Švestková dráha
Když se řekne Švestková dráha, málokoho napadne železnice. Je to ale skutečně tak. Jedná se o trať, kterou kdysi dávno lemovaly švestkové sady. Stromy sice skoro vymizely, ale trať dostala novou tvář. Cestující po ní vozí moderní vlaky, aby se lidé mohli kochat krásou Českého středohoří. Vše došlo až tak daleko, že se desítky kilometrů železnice proměnily ve vysoce moderní dráhu, na které jsou testovány poslední hity v železniční dopravě. Dokonce i autonomní vlaky.
Je přesně 10:32 a unikátní autonomní vlak vyráží z nádraží Lovosice na svou jízdu po legendární Švestkové dráze. „Tady dříve byly švestkové sady, ale postupně zmizely. Někdo říká, že dostaly nemoc zvanou šárka. Vysazují se tady jabloně, třešně a další, ale ta trať si nese historický název Švestková dráha. A mimo jiné třeba kolem obce Libčeves jsou švestkové sady, které vydržely,“ vypráví o historii tratě Zdeněk Chrdle generální ředitel AŽD.
Švestková dráha patří k těm nejhezčím železničním tratím v ČR. Zdroj: archiv CNN Prima News
Umělá inteligence, lidové ceny
I když jde o lokální trať osobního vlaku, cestující si mohou připadat jako v Orient expresu. A dá se tu občerstvit za ceny, které nezruinují váš rozpočet.
„Nabízíme cestujícím zdarma kávu a čaj, za drobné částky nabízíme pivo, víno a nějaké limonády,“ vyjmenovává, co všechno si pasažéři mohou dopřát, průvodčí Švestkové dráhy Lukáš Vucek v pořadu Prima Česko.
Švestková dráha patří k těm nejhezčím železničním tratím v ČR Zdroj: archiv CNN Prima News
Švestková dráha patří k těm nejhezčím železničním tratím v ČR Zdroj: archiv CNN Prima News
Švestková dráha má v provozu na kolejích neustále tři soupravy. A co se stane, když se jedna z nich porouchá? Vlastně nic zásadního. Další tři totiž čekají v depu.
Autonomní vlaky dokážou předcházet nehodám
Kromě běžného provozu se na Švestkové dráze testují ty nejžhavější novinky v železniční dopravě. Třeba autonomní vlaky, které jezdí bez strojvůdce. Umělá inteligence dokáže sama vyhodnotit nebezpečí a zabránit tomu nejhoršímu. Podle ředitele železnice by se tak mohlo otočit vnímání lidí při vlakových nehodách.
„Vždy je v novinách napsáno, vlak srazil, vlak zabil, ale ono je to obráceně. Zákon říká, že železnice má přednost před silnicí, tedy když tam někdo tomu vlaku vjede, tak někdo se srazil s tím vlakem, ne ten vlak s ním,“ říká generální ředitel AŽD a apeluje na řidiče: „Každou šichtu tam vjede někdo na tu červenou. Každou chvilku, to jsou dnes a denně hazardéři na silnicích, kteří jedou a nekoukají. Chtěl bych těm řidičům něco vzkázat: Ta minuta, to je váš život, a když tam počkáte, vůbec nic se nestane.“
Jednou z nejsložitějších věcí co do ovládání, může být v autonomních vlacích překvapivě toaleta. Řídí ji počítač, opravit se v případě potřeby dá díky notebooku se speciální softwarem, což nezřídka přijde vhod. Toalety totiž v případě poruchy dokážou komplikovat nasazování vlakových souprav na tratě.