TEST: Elektrická Cupra Born skrývá ve sportovním těle praktické auto, cenou je však mimo

Jestli se má některá kategorie elektromobilů šanci na trhu reálně uchytit, jsou to pravděpodobně vozy kompaktní velikosti, jako je Cupra Born. Sesterský model Volkswagenu ID.3 od Seatu sází na atraktivnější vizáž, jezdí však velmi podobně a nabízí i impozantní výkonové parametry. Bude to ale stačit na nastupující čínskou konkurenci, která bojuje úplně jinými zbraněmi?

Born je vůbec prvním čistokrevným elektromobilem španělské značky koncernu VW, která v současné době tak úplně neví, jestli chce být už jen Cuprou, nebo také ještě trochu Seatem. Buď jak buď, budoucnost vidí stejně jako zbytek německého gigantu především v elektřině. To je v zásadě v pořádku, pokud ale kapitáni Volkswagenu a spol. nedokážou něco udělat s cenou, hmatatelnějšího rozšíření svých elektromodelů se dočkají jen stěží a sebelepší kvalita nebo inovace na tom nic nezmění. Pojďme ale na Cupru Born.

ČTĚTE TAKÉ: Cupra Formentor VZ5: Pětiválcová exotika z rodu furiantských

Jablko blízko ke stromu

Model se od výchozího Volkswagenu ID.3 liší spíše v detailech, ale už jen atraktivnější barva nebo jiná kola dokáží udělat dost. Snaha o odlišení je patrná hlavně v přední části vozu, kde Španělé nasadili výrazně agresivnější masku chladiče. I díky dalším detailům vypadá elektromobil na pohled sportovnější, než ve skutečnosti je.

V interiéru je to to velmi podobná pohádka - stejné uspořádání ovládacích prvků a v podstatě totožný minimalistický vzhled prakticky bez fyzických tlačítek, což není při ovládání úplně příjemné. Ke klasice už patří volič jízdních režimů umístěný za volantem nebo plovoucí 12placový dotykový displej uprostřed přístrojové desky. Plusem se sdíleným s ID.3 je určitě vzdušná kabina s praktickými vychytávkami a pohodlnými dobře vypadajícími sedačkami.

Sporťák hlavně na oko

Španělsko-německý elektromobil je dostupný ve třech verzích, přičemž vrcholná verze e-Boost má výkon až 231 koní a pohon zadní nápravy. Podle automobilky jde o sportovní hatchback, jde ale spíš o věc konstrukční nutnosti, která se dá marketingově dobře využít. Je nicméně pravda, že jízda s autem se zadním pohonem má vždy určité kouzlo, škoda, že má Cupra tak sterilní řízení. Energický pohon dokáže každopádně hatchback prohnat z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy, maximálka je omezená na 160 km/h.

Podle automobilky dokáže hatchback ve vrcholné specifikaci na jedno nabití ujet až 540 kilometrů. Baterku je pak možné pomocí stejnosměrného proudu (DC) nabíjet maximálním výkonem 135 kW (AC maximálně 11 kW). To znamená, že během 30 minut je elektromobil schopen nastřádat energii na zhruba 300 kilometrů jízdy. Díky tomu není problém jezdit dlouhé trasy.Na trhu ale existují elektromobily, které dokáží totéž, a rozhodně jich není málo. Patří mezi ně například Renault Mégane E-Tech, Hyundai Ioniq 5 nebo i výrazně levnější MG 4. Srovnání konkurentů Cupry Born naleznete zde.

Jak už jsem naznačil výše, Born sportovně především vypadá, svým reálným jízdním projevem se ale víceméně neliší od sesterského VW ID.3. Jde tedy o velmi komfortní auto (na 20" kolech to tak úplně neplatí) na každodenní používání, jehož interiér zahrnuje posádku pohodlím a klidnou atmosfétou.

Při jízdě řidič pociťuje, že příplatkový sportovní podvozek má mírně tužší nastavení, ale že by byl mezi vozy nějaký diametrální rozdíl, to se opravdu tvrdit nedá. Řízení má sice strmý a přesný převod, že by z něj ale bylo něco cítit, to opravdu ne. Konkurenční auta na tom ale jsou úplně stejně.

Kombinace zadního pohonu s omezenou kontrolou trakce nicméně přináší slušnou porci zábavy v zatáčkách, ve kterých Born reagující okamžitě prudce na plyn umí žertovně „hodit zadkem“. Svou hmotnost 1 838 kilogramů elektromobil sice nedokáže zcela maskovat, ale při jízdě rozhodně nepůsobí těžkopádně, což je ostatně pro elektromobily s masou točivého momentu typické.

Závěr

Evropské automobilky se momentálně nachází v těžkém období, kdy své nové elektromobily, které technicky nijak nevyčnívají nad asijskou konkurenci, nedokáží nabídnout za přijatelné ceny. Cupra Born je sice příjemně jezdící praktické auto, které docela hezky vypadá, co je to však platné, když za srovnatelně vypadající a možná i lépe jezdící MG 4 či nové Volvo (!) EX30 žádají jejich výrobci o vyšší statisíce méně? Kompletní ceník a technické údaje Cupry Born najdete každopádně tradičně pod tímto odkazem.

Tagy: