Instalovat dnes výkonný benzinový pětiválec do kompaktního SUV už si žádá trochu osobní odvahy. Nejvýkonnější Cupra si ale zachovává i jiné přednosti. Výrobce věří, že svým stylem, výkonem i image zákazníky přesvědčí, že i takovýto protiproudový exot může v této době dávat smysl.
Malým a kompaktním SUV se na českém trhu obzvláště daří. Žebříček nejprodávanějších aut je jimi prolezlý skrz naskrz. V popředí se pochopitelně nacházejí mladoboleslavské a jihokorejské modely a levná Dacia Duster, v aktuální Top 20 ale svítí ještě jedno zajímavé jméno, které se z nuly mezi nejepší katapultovalo během několika málo měsíců – Cupra Formentor. Španělský vůz je totiž v letošním roce zatím osmým nejžádanějším sportovně užitkovým autem u nás.
Největší porci prodejů Formentoru samozřejmě obstarává motorizace 1.5 TSI s výkonem 150 koní, kterou lze kombinovat s manuální i automatickou převodovkou. Mezi zážehové jednotky patří i další čtyřválec, tentokrát objemnější 2.0 TSI (ano, tříválec ve Formentoru nehledejte). K dostání je zákazníkům hned ve třech výkonnostních verzích – 190, 245 a 310 koní. Pragmatici zase stále rádi sáhnou po dieselu 2.0 TDI s výkonem 150 koní, a to buď s manuálem a předokolkou, nebo automatem a čtyřkolkou. K mání je ještě plug-in hybridní varianta se systémovým výkonem 245 koní.
Limitovaná edice VZ5, kterou jsem krátce projel po středočeských okreskách, má ale diametrálně větší dynamické nadání a obrovskou roli má také jako největší „imidžovka“ prémiové odnože Seatu. Mimochodem, zkratka VZ značí španělský výraz „veloz“, tedy něco jako „velmi rychlý.“ Opodstatnění takového označení vyjadřuje pětiválcový turbomotor TSI o objemu 2,5 litru, vyvinutý Audi pro vlastní sportovní vozy RS. Na rozdíl od aplikace v RS3 má v Cupře o 10 koní menší výkon, i tak je ale výsledkem brutálních 390 koní (287 kW) a maximální točivý moment 480 Nm. To už docela jde, ne?
1-2-4-5-3 = úchvatný zvuk
Není vždy samozřejmostí, aby sportovní auta zvládla přenést veškerý výkon na silnici tak, aby došlo k minimální ztrátě adheze. U Cupry se jim to však díky pohonu všech kol 4Drive s mezinápravovou spojkou a vektorováním točivého momentu podařilo na jedničku. Kola se při prudké akceleraci neprotáčí, naopak jsou pevně zakousnutá do asfaltu. I proto exotické SUV zrychlí z nuly na 100 km/h už za 4,2 sekundy a pokračovat může až do 250 km/h.
Na rozdíl od sourozenecké Audi RS Q3 ji neshazuje ani horší spolupráce pohonné jednotky a sedmistupňové automatické převodovky DSG. Reakce na plyn je v případě Formentoru VZ5 dotažena k dokonalosti, ostatně jako u nejnovější generace limuzíny a sedanu RS 3. V nejostřejších jízdních režimech řidič po sešlápnutí plynového pedálu zaznamená jen minimální prodlevu turba i převodovky. Nástup pětiválce je pak sice agresivní, ale poměrně lineární, což celý zážitek ještě umocňuje.
Ingolstadtské pětiválce požívají takřka kultovního statutu, hlavně díky svému zvukovému projevu, který je díky netradiční posloupnosti zážehu ukrytého v kódu 1-2-4-5-3 prostě fenomenální a vyloženě návykový. U Cupry Formentor VZ5 je ještě okořeněn výfukovou soustavou rozdělenou do dvou větví. Pokud ale řidič chce, může být chod motoru naopak zcela tlumený a kultivovaný, což zákazník ocení zejména na delších cestách. To samé platí i pro spotřebu paliva.
Samozřejmě, dá se jezdit za 25 litrů na sto, ale s lehkou nohou je možné odběr pohodlně stlačit pod 10 l/100 km. Výrobce v kombinovaném provozu udává 9,3 l/100 km, což je reálné číslo.
Univerzální voják
Jízdními vlastnostmi se Cupra Formentor VZ5 hodně podobá svým dárcům orgánů – Audi RS 3 a TT RS. V současnosti existuje jen hrstka „SUVéček“, která by takovým způsobem maskovala svou objemnější karoserii. Ještě možná zmiňovaná Audi RS Q3 nebo Hyundai Kona N, ať jsme konkrétní. Ve Formentoru se však sedí rozhodně nejblíže podlaze, což řidiči dává blízký kontakt s vozovkou.
Testovaná limitovaná edice převzala z dosavadní nejvýkonnější 310koňové verze Formentoru podvozkové technologie s víceprvkovou nápravou vzadu a vzpěrami McPherson vpředu. VZ5 má však o 10 milimetrů nižší světlou výšku. Inženýři k tomuto základu přihodili ještě pár technických vychytávek.
Tak například systém adaptivních tlumičů DCC (Dynamic Chassis Control) nabízí 15 úrovní plynule nastavitelného tlumení, což umožňuje zvolit pro každé kolo zvlášť nejlepší charakteristiku v závislosti na provozních podmínkách a jízdním režimu zvoleném řidičem. Nechybí ani již zmíněný inteligentní pohon všech čtyř kol 4Drive s rozdělovačem točivého momentu Torque Splitter.
Takto vyzbrojená VZ5 se vrhá do zatáček velmi ochotně a sebejistě. Na sportovních letních pneumatikách perfektně drží stopu i při rychlém výjezdu. Zároveň dokonale absorbuje jakékoliv náklony karoserie. Díky rozdělovači točivého momentu přibyl jízdním režim Drift, který dokáže přenést veškerou hnací sílu na jedno zadní kolo a automaticky deaktivuje všechny stabilizační systémy. Jednoduchou souhrou volantu a plynu je s ním možné jezdit ladně dveřmi napřed. Připravte si ale kasičku na nové obutí.
Úvodem jsme zmiňovali, že Češi si nejvíce oblíbili výchozí motorizaci Formentoru 1.5 TSI. Není divu, vždyť v základní výbavě stojí „jen“ 839 900 Kč. Limitovaná edice VZ5 je však úplným protipólem k této verzi, nejenže je vyšperkovanější, má výrazně vyšší výkon, ale také stojí o milion korun více. Prodává se za 1 869 900 Kč. To je cena, za kterou si koupíte mnohem větší a snad i prémiovější SUV, avšak rozhodně ne s takovým dynamitem pod kapotou.
Exkluzivita je zkrátka drahá. Pro celý svět se vyrobí pouze sedm tisíc kusů VZ5. Kompletní ceník vozu Cupra Formentor VZ5 naleznete zde. Porovnání limitované edice s konkurenčními modely potom tady.