Americká automobilka vizionáře Elona Muska si pro své příznivce na starém kontinentě připravila akci zvanou Cybertruck Odyssey. V rámci ní se rozhodla ukázat svůj nový futuristický pick-up ve dvacítce evropských zemí a na více než sto místech včetně Česka. Jediným problémem je, že ho tu stejně prodávat nebude. A já po zastávce v Praze už naprosto chápu proč.
Monstrózní elektromobil s délkou 5,7 metru a šířkou přes 2,2 metru je nejen nevhodný, ale přímo nebezpečný pro provoz na tuzemských silnicích. Zejména pak kvůli ostrým hranám karoserie z nerezové oceli, které by samozřejmě byly v rozporu s evropskými bezpečnostními standardy. Například na srážku s chodci Tesla určitě nemyslela, protože tam, kde by pravděpodobně ke střetu došlo, je ostrá hrana se světelným pásem. Nemluvě pak o špičatých rozích, kterých je na autě hned několik.
K TÉMATU: Tesla Model Y umí „prdět“ a odolávat jaderným zbraním. Jízdně se stěží vyrovná Dacii
Problém by Cybertruck měl také se samotnými rozměry. Nevešel by se třeba ani do modrých zón v Praze nebo do levého pruhu v zúžení.
Vtipné také je, že karoserii sice není možné promáčknout, ale ptačí trus ji poškodit může, jak prozrazuje oficiální uživatelská příručka: „Abyste zabránili poškození exteriéru, okamžitě odstraňte korozivní látky (např. mastnotu, olej, ptačí trus, pryskyřici ze stromů, mrtvý hmyz, dehtové skvrny, silniční sůl, průmyslový spad atd.). Nečekejte, až bude vozidlo Cybertruck určeno ke kompletnímu umytí.“ Karoserii tyto drobnosti samozřejmě nezničí úplně, ale udělají na ní fleky.
Tesla Cybertruck má místo klasického kufru korbu. Nějaká zavazadla je však možné odložit i do přední schránky. Zdroj: Lukáš Dittrich
Nezničitelná by naopak měla být roleta, která kryje korbu. Stoupnout na ni jsem si však v rámci prezentace v Praze nemohl. Její délka činí 1852 milimetrů, šířka 1295 milimetrů a výška zadního čela 505 milimetrů. Pod korbou je v prostoru za zadní nápravou ještě jeden úložný prostor a vlevo jsou připravené zásuvky pro připojení dalších elektrických spotřebičů. Pokud by vám to bylo málo, můžete na futuristický pick-up připevnit ještě střešní nosiče, případně zapřáhnout téměř pětitunový přívěs.
Stěrač jako z kamionů
Rozruch by každopádně Tesla na českých silnicích způsobila opravdu velký. Přeci jen jde o elektromobil, který nemá jinde na světě obdobu. Od ostatních běžně dostupných aut se vedle hranaté karosérie liší také kratičkou přední kapotou, chybějícími klikami dveří i obřím plochým čelním sklem opatřeným gigantickým stěračem. Tady si dovolím rýpnout, nesliboval tu náhodou někdo laserové stěrače místo této ohavnosti?
Interiér už na rozdíl od vnější karoserie zas tak moc nešokuje. Prakticky nic tu totiž není, podobně jako u ostatních modelů značky Tesla. Zůstal zde pouze malinkatý volant, sedačky a velký displej o velikosti 18,5 palce. Místa je uvnitř dostatek pro pět cestujících ve všech směrech s výjimkou prostoru pro hlavu vzadu. Tam se budou vyšší postavy dotýkat hlavou střešního okna. Může za to samozřejmě tvar střechy. Stejně jako u jiných pick-upů lze sedáky vyklopit vzhůru, čímž vznikne další prostor pro převoz rozměrnějších předmětů.
Takhle do Evropy rozhodně ne
V Americe by se Cybertruck měl prodávat jako zadokolka s dojezdem 400 kilometrů nebo jako čtyřkolka s dojezdem až 547 kilometrů. K dispozici však bude i vrcholné provedení pojmenované Cyberbeast, které se může blýsknout třemi motory, výkonem 845 koní a extrémní dynamikou. Automobilka zároveň uvádí, že monstrózní elektromobil bude schopný nejen na silnicích, ale také mimo ně. V terénu by mu totiž vedle několika vychytávek měla pomáhat i světlá výška až 406 milimetrů. To je opravdu hodně.
Do Evropy, včetně Česka, Tesla Cybertruck zamířila hlavně kvůli tomu, aby se ukázala a pochlubila vyspělými technologiemi, které budou nabíhat i do ostatních modelů dostupných na starém kontinentu. Futuristický pick-up se aktuálně soustředí na Severní Ameriku a zda se někdy dostane na evropský trh, zatím není pro Teslu vůbec podstatné. Je ale jasné, že v takové podobě, jaká je teď, by se k nám určitě nedostal, takže je otázkou, jestli se Musk rozhodne ho kvůli Evropanům předělávat.