Dacia Duster umně využila velkou díru na trhu a zaplnila ji autem na dříve velmi populární zkapalněný ropný plyn. V kombinací s plnou nádrží benzinu dojede tento Duster bez problémů do Alp a zpátky bez tankování. Cenou už se rumunské SUV tolik nepodbízí, stále ale jde o příklad auta s vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty.
Dacii Duster není nutné šířeji představovat. Vlajková loď firmy sází na pohlednou robustní karoserii, prostorný interiér a kufr, bohatou základní výbavu, celou řadu motorizací i slušné jízdní vlastnosti. Už také dávno neplatí, že by rumunské SUV budilo na první pohled laciný dojem. Tahle charakteristika je už dnes zakutána hlouběji pod povrchem. Když jde navíc o testovanou výbavu Extreme, je Duster snad až atraktivním autem.
K TÉMATU: LPG překvapivým pohonem budoucnosti? Dacia slibuje výrazně nižší náklady i emise
Nové logo Dacii sekne. Zdroj: Bart Běhal
Vrchol nabídky
Dacia Duster se u tuzemských dealerů prodává od 410 500 Kč, čemuž odpovídá výbava Expression. Už v ní budoucí majitel najde vše potřebné, jako je například manuální klimatizace, osmipalcový dotykový displej multimédií s podporou Apple CarPlay a Android Auto, automaticky nastavitelná zrcátka, zadní parkovací senzory, tempomat s omezovačem rychlosti, kůží potažený volant nebo 16palcová litá kola. Budoucí majitel má navíc na výběr mezi dvěma motory. Za stejnou částku je totiž k dispozici jak benzinový tříválec TCe 90, tak pohonná jednotka na LPG s označením ECO-G 100.
Testované provedení Extreme se vyznačuje hned několika prvky, s nimiž se u rumunské značky setkáváme vůbec poprvé. Karoserie modelů Dacia Extreme je více oplastovaná a v kabině najdeme odolné a lehce omyvatelné materiály. Design exteriéru i interiéru je pak sladěn do moderní tmavě zelené barvy, kterou doplňují kontrastní měděné prvky.
Součástí výbavy je taktéž kamerový systém Multiview, bezklíčové odemykání i startování a samozřejmostí je automatická klimatizace, vestavěná navigace či anténa ve tvaru žraločí ploutve. Takto stylově vyladěný Duster je pak možné pořídit za velmi přijatelnou cenu 470 600 Kč, a to s motorizací na LPG (ECO-G 100). Kolik toho nabídne za podobnou cenu konkurence? To zjistíte v našem porovnávači zde.
Rumunské SUV je už od pohledu použitelné i v lehčím terénu. Zdroj: Bart Běhal
Kouzelný plyn
Nové modely na LPG nabízí aktuálně na českém trhu jen značky Dacia a Renault, tedy prakticky totožný výrobce. „Více než třetinu Dacií prodáváme s pohonem na LPG, od roku 2009 jich v Evropě jezdí už 600 000,“ pochlubil se na letošním varšavském semináři o LPG šéfkonstruktér plynových Dacií Sergio de la Torre. Každých 100 kilometrů podle něj s autem s tovární vestavbou LPG uspoříte oproti benzinu pět eur a celkově jsou náklady na provoz auta na plyn ve srovnání s benzinovým motorem dokonce o 40 procent nižší.
Plynové Dacie, tedy i testovaný Duster, pohání vždy nepřímovstřikový litrový turbomotor o výkonu rovných 100 koní. S 50 litry LPG a 50 litry benzinu v nádržích se dojezd takto vybaveného auta může rovnat až 1 200 km.
Neplatí už dřívější úzus, že motor poháněný LPG má nižší výkon než pohon na benzin. Současné motory vybavené sekvenčním vstřikováním plynu mají naopak o deset koní vyšší výkon a díky dokonalému spalování i o 10 procent nižší emise než stejný motor na benzin. Plynem hnané agregáty vlivem jeho přirozených vlastností nekarbonují, mají klidnější chod a díky absenci ředění oleje v motoru bez problémů snesou delší interval jeho výměny. Nutné je ovšem použití odolnějších ventilových sedel. Na LPG verze svých aut Dacia každopádně poskytuje běžnou tříletou záruku.
Nenápadné tlačítko na přístrojové desce symbolizuje řadu nápadných výhod. Zdroj: Bart Běhal
Duster je v neposlední řadě potřeba pochválit za jízdní vlastnosti. Ty nejsou o nic horší než u kdejakého prémiového SUV za půl druhého milionu. Duster prostě už dávno není nějaká plechovka, která by rezonovala na každém příčném prahu. Naopak, po týdenním ježdění se zdá, že mu česká okreska sluší.
Nemá problém ani s rozbitějším povrchem a na 17palcových kolech filtruje nerovnosti velmi dobře. Náklony karoserie jsou sice pořád znatelné, ale pro běžného uživatele nejde o nic, co by mu při rozhodování mělo bránit v koupi. Řízení má do přesnosti i bezprostřednosti daleko, ale to je u tohoto typu auta úplně jedno. Když už se nutně potřebujete nad něčím rozčilovat, je to nepřesné řazení šestikvaltu, které v kulise s oblibou zadrhává.
Interiér Dusteru je příjemným místem k životu. Všimněte si netypického čtyřramenného volantu. Zdroj: Bart Běhal
Interiér Dusteru je příjemným místem k životu. Všimněte si netypického čtyřramenného volantu. Zdroj: Bart Běhal
Závěr
Je dost nepochopitelné, že Dacia je vedle mateřského Renaultu jedinou značkou, která dosud vyrábí a prodává auta poháněná LPG. U nás nesmírně populární palivo umožní autu v kombinaci s benzinem předlouhý dojezd a mimořádně příznivou ekonomiku provozu. Dacia už příliš nezaostává ani v jiných ohledech a velmi zřetelně se vymaňuje z pozice vyloženě low-costového zboží. Jen stěží člověk najde auto za podobné peníze, které bude tak dobře vybavené, komfortní, šetřivé a v terénu stačí i pravým off-roadům. Kompletní ceník Dacie Duster včetně technických údajů naleznete zde, srovnání s konukrencí pod tímto odkazem.