Nejzásadnější Suzuki posledních let se poprvé ukázalo v Česku. Když japonská značka loni na podzim oficiálně odhalila svůj revoluční model e Vitara, začala vstupovat do úplně nové éry – nejnovější elektrický crossover je vůbec prvním elektromobilem značky na globálním trhu. V závěru minulého týdne se jeden z předprodukčních kusů přijel podívat také do Prahy v rámci svého evropského turné a my jsme si ho mohli prohlédnout staticky.
Nové Suzuki e Vitara zatím není nástupcem populárního lidového SUV Vitara se spalovacím motorem, protože podle nejnovějších informací se v nejbližší době budou prodávat bok po boku. Elektrická novinka je však větší než starší sourozenec, a tak v modelové řadě značky zapadá mezi klasickou Vitaru a SUV S-Cross. A ačkoli naživo vypadá jako docela nízká, v reálném světě je e Vitara větší než spalovací sourozenec.
K TÉMATU: Nejlevnější auto s pohonem všech kol definitivně zmizelo z Česka. Bude mít nástupce?
Je to zejména opticky nízkou střechou, proč elektrická e Vitara působí nižší, než skutečně je. Nese všechny populární rysy moderních crossoverů a nechybí jí ani ochranné plasty s matným hrubým povrchem. Snad zvládnou skrýt drobné škrábance, které při každodenním použití vznikají. Důležitou informací pro zájemce a budoucí majitele je, že nabíjecí zásuvku najdou nad pravým předním kolem.
Moderní interiér s novým infotainmentem
Model e Vitara se zakládá na nové čistě elektrické architektuře Heartect-e, vycházející ze spalovací platformy Heartect, a z nárůstu rozměrů je nejdůležitější rozvor náprav delší o 20 centimetrů. Zatím jsme neměli možnost si elektrickou e Vitaru prohlédnout vedle té spalovací a srovnat celkovou prostornost, ale v Praze jsem měl krátkou příležitost se do prvního elektromobilu Suzuki na malou chvíli posadit.
Když si vzpomenu na dosavadní produkci značky, která sice má kvalitní dílenské zpracování, ale stále se jedná o levná auta s obyčejným interiérem, je elektrická e Vitara nepřehlédnutelným vstupem do nové éry. Suzuki následuje dnešní trendy a hraje na stylovou notu. Ve vystavené vyšší výbavě Elegance má dvoubarevné čalounění interiéru, ambientní osvětlení a moderní výbava zahrnuje také bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů.

Uvnitř se nachází dva velké sdružené displeje a překvapivě hodně kvalitních materiálů. Zůstala však i důležitá fyzická tlačítka, například pro ovládání klimatizace. Zdroj: Suzuki
Poprvé u Suzuki se objevuje plně digitální přístrojový štít na společném panelu s centrálním dotykovým infotainmentem, jako to má i celá řada konkurenčních značek. Automobilka tak konečně nahrazuje už zastaralé mechanické ručičkové budíky. Novinkou je i dvouramenný volant se zploštělým spodkem věnce. Nezvyklý tvar je nepochybně věcí osobního vkusu, ale dobře padne do rukou a horní část si zachovává kulatost.
A co multimédia? Nový infotainment je příjemným překvapením. Bohužel nemá nejrychlejší odezvu na dotyk, během krátkého seznamování se s ním jsem při procházení různých položek v menu ovšem nezaznamenal, že by nějak zaváhal a zamrzl. Všichni jistě oceníme jemnou moderní grafiku s vysokým rozlišením i minimalistické rozhraní. Co naopak kazí zážitek z interiéru jsou leskle černé plastové dekory na středovém tunelu okolo voliče převodovky – trpí různými škrábanci i otisky prstů.
Nejmodernější technika od BYD i Toyoty
V Česku se nové Suzuki e Vitara bude prodávat se třemi konfiguracemi pohonu. Základem nabídky bude předokolka s menším 49 kWh akumulátorem a výkonem 106 kW. Prostřední volbou bude silnější verze s pohonem předních kol o výkonu 128 kW s větší 61 kWh baterií a na úplném vrcholu bude stát dvoumotorová čtyřkolka.
Suzuki e Vitara s pohonem všech kol vychází ze silnější předokolky s větším akumulátorem a má druhý elektromotor pro zadní nápravu o 48 kW. Kombinovaný systémový výkon tak dosahuje 135 kW. Se světlou výškou podvozku 180 milimetrů s ní zvládnete projet i lehkým terénem, třeba na kraj lesa nebo chalupu.
Všechny varianty mají nejmodernější lithium-železo-fosfátový akumulátor (LFP) od čínského dodavatele a výrobce elektromobilů BYD. Kompaktní elektrický pohon eAxle, kombinující elektromotor s převodovkou i měničem, dodává Toyota a tuto techniku používá už ve svém elektromobilu bZ4x, kterou to zatím nekončí. Technickým sourozencem prvního elektromobilu Suzuki totiž je stejně velká Toyota Urban Cruiser.
Reálný dojezd čtyřkolky kolem 400 kilometrů
Suzuki zatím neuvádí oficiální spotřebu ani elektrický dojezd v režimu WLTP, ale my už víme, co zhruba bude nabízet. Byť jsem seděl jen v předprodukčním kousku modelu s pohonem všech kol a finální varianta se může trochu lišit, při stavu nabití akumulátoru 95 procent byl aktuální dojezd 374 kilometrů. V relativně malém elektromobilu to působí docela slušně, ale realitu zjistíme až při prvním testování.
A kdy se elektrické Suzuki e Vitara začne prodávat v Česku? Bude u nás dostupné ve dvou výbavách Premium a Elegance a zahájení prodeje je naplánováno na letošní listopad. Výroba modelu odstartuje v Indii už v dubnu a první kusy se u nás objeví v říjnu. Oficiální ceník bude teprve zveřejněn s blížícím se uvedením do showroomů.