Tatra: Česká legenda, která je klenotem českého průmyslu už více než 175 let

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 15. pro 2025, 22:00

  • Když v roce 1850 Ignác Šustala začal v Kopřivnici vyrábět kočáry a bryčky, netušil, že zakládá firmu, která se stane symbolem českého průmyslu a inovací po celém světě. Z malého podniku se postupně stala firma s nejdelší tradicí výroby dopravních prostředků pro silnice a terén na světě.

    Od kočárů k automobilům 

    Ke kočárům a bryčkám se v 80. letech 19. století přidala výroba železničních vagónů a vozidel, což byl na dlouhou dobu hlavní pilíř podnikání firmy,a nakonec se dostala k automobilům. V roce 1897 spatřil světlo světa její první osobní automobil NW Präsident, o rok později následoval první nákladní vůz se spalovacím motorem. Tatra je tak druhým nejstarším výrobcem nákladních automobilů na světě. 

    Tatrovácká koncepce: originální konstrukce typická pro konpřivnické vozy 

    Rok 1923 je jedním z milníků historie vozů Tatra jejich tehdejší konstruktér Hans Ledvinka poprvé použil koncepci centrální nosné roury s výkyvnými polonápravami – dnes ikonickou „tatrováckou koncepci“ - u sériového vozu, tím byla Tatra 11.  Tato koncepce, i když samozřejmě prošla řadou vylepšení a modernizací, je v principu dodnes základem téměř všech nákladních vozů Tatra. 

    V roce 1934 pak přišla světová premiéra limuzíny Tatra 77, prvního sériového osobního vozu s aerodynamickou karosérií. Tatru tehdy zajímala nejen funkčnost, ale i design – a tato filozofie ji provází dodnes. 

    Síla a spolehlivost pro civilní uživatele i armádu 

    Po druhé světové válce se Tatra stala hlavním výrobcem těžkých nákladních vozidel pro civilní i vojenské použití. Desetitisíce vozů putovaly do zemí všech kontinentů a Tatru proslavily nejen technické inovace, ale i odolnost a spolehlivost. 

    „Vozy Tatra zvládaly extrémní podmínky v pouštích, horách i na mrazivých silnicích. Byly to stroje, na které se dalo spolehnout,“ říká člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka, který je zároveň autorem řady knih a článků o historii vozů Tatra i kopřivnické automobilky. 

    Modernizace a technologie: Návrat do rukou Čechů 

    Po roce 1993 prošla firma řadou změn, vystřídalo se několik majitelů, a od roku 2013 jevlastněna českými holdingovými skupinami CSG  a Promet Group. Od té doby Tatra dodala více než 14 000 vozů a systematicky modernizovala všechny řady. 

    Nové generace Phoenix a Force kombinují tradiční tatrováckou spolehlivost s nejmodernějšími technologiemi: digitálními palubními deskami, pokročilými bezpečnostními systémy, hybridními a elektrickými pohony. 

    „Spojujeme osvědčenou konstrukci s inovacemi, které připravují Tatru na budoucnost mobility,“ dodal technický ředitel Jakub Pončík. 

    Legendární vozy a rekordy 

    Od legendárních vozů T 13, T 23/24 a T 72 z první republiky, přes ikonickou T 111 a T 138 nebo T148 k nejvíce vyráběné řadě T 815, až po nejnovější Tatru Phoenix a Force třetí generace –  jsou jejich společnými znaky odolnost, spolehlivost, výkon a schopnost adaptovat se na náročné podmínky. Vozy značky Tatra pravidelně vítězí na Rally Dakar, Silk Way Rally nebo Africa Eco Race. 

    Budoucnost Tatry 

    S historií sahající až do roku 1850 je Tatra unikátním příkladem, jak tradice a inovace mohou kráčet ruku v ruce. Od kočárů přes aerodynamické osobní vozy po moderní hybridy, elektromobily a vojenské speciály – Tatra zůstává ikonou českého průmyslu a lídrem v inovacích nákladních vozidel, připravená na výzvy 21. století.