Bezpečná Tesla? Autopilot jel na červenou a boural. Snahy řidiče ignoroval, dokazuje video

Známý youtuber nafilmoval, jak elektromobil s nejnovější verzí plně autonomního řízení kosí kuželky oddělující cyklostezku jako na bowlingu, aniž by reagoval na snahu řidiče manuálně zatočit nebo zabrzdit. Neovladatelný vůz zřejmě také projel křižovatku na červenou a nereagoval ani na „stopku“.

Záznam byl pořízen během jízdy v centru San Jose v Kalifornii youtuberem, který vystupuje pod jménem AI Addict. Video poskytuje první zaznamenaný důkaz, že systém Full Self-Driving (FSD), neboli plně autonomní řízení vozu Tesla, bylo přímo zodpovědné za dopravní nehodu.

Ze záznamu je jasně patrné, jak nejnovější verze stočí Teslu do patníku oddělujícího jízdní pruh pro cyklisty od silnice. I když řidič dupe na brzdy a zuřivě točí volantem směrem od překážky, systém FSD s umělou inteligencí nereaguje.

Na jiných místech videa se zase zdá, že Model 3 jede na červenou a pokouší se jet po železniční trati a později po tramvajovém pruhu. Video se objevuje krátce poté, co byla Tesla tento měsíc nucena svolat téměř 54 000 vozů a SUV do servisů, kvůli tomu, že jejich plně samořídící software umožňoval míjet bez zastavení „stopky“.

Řidič sešlápl brzdu a nic

Z nahrávky je patrné, že youtuber sedí za volantem v doprovodu spolujezdce, který vše natáčí ze zadního sedadla. „Sakra, trefili jsme to!,“ křičí Al Adict. „Sešlápl jsem brzdu až na podlahu a nic,“ rozčiluje se. Cestující potvrzuje: „Nemohu uvěřit, že auto nereagovalo.“

Generální ředitel Tesly Elon Musk přitom teprve před měsícem tvrdil, že systém FSD Beta nikdy neměl nehodu. Nové záběry nabízejí důkaz, že už tomu tak není. Na většině videí AI Addicta je vidět, že se řidič volantu pouze dotýká, místo aby jej držel, což umožňuje autonomní technologii ovládat kola tak, aby sledovala předem definovanou trasu na mapě.

FSD je schopen autonomie úrovně 2. To znamená, že systém může řídit rychlost a směr vozu, což umožňuje řidiči dočasně sundat ruce z volantu, ale musí neustále sledovat vozovku a být připraven převzít řízení. Stejnou schopnost má už řada konkurenčních prémiových modelů.

Několik vteřin před srážkou je vidět, jak řidič nechá volant otáčet se doprava, než si sloupku všimne. Pak chce převzít řízení a zatočit doleva. Už je ale pozdě. Přestože nehoda nebyla vážná, gumový patník, který byl téměř čistě sražen k zemi, zanechal svou stopu na předním nárazníku auta.

Tagy: