Rok 2024 byl plný zajímavých automobilových novinek, které se mi vryly hluboko do paměti. Každopádně bych nečekal, že jedním z nich bude i zbrusu nové MG HS. Čínské SUV, nad kterým jsem dlouho ohrnoval nos, jenže pak jsem usedl za jeho volant a nestačil se divit, jak vlastně skvělé je. Vítejte u testu velkého rodinného překvapení!
Kdybych měl jmenovat všechna auta, která mě v roce 2024 nejvíce zaujala, byl by to pořádně dlouhý seznam. Nicméně každé mě upoutalo něčím jiným, například svou zábavností, designem, pohonem nebo třeba jízdními schopnostmi. U MG HS je to ale vlastně všechno dohromady, podobně jako u Dacie Duster mě totiž fascinoval ten mezigenerační skok.
K TÉMATU: Takto levné a vybavené auto už tu dlouho nebylo. Do Česka míří další čínská konkurence
Model HS byl vlastně jedním z prvních, které automobilka uvedla na český trh. Konzervativní SUV s designovými prvky převzatými od jiných známých výrobců, s poměrně lacině zpracovaným interiérem, jednou motorizací a jízdními vlastnostmi, které nenadchly, ale ani neurazily, si však okamžitě získalo řadu příznivců. A víte proč? Protože stejně jako menší SUV ZS nabídlo tuzemským zákazníkům spoustu luxusní výbavy za zlomek ceny.
Do úplně obyčejných aut výrobce naházel všechny ty velké displeje, asistenty, klimatizaci, kožené čalounění, vyhřívaná sedadla a v případě HS šli s cenou i hluboko pod 600 tisíc korun, u ZS dokonce pod 400 tisíc. Tomu pochopitelně nedokázal prakticky nikdo konkurovat, a tak se MG díky těmto dvěma SUV postupně probojovávalo mezi desítku nejúspěšnějších značek v Česku, až se jí to letos v listopadu opravdu povedlo.
Tento promyšlený marketingový tah tedy nakonec vyšel na jedničku a nyní už se MG s řadou příznivců v zádech může soustředit na opravdu konkurenceschopná, ovšem už ne úplně nejlevnější auta. Takovou první předzvěstí, že něčeho takového jsou opravdu schopni, je právě nová generace SUV HS, které s tou předchozí nemá vlastně nic společného. A dokazují to nejen samotné rozměry, ale také design.
Skoro všechno už v základu
MG HS dostalo stylovější karoserii s pomalu se svažující zádí ve stylu SUV kupé, které dominují zejména propojené zadní světlomety se vzorem křížku uvnitř. Líbí se mi také mohutný zadní difuzor a zajímavě strukturovaná přední maska chladiče. Už od základní výbavy se pak zákazník může těšit na LED přední světla a dokonce devatenáctipalcová litá kola.
V základní výbavě je interiér čalounění látkou, v té vrcholné pak syntetickou kůží. Zdroj: Bart Běhal
Povedený je ovšem nejen exteriér, ale také interiér. Nic v něm vlastně nepřebývá ani nechybí, všechno je přehledné, intuitivní a kvalitně zpracované. Už v základní výbavě Emotion je navíc vedle zmíněných LED světel a devatenáctipalcových kol například i zadní parkovací kamera a senzory, digitální klimatizace, 12,3palcový přístrojový štít, audiosystém s 12,3palcovým displejem a doslova armáda asistenčních systémů. Čalounění je však pouze látkové.
Kvalitnější ze syntetické kůže přichází až s druhou, respektive vrcholnou testovanou výbavou Exclusive. Ta dále přihazuje také 360stupňovou parkovací kameru, dvouzónovou automatickou klimatizaci, přední parkovací senzory, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, elektricky ovládané páté dveře, přední vyhřívaná sedadla a několik reproduktorů.
