TEST: Hybridní kompakt MG3 je dalším silným hráčem z východu. Smete Fabii?

V globálním měřítku malá, v Česku však dominantní anglo-čínská značka MG přispěchala nedávno na trh s dalším žhavým želízkem jasně cílícím na Škodu Fabia. Oproti české klasice umí nabídnout plně hybridní pohon o výkonu 200 koní za velmi lákavou cenu. Týden strávený za volantem MG3 byl v mnoha směrech poučný.

Elektrický hatchback z Říše středu na sebe strhává pozornost nejen křiklavou barvou. Za přesvědčivými „papírovými“ parametry nezaostává ani praxe a z MG3 je rázem černým koněm své kategorie, kde je navíc stále celkem osamocen – v kompaktním segmentu moc full-hybridů nenajdete. A co je vůbec nejdůležitější, malé MG boduje cenou, která už může dávat smysl i lavírujícím uživatelům spalovacích aut.

K TÉMATU: MG HS je největším automobilovým překvapením roku

Ve velkém stylu

První, co člověka při setkání s MG3 zaujme, je jeho barva. Mezi šedými, stříbrnými nebo bílými auty, jaké dnes většinou jezdí po silnicích, působí křiklavě modré auto velmi osvěžujícím dojmem. Na „Číňana“ je 4 113 mm dlouhý hatchback až nečekaně elegantní. Ostrá příď s diodovými světlomety, výrazné disky kol (v základu jsou 16") nebo ostře seříznutá záď s vystupujícími brzdovými světly přitahují pozornost.

Malé MG má podobné rozměry jako u nás tak populární Škoda Fabia. Ta je o pět mm kratší, o 17 mm užší a o 43 mm nižší. Rozvor má kratší o šest mm. Coby hlavní konkurent je ale zmiňována především Toyota Yaris, protože i ta dnes hodně sází na hybrid. V našich končinách ovšem bude zajímavé srovnání s Fabií.

Uvnitř levná moderna

První nakouknutí do kabiny jasně demonstruje, že MG3 má být navzdory atraktivnímu vzhledu a sofistikovanému pohonu hlavně levné auto. Výplně dveří jsou téměř kompletně plastové a nevábný plast vládne také palubce a vůbec skoro všemu, čeho se posádka dotýká. Dost lacině působí i čalounění sedadel, která mají navíc dost krátké sedáky.

Přístrojový štít má nicméně příjemně jemnou grafiku, dotyková obrazovka uprostřed reaguje svižně. Jen jsou oba displeje lesklé, a tak je na nich vidět spousta prachu i otisků prstů. Výhled zpoza volantu je dobrý, našli jsme ale zásadní prohřešek – volant lze nastavovat jen výškově, nikoliv podélně. Už střední postavy se tak pohodlně neusadí, vyšší mají příliš pokrčené nohy a na dlouhých cestách je budou bolet stehna.

Ovládání tlačítek na volantu chce také trochu zvyku, alespoň jsou dvě programovatelná. Fajn je také možnost snadného vypnutí povinného pípání při překročení rychlosti. Systém MG Pilot umožňuje nastavit elektronické asistenty podrobněji, než je zvykem u některých konkurentů, takže je nemusíte hned znechuceně vypínat, ale vyzkoušet si, co vám bude vyhovovat.

Vnitřní prostor není určitě nadměrný – minimálně vzadu. V příčném směru se sem sice v pohodě vejdou dvě velké osoby, před koleny už je to ale s místem slabší, což ovšem v dané třídě není nic neobvyklého. Zavazadelníkem MG3 na Fabii ztrácí docela dost, nicméně i uváděných 241 litrů (Fabia má 380 litrů) bude při běžném používání určitě stačit. Horší je to s využitelností zavazadelníku, protože tvary jsou dost nepraktické.

Výkonu na rozdávání

Na rozdíl od levnější Škody Fabie spoléhá MG3 podobně jako Toyota Yaris na full-hybridní pohonné ústrojí. Zatímco ale kolínský prcek disponuje baterií o kapacitě pouze 0,76 kWh, britsko-čínský hatchback má 1,83 kWh. Čínský Brit je tedy výrazně silnější, jeho kombinace elektromotoru a benzinového čtyřválce totiž generuje systémový výkon 195 koní. Spotřeba je naopak logicky o něco lepší u Toyoty – 3,9 vs. 4,4 litru.

Celý hybridní systém MG3 pak umí fungovat buď v čistě elektrickém režimu (kola přímo roztáčí pouze elektromotor), v režimu sériového hybridu (kola roztáčí elektromotor, spalovací motor dobíjí baterii), nebo jako paralelní hybrid (kola přímo pohání spalovací motor a pomáhá mu v tom elektromotor). O rozjezdy se však vždy stará elektromotor. Jeden stupeň převodovky náleží elektromotoru a tři benzinovému čtyřválci.

Díky elektromotoru působí MG3 Hybrid+ stejně svižně jako malý elektromobil, ze semaforů prostě kdykoliv vystřelíte jako první. Zajímavým zážitkem je ještě zapojení spalovacího motoru při vyšších rychlostech. Zprvu auto ladně zrychluje na elektřinu, náhle se ale připojí spalovací jednotka, vytočí se a vůz ještě víc zabere, jako by byl hvězdou filmu Rychle a zběsile 15 a právě použil nitro. Velmi působivé. Jindy se naopak stane, že auto na plyn reaguje podivně a motor se zbytečně vytáčí. Chce to jemnou práci s plynem a trochu cviku i zvyku.

Závoďák to není

Soudě podle dynamického vzhledu a snad až moc dynamické pohonné jednotky by člověk logicky předpokládal, že auto bude ideálním náčiním na zakroucené okresky. Není to tak úplně pravda. Svezení ukázalo, že se sportovnější jízdou bude mít podvozek jisté komplikace.

I na suché silnici má při prudším rozjezdu přední náprava velké problémy s trakcí kvůli přívalu točivého momentu od elektromotoru. Zvláště na mokru to chce citlivé zacházení s plynem. A při rychlé jízdě zatáčkami auto brzy ztratí jistotu, začne se hrnout ze zatáčky přímo rovně ven, zatímco při prudším nájezdu do zatáčky má zase tendenci se zhoupnout na přední osu a odlehčená záď přejít do přetáčivého smyku. Toyotu Yaris GR tedy vážně nečekejte. Ve finále je malé hybridní MG hlavně o komfortu, který je ve městě podtržen tichou elektrickou jízdou.

Číňané by měli zapracovat také na odhlučnění. Při dálničních rychlostech uvnitř nepanuje úplná akustická pohoda. Mimo dálnice je naopak svezení klidné, tedy pokud zrovna zbytečně nesešlápnete plyn a nevytočíte spalovací motor do vysokých hodnot.

Závěr

Čínský kompakt má určitě slušný potenciál přetáhnout nejednoho zákazníka Toyotě Yaris i Škodě Fabia, ale zatím to asi nebude tak horké. Jeho základní cena se nakonec vešla pod hranici 500 tisíc korun – nejlevnější verze vyjde na 489 900 Kč. Je pravda, že za tuto částku nabídne výkon, jaký se v této kategorii jen tak nevidí. Jenže u malých hatchbacků není vysoký výkon hlavním lákadlem a mnoho zákazníků by raději obětovalo pár koní ve prospěch nižší pořizovací ceny. Obyčejná benzinová verze je proto v jasné výhodě. Kompletní ceník MG3 najdete pod tímto odkazem.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Pomůže vám i reflexní medvídek, tvrdí expert. Poradil, jak předejít srážce auta s chodcem

Tagy:
hobby silnice Toyota automobilový průmysl hatchback Škoda Fabia Toyota Yaris spalovací motor volný čas elektromotor vzhled hybridní vozidlo MG Motor produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství