Bez vozů kategorie SUV či crossover si svou nabídku nedokáže představit téměř žádná automobilka, některé už v podstatě ani jiná auta nevyrábí. Světovému fondu na ochranu přírody WWF ovšem populární esúvéčka vadí. Navrhuje jejich propagaci omezit, podobně jako u tabákových výrobků nebo alkoholu.
Prodeje SUV lámou historické rekordy. V lednu dosáhly v Evropě podílu 44 % a v únoru 43,6 %. Ochranáři ale bijí na poplach, protože jsou vozy SUV těžší, mají větší odpor vzduchu, a tedy i větší spotřebu paliva než běžné vozy. Často jsou označovány za hlavní viníky znečištění ovzduší v dopravě. Z řady výzkumů vyplynulo, že v posledních letech – navzdory stoupajícímu podílu hybridních aut a elektromobilů – emise osobních aut nejenže neklesají, ale od roku 2017 stoupají. Jednoduše řečeno, palivo, které ušetří auta s nízkoemisními technologiemi, „sežerou“ SUV.
Dopadnou jako cigarety?
Světový fond na ochranu přírody WWF (World Wildlife Fund) s centrálou ve Francii proto přichází s návrhem omezit nebo zakázat propagaci těchto aut. „Reklamní prostor nesmí pokračovat v propagaci vozidel, od nákupu kterých se snaží odradit spotřebitele i naši politici,“ říká prezidentka WWF Isabelle Autissierová. Reaguje tak na studii zaměřenou na reklamu v automobilovém průmyslu, kterou si dala organizace vypracovat. Průzkum dospěl k závěru, že vozy SUV jsou nadměrně zobrazovány na billboardech, v novinách i v televizi. Jednoznačně převažují nad reklamou na méně „žíznivá“ auta.
„Francouzští spotřebitelé jsou nadměrně vystaveni reklamě na SUV, a naopak podexponováni jsou v oblasti reklamy na lehčí auta s nižšími emisemi,“ uvádí WWF. Studie tvrdí, že reklama na SUV ve Francii zabírá každý den 3,5 hodiny vysílacího času a předpokládá, že v USA je to ještě více, zvlášť pokud k tomu připočteme čas reklamy na pick-upy, které jsou za Atlantikem extrémně populární. Za posledních deset let zaznamenala Francie sedminásobný růst prodeje SUV, který vnímají ekologické organizace jako obavu. Na celém světě má být na silnicích dokonce 200 milionů SUV, ve srovnání s 35 miliony v roce 2010.
Jedna ruka neví, co dělá druhá
A to mluvíme o údajích z roku 2019, kdy ještě podíl SUV na celkových registracích nepřekročil hranici 40 %, tak jako loni a letos. Proč nám záleží na snížení frekvence reklamy na SUV ve Francii? Protože tento druh myšlení se z Francie může rozšířit do Evropy a dávat podněty i jiným vládám. Takto se to v minulosti již stalo s reklamou na alkohol nebo tabákové výrobky,“ vysvětluje Autissierová. WWF je přesvědčen, že reklamu na SUV může postupně nahradit reklama na elektrifikovaná auta. Připomeňme, že podobné snahy proti SUV se již v minulosti objevily i v Německu.
Právě elektrifikace a masivní výroba SUV z principu nejdou dohromady – na jedné straně je snaha vyrábět nízkoemisní nebo zcela bezemisní vozidla, na straně druhé koncepce aut, která je méně efektivní a produkuje mnohem větší množství emisí než klasické formy.