Elektromobily už využívají i pohřebáci. Kvůli tichému chodu i emisním zákazům

Nizozemský výrobce využil neoddiskutovatelnou výhodu elektromobilu a upravil jej na pohřební vůz. Tichý chod a nulové emise přestavěné Tesly přispívají k dokonalé důstojnosti posledního rozloučení. V západní Evropě totiž řeší mimo jiné i omezení přístupu aut se starším spalovacím motorem do center některých měst, kde bývají nezřídka umístěny hřbitovy, pohřební ústavy i krematoria.

S nuceným přechodem evropského vozového parku na elektromobily po roce 2035 se začínají auta na baterku prosazovat v nejrůznějších odvětvích. Možná vůbec nejsmysluplněji se jeví průnik na trh s pohřebními vozy. Jezdit je nutné maximálně decentně, nejde přitom zpravidla o velké vzdálenosti a stačí minimální rychlost.

Nizozemská společnost Derks za tímto účelem nabízí povedenou konverzi Tesly Model 3. Levná není, ale nabízí zajímavé detaily. Vyplývá to z nabídky na webu firmy.

Přestavět běžný osobní vůz na pohřební není nikdy nic snadného, protože nezbytné obvykle bývá jeho nemalé prodloužení. To se týká i Tesly Model 3, která jako pohřebák měří na délku 5,56 metru, tedy o 866 mm víc než osobní verze. Firma si ale poradila šikovně a zadní bohatě prosklená část má aerodynamicky tvarovanou střechu.

Podařené jsou i na míru vyrobené elektricky výklopné páté dveře. Ano, hovoříme o pátých dveřích, protože ty ve druhé řadě zůstaly. Neslouží už ale k nastupování, nýbrž jako přístup k prostoru pro rakev. Nebožtík si může pohovět v opravdu světlém místě, pokud by si ale jeho příbuzní přáli více soukromí, zařídí ho elektricky ovladatelné záclonky. Ani tak ale nemusí být na poslední cestě úplná tma, příplatkovou výbavou je totiž hvězdná obloha na stropě, která díky diodám umí měnit svou barvu. Doplňuje ji i postranní osvětlení pod poličkami na květinovou výzdobu.

Trvalá udržitelnost něco stojí

Derks použil jako základ Teslu Model 3 Standard Range Plus, která má výkon 225 kW, baterii o kapacitě 53 kWh a udávaný maximální dojezd 491 kilometrů na jedno nabití. V provedení pohřebák jsou ale údaje o něco skromnější, firma hovoří o 350 kilometrech. I to by ale mělo bohatě stačit na několik otoček mezi márnicí a hřbitovem či krematoriem, aniž by mrtvý musel čekat na nabíječce.

Pokud jste si už začali plánovat, že si otevřete svou vlastní trvale udržitelnou pohřební službu, připravte si ale tučnou sumičku. Firma má k odběru aktuálně tři kusy v lepší variantě Long Range AWD, které se s cenou pohybují od 112 950 eur, tedy od 2,7 milionu korun. Pro skromnější začátky se tak může hodit pohřebně upravený Nissan Leaf za 89 950 eur (2,18 milionu korun). Jeho estetičnost ale posuďte sami.

Tagy: