus
Revolucí prošla také samotná architektura interiéru. Přístrojová deska je výrazně jednodušší, ale zároveň hezčí a kvalitnější. Zůstal tu jeden velký displej před řidičem a druhý na ovládání multimédií na středu. Oba mají skvělou grafiku, jsou srozumitelné a hlavně se nezasekávají. Pod tím středovým je pak ještě pár tlačítek na ovládání těch nejdůležitějších funkcí. Klimatizace ale i nadále zůstává v displeji, což by mi vlastně ani nevadilo, problém ale je, když je pouze manuální.
To je u všech MG kámen úrazu, protože auto buď topí, nebo chladí. To znamená, že je vám buď neustále zima, nebo vedro. Nezbývá tedy, než si s teplotou jednou za čas pohrát. Řešením je také připlatit si za jednu z vyšších výbav, které už mají klimatizaci automatickou. Co se mi hodně líbí, jsou právě výdechy klimatizace alá Lamborghini Urus, které přístrojové desce dodávají pořádný šmrnc.
Šmrnc pak celému interiéru dodává kvalitně zpracovaná syntetická kůže, která je k mání už od druhé výbavy Elegance. Čekal bych, že v podání čínského výrobce bude působit lacině, ale vůbec ne. Levné kompaktní SUV naopak posouvá na úroveň výrazně dražších konkurentů. Kožená jsou od druhé výbavy i sedadla, která, byť mají poměrně krátký sedák, jsou stále velmi pohodlná.
S čím jsem však dlouho bojoval a ve finále nikdy nedobojoval, byla poloha za volantem. Samotná konstrukce volantu je totiž nezvykle nízko a volant hodně položený, podobně jako u dodávek. Najít tedy polohu, která by mi vyhovovala a při které bych nedřel kolenem o konstrukci volantu, bylo nemožné. Nakonec jsem si tedy sedačku posunul více dozadu, kvůli čemuž jsem se ale musel hodně natahovat k pedálům spojky a plynu. Tohle by ještě mohli doladit.
V základu téměř nic nechybí
Co však doladili k dokonalosti, je složení základní výbavy Excite, popřípadě Essential u hybridních verzí. Tolik toho popravdě nemám ani ve svém novém BMW řady 3, takže novým majitelům MG ZS tiše závidím. Těšit se totiž mohou například i na tempomat, zadní parkovací senzory včetně parkovací kamery, 12,3palcový digitální přístrojový štít, 10,25palcový displej multimédií, navigační systém a také už zmíněnou klimatizaci.
Spokojit se musí se 16palcovými ocelovými koly, halogenovými světlomety a látkovým čalouněním sedadel. Nicméně za cenu 499 900 Kč toho novému ZS chybí opravdu hodně málo. Jen pro doplnění: předchozí generace byla ještě o poznání levnější, jenže nebyla ani zdaleka tak kvalitně zpracovaná jako ta aktuální. Navíc jde o výrazně větší auto. K ceně pak i nadále dostanete sedmiletou tovární záruku (150 tisíc kilometrů) zdarma.
Výrazných změn doznaly také motorizace. Z nabídky zcela zmizel litrový tříválec s turbem, který vystřídal dvousetkoňový hybridní pohon známý z hatchbacku MG3. Základem však i nadále zůstává mnou testovaná atmosférická benzinová patnáctistovka, která si ve výkonu mezigeneračně polepšila. Místo dosavadních 78 kW má teď 85 kilowattů. Manuální převodovka má pět rychlostních stupňů, takže tady se nic nezměnilo.
Nic pro osvalené řidiče
A to je škoda, protože ten jeden rychlostní stupeň autu v praxi opravdu hodně chybí. Bez něj motor při dálničních rychlostech točí šílených 3 600 otáček a pořádně přitom řve. Pokud se tedy chystáte jezdit delší vzdálenosti, rovnou vás odkážu na hybridní motorizaci nebo rovnou větší SUV MG HS. Menší ZS je s atmosférickou patnáctistovkou primárně společníkem na cesty mezi vesnicemi a supermarketem nebo vyloženě společníkem do města.
Problém však je, že ani úplně krátké trasy a časté studené starty pro něj nejsou kvůli přímému vstřikování ideální. Pokud ho tedy budete takto využívat, je důležité přizpůsobit tomu servisní plán, jinak se motor bude rychle opotřebovávat. U předchůdce bylo vstřikování ještě nepřímé, což bylo rozhodně pro jízdu ve městě vhodnější. Jinak je ale benzinový motor pružný, v nízkých otáčkách kultivovaný a vzhledem na koncepci i poměrně hbitý.
Nic to však nemění na tom, že jakmile přijde kopec, budete prostě muset podřadit a auto točit do vysokých otáček, aby se nahoru vyškrábalo. Samotné řazení je ale natolik přesné a řadící páka natolik příjemná, že vás to vlastně nakonec bude i bavit. Na druhou stranu páka nepůsobí úplně nejrobustněji, proto řidičům s většími bicepsy radím řadit s citem, aby náhodou neprojeli vymezenou dráhou dál, než původně zamýšleli.
Nejideálnější pak není ani spotřeba, ovšem to už je u těchto čínských patnáctistovek tradicí. S lehkou nohou na plynu počítejte ve městě s osmi až devíti litry a podobně je tomu také na dálnici. Výrazně lepší už je to na okresních silnicích, kde se ustálenou devadesátkou budete schopni dostat na hranici šesti litrů na sto kilometrů.
Jízdně o level výše
Oblastí, ve které se nové MG ZS mezigeneračně posunulo snad vůbec nejvíce, jsou jízdní vlastnosti. Auto teď od podvozku působí mnohem vyspělejším dojmem. Na nerovnostech je sice tužší, ale přesto většinu z nich dokáže žehlit bez větších otřesů a nepříjemných ran. Dokonce ani na dlažebních kostkách karoserie nevibruje ani nijak nerezonuje, což se u minulé generace říci nedalo.
Líbí se mi také stabilita podvozku při vysokých rychlostech, kterou mi auto jako řidiči předávalo. V neposlední řadě pak musím vypíchnout ještě výrazně lepší odhlučnění. Vyšší aerodynamický šum proudící kolem karoserie je slyšet až při rychlostech nad 130 km/h, takže to českého řidiče jezdícího primárně po tuzemských dálnicích nemusí nijak trápit. Naopak nedostatky vidím v nepříliš citlivém řízení a vlažných brzdách.
Dokáže i přes zdražení uspět?
Pokud bych to měl shrnout, MG u nového ZS stejně jako u nového HS pokračuje v přeměně svých modelů na plně konkurenceschopná auta. Už totiž nejsou jen skvěle vybavená a za super cenu, ale nyní i dobře vypadají a hlavně perfektně jezdí. Otázkou ovšem je, jestli přece jen zdražení o desítky tisíc korun jejich zákazníky neodradí. Každopádně pokud se jim je povede přesvědčit, že za to zdražení opravdu stojí, dost pravděpodobně nové ZS brzy uvidíme mezi desítkou nejprodávanějších nových aut v Česku.
Jeho kompletní ceník včetně složení výbavy a technických parametrů jsem pro vás připravil pod tímto textem.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Pomůže vám i reflexní medvídek, tvrdí expert. Poradil, jak předejít srážce auta s chodcem