Tesla požadovala od jednoho ze svých zákazníků 4,5 tisíce dolarů za odblokování dalších 130 kilometrů dojezdu. Problém byl v tom, že majitel Modelu S už daný balíček služeb a funkcí jednou koupil, ale výrobce to viděl jako chybu konfigurace a zpoplatnil „opravu“.
Odemknutí plné kapacity baterie za poplatek není u Tesly žádnou novinkou. Snaží se snížit výrobní náklady při zachování více možností konfigurace pro zákazníka. Z ekonomického hlediska se prostě Tesle vyplatí vyrábět auta s jednou velikostí baterií a omezovat jejich možnosti počítačem. Ale muset znovu platit za „upgrade“?
Bezpečná Tesla? Autopilot jel na červenou a boural. Snahy řidiče ignoroval, dokazuje video
Známý youtuber nafilmoval, jak elektromobil s nejnovější verzí plně autonomního řízení kosí kuželky oddělující cyklostezku jako na bowlingu, aniž by reagoval na snahu řidiče manuálně zatočit nebo zabrzdit. Neovladatelný vůz zřejmě také projel křižovatku na červenou a nereagoval ani na „stopku“.
Zaplať, nebo nedojedeš
Američan, kterého se firma (snad) nedopatřením snažila obrat o kulantní sumu, si koupil ojetou Teslu Model S 90 – tedy verzi nabízející větší dojezd a lepší výkon. Standardně se zaregistroval do webového rozhraní Tesly, aby nahrál aktualizaci umožňující přechod z konektivity 3G na nový formát přenosu dat. Bez něj by totiž jeho starší Tesla přišla o mnoho funkcí, pro které je nutné připojení k internetu.
Po návratu domů mu zavolali servisní technici, že byla nalezena chyba v konfiguraci jeho vozu, ale že se nebude o nic starat, protože oprava bude provedena na dálku (ostatně už má nový modul). Jak se ukázalo, zmíněná „oprava“ zahrnovala obnovení továrního nastavení a zablokování dojezdu zhruba 130 kilometrů.
Kde se tato chyba vzala? Vůz zákazníka původně opustil showroom jako Tesla Model S 60, tedy verze s uměle omezenými parametry. Volitelný „upgrade“ na model S 90 ale proběhl až při výměně baterie v záruce, což ovšem servis opomněl a rozhodl se obnovit tovární nastavení pro S 60. Za odstranění této blokády následně po klientovi požadoval 4,5 tisíce dolarů, v přepočtu necelých 110 tisíc korun.
Car is sold twice since, and now has a new owner (my customer). It says 90, badged 90, has 90-type range.
— Jason Hughes (@wk057) July 25, 2022
He has the car for a few months, goes in and does a paid MCU2 upgrade at Tesla after the 3G shutdown.
All goes well. The upgrade is done, car is working fine.
(2/*)
Pomohla medializace
Tak jako v mnoha jiných podobných případech se majitel nakonec dovolal spravedlnosti zveřejněním celé kauzy. Majitel elektronicky zakleté ojeté Tesly se snažil situaci nejprve na místě vysvětlit, ale zaměstnanci trvali na svém – dojezd Modelu S mohou prodloužit až po obdržení příslušného poplatku. Zoufalý muž tedy požádal o pomoc Jasona Hughese, známého hackera Tesly, ale ani jemu se nepodařilo zámek odstranit. Pomohlo teprve zveřejnění trampot na sociální síti – Tesla ihned zareagovala a zajistila odblokování dojezdu zcela zdarma.