Jediné dvě výtky v interiéru mám k displeji a klimatizaci. Infotainment v novém MG HS by potřeboval ještě pár vylepšení, aby rychleji reagoval. Především po nastartování vždy hodně dlouho trvá, než naběhne. Šťastné není ani ovládání klimatizace přes displej. Klimatizace navíc stejně jako už všech MG nefunguje tak, jak by měla. I když mám nastavenou teplotu 22 stupňů, je mi v jednu chvíli teplo, v druhé pak zima. Jednoduše mi přijde, že HS nedokáže stabilně držet požadovanou teplotu.
Výběr je hodně omezený
S délkou 4655 milimetrů zapadá MG HS někam mezi Škodu Karoq a Kodiaq, ale spíše blíže k té větší z nich. Naopak vnitřní prostorností je ale zase blíže ke Karoqu. Místo mu totiž ubírá zejména stylovější karoserie SUV kupé, kvůli které mají cestující vzadu méně prostoru nad hlavou. Každopádně pokud neměříte více jak 180 centimetrů, můžete být v klidu. Místa v loktech má MG podobně jako obě škodovky dostatek, stejně tak pro kolena.
Kufr je sice z této trojice nejmenší - 507 litrů (Karoq 521 a Kodiaq 910 litrů), ale díky ideálnímu oválnému tvaru působí vlastně větší, než ve skutečnosti je. Pohodlně do něj naložíte i rozměrnější předměty v podobě kočárku. A pokud by vám to náhodou nestačilo, lze zadní lavici sklopit a dostat se tak na objem až 1484 litrů.
Co se bohužel mezigeneračně nezměnilo, tak to je nabídka motorizací. Stále v ní totiž zůstává pouze benzinová patnáctistovka s turbem o výkonu 125 kW spojená výhradně s pohonem předních kol. Na výběr je však mezi šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou. Později by pak mělo dorazit také MG HS v plug-in hybridní verzi.
Spotřeba klidně až 10 litrů
Já osobně bych si s motorem 1,5 TGI vystačil, ale to by inženýři museli zahojit jeho poslední vážnou nemoc, a tou je spotřeba. Když se člověk snaží, dostane se ve městě jen stěží pod devět litrů, při rychlejším tempu už bude atakovat hrozivých deset litrů. Mimo město a na dálnici už je to o něco lepší, ale i tak počítejte se sedmi až osmi litry na sto kilometrů.
Ve všem ostatním už benzinový motor funguje na jedničku. Zbavil se prodlevy po sešlápnutí plynu, je kultivovanější, opravdu hodně dynamický a konečně si rozumí i s testovanou automatickou převodovkou. Žádné cukání, škubance ani nesmyslné vytáčení do vysokých otáček. Jednoduše jsem nenašel nic, kromě spotřeby, co by mě na samotném pohonu štvalo. Ba naopak jsem byl mile překvapen.
Překvapen jsem byl v neposlední řadě také z jízdních vlastností. MG HS ať už ve městě, na okreskách, nebo na dálnicích, působí nesmírně vyspělým dojmem. Je stabilní, jisté a skvěle zvládá veškeré typy nerovností. Zároveň je i fantasticky odhlučněné, takže při jízdě po rozbité silnici neslyšíte v kabině žádné vibrace ani rány od podvozku. Při dálničních rychlostech dovnitř proniká jen minimální aerodynamický šum.
Už není nejlevnější, ale stojí za to!
MG HS tedy dospělo do plnohodnotného SUV střední třídy, které už se směle vyrovnává zajeté evropské konkurenci, včetně například mladoboleslavské Škody. Jediné, co ho ještě shazuje, je pomalejší infotainment, neúsporný benzinový čtyřválec a s tím související úzká nabídka motorizací nebo chybějící pohon všech čtyř kol. Každopádně pokud si tyto nedostatky odmyslím, je pro mě MG HS opravdu tím největším automobilovým překvapením letošního roku, a to samozřejmě v tom nejlepším možném slova smyslu.
Je však nutné počítat s tím, že takovýmto mezigeneračním zlepšením se pochopitelně musela zvýšit také cena. Na druhou stranu s částkou od 669 900 Kč patří MG HS stále mezi nejlevnější SUV nižší a střední třídy. Kompletní ceník si můžete prohlédnout zde, detailní porovnání s úhlavními konkurenty potom tady.
VIDEO: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet