LPG překvapivým pohonem budoucnosti? Dacia slibuje výrazně nižší náklady i emise

Spalování zkapalněného ropného plynu (LPG) může pomoci překlenout období do přechodu na zcela bezemisní auta po roce 2035. Moderní systémy nabízí výrazně lepší parametry než dříve dodatečně montovaná zařízení, což se týká spotřeby, výkonu i emisí. Nová auta s LPG na českém trhu ale momentálně nabízí jen Dacia a Renault.

Česká republika patří k největším „plynovým velmocím“ Evropy, v absolutních číslech zaujímá 8. místo v těsném závěsu za velkými zeměmi jako jsou Turecko, Polsko, Francie nebo Itálie. Tradice dovybavovat zejména silnější benzinová auta pohonem na LPG u nás zakořenila už v 90. letech a dodnes jde o poměrně častý jev.

U nových modelů LPG v tuto chvíli ovšem nabízí jen značky Dacia a Renault, tedy prakticky totožný výrobce. Opel, Fiat nebo Mitsubishi, kteří tovární plynové vestavby donedávna dodávaly, jej momentálně neprodávají, jelikož mateřské koncerny daly jasně najevo, že prioritu vidí v elektromobilitě. Koncern Volkswagen, který se zase soustředil na zkapalněný zemní plyn (CNG), tento druh pohonu ze stejných důvodů rovněž opustil. LPG je přitom velmi použitelným palivem, na českém území se může pochlubit 980 plnicími stanicemi, v celé Evropě jich je 35 000.

Rostoucí zájem

Zatímco elektromobily si z různých důvodů cestu k zákazníkům stále hledají, u LPG neboli autoplynu je tomu jinak. S převahou dominují segmentu vozidel, které Národní akční plán čisté mobility považuje za alternativní pohony.

K TÉMATU: Pumpy musí od půlky října udávat dojezd na různá paliva. Nesmysl, říká odborník

Podle údajů Svazu dovozců automobilů se v loňském roce jednalo o zhruba 4 000 kusů. To znamená meziroční nárůst o 76 procent. Česká asociace LPG dodává, že dodatečných přestaveb bylo provedeno přes 6 500. Uvádí to její předseda Ivan Indráček v tiskové zprávě.

„LPG v roce 2022 porazilo elektromobily. Hovoříme ale jen o počtu registrací nových automobilů. Pokud bychom uvažovali i dodatečné přestavby benzínových motorů, které jsou pro LPG typické, přibylo na českých silnicích LPG automobilů mnohem víc,“ říká Indráček.

Zájem o elektromobily podle Indráčka výrazně roste spolu se situací na trhu s pohonnými hmotami. Například ještě před pár měsíci to bylo kvůli extrémnímu zdražování pohonných hmot, kdy nafta s benzinem atakovaly hranici 50 korun za litr, zatímco litr LPG se dlouhodobě pohybuje v průměru kolem 16,50 Kč a v budoucnu by tomu nemělo být jinak.

Výhody jsou zřejmé

„Více než třetinu Dacií prodáváme s pohonem na LPG, od roku 2009 jich v Evropě jezdí už 600 000,“ pochlubil se na varšavském semináři o LPG šéfkonstruktér plynových Dacií Sergio de la Torre. Každých 100 kilometrů podle něj s autem s tovární vestavbou LPG uspoříte oproti benzinu 5 eur a celkově jsou náklady na provoz auta na plyn ve srovnání s benzinovým motorem dokonce o 40 procent nižší.

V případě Dacií je pohonem LPG verzí vždy nepřímovstřikový litrový turbomotor o výkonu rovných 100 koní. S 50 litry LPG a 50 litry benzinu v nádržích se dojezd takto vybavených aut může rovnat až 1 200 km. Dle slov konstruktéra má LPG oproti benzinu i další výhody: „Jde o směs propanu a butanu, tedy o plyny, které vznikají ze 40 procent při rafinaci ropy, zbylých 60 procent se  získává separací při těžbě zemního plynu. Jde tedy o velmi ekologické palivo.“

Neplatí už také dřívější úzus, že motor poháněný LPG má nižší výkon než pohon na benzin.  Současné motory vybavené sekvenčním vstřikováním plynu mají naopak o deset koní vyšší výkon a díky dokonalému spalování i o 10 procent nižší emise než stejný motor na benzin. Plynem hnané agregáty vlivem jeho přirozených vlastností nekarbonují, mají klidnější chod a díky absenci ředění oleje v motoru bez problémů snesou delší interval jeho výměny. Nutné je ovšem použití odolnějších ventilových sedel. Na LPG verze svých aut Dacia každopádně poskytuje běžnou tříletou záruku.

Často diskutovanou otázkou u aut na plyn je bezpečnost a životnost celého zařízení. Ani tady se není čeho bát. Plynové nádrže umisťované běžně v místech pro rezervní kolo jsou extrémně odolné proti destrukci a obvykle mnohonásobně přežijí celé auto, nehledě na povinnost pravidelných revizí celého systému. Pokud jde o ekologii, při úniku propan-⁠butan nijak nekontaminuje životní prostředí, na rozdíl od benzinu také v nádrži časem nedegraduje a zachovává si dlouhodobě svoje vlastnosti.

Tagy: