Řadu Čechů v nadcházejících dnech a týdnech čeká vytoužená dovolená. Mnohdy tuzemští turisté vyjedou do zahraničí k moři. S pandemií koronaviru ovšem přišly nové komplikace, kterými se turisté musí prodrat, aby se buď na dovolenou dostali, nebo se z ní následně mohli vrátit domů. Například všudypřítomné testování jim často může v cestě do domoviny zabránit a nedobrovolně jim pobyt v cizině prodloužit.
Pozitivní PCR test během dovolené značí pro turistu problémy. Musí se izolovat a onemocnění COVID-19 přetrpět mimo svůj domov, přičemž zde musí zůstat déle, než plánoval. Podobné problémy lidem nastávají i v momentě kdy se jejich test sice projeví jako pozitivní, ale v následujících dnech se ukáže, že koronavirem nakažený není.
Nedobrovolně prodlouženou dovolenou musela absolvovat například paní Dana D. z Nového Jičína. Ta byla společně se svým snoubencem před časem v Egyptě, konkrétně ve známém a velmi populárním letovisku Hurghada.
Dovolená jako taková probíhala dobře až do okamžiku, kdy zbývaly dva dny do plánovaného návratu do České republiky. K opuštění Egypta a návratu do Čech je totiž nutné mít ještě před odletem negativní výsledek PCR testu.
Češka test podstoupila v turistickém centru v Hurghadě a čekala na výsledek. Ten přišel již o den později a nebyl pro ni zrovna šťastný. „Druhý den mi volali, když jsem byla na pláži, že jsem pozitivní,“ řekla Dana D. redakci CNN Prima NEWS s tím, že informováni byli kromě ní rovněž delegát a vedení hotelu. Kvůli tomu musela do izolace. „Následně mě požádali, abych se přestěhovala na vyhrazenou část hotelu, kterou budu obývat až do dalšího testu,“ popsala česká turistka.
Okamžitě podle svých slov kontaktovala asistenční službu pojišťovny, jež jí prodloužila pobyt v hotelu o čtyři dny a zároveň zajistila další test, na který měla žena nárok. Ten se měl konat čtyři dny od prvního testu. Její blízcí ovšem měli negativní testy a mohli proto odletět. „Se snoubencem jsme se tedy rozdělili. Odjel i s přáteli v noci z pátku na sobotu domů a já zůstala na izolaci,“ vysvětlila žena s tím, že pobývat mohla na pokoji a terase, a v případě, že ve své blízkosti nikoho neměla, jí hotelový personál povolil vycházky po resortu.
Po čtyřech dnech pozitivity jste negativní
Hotel se o ni následující dny staral i nadále dobře. „Bylo o mě krásně postaráno. Každý den mi na pokoj nosili bohatou snídani i s ovocem či zeleninou. To samé na oběd a večeři,“ popsala Dana D. Žádné příznaky onemocnění COVID-19 v těchto dnech nepociťovala. Navštívil ji i hotelový lékař či manažer, přičemž se oba divili, že se zdá být naprosto v pořádku.
Čtyři dny od prvního testu v Hurghadě přišel čas na opakovaný PCR test, na který Češka měla v rámci svého zájezdu nárok. „Přijeli za mnou z kliniky a v doprovodu hotelového manažera mi udělali důkladný stěr z nosu. Hned druhý den mi sdělili, že jsem v pořádku. Okamžitě jsem kontaktovala asistenční službu a ta mi na základě nového certifikátu zařídila letenku,“ popisuje Dana D. O den později Egypt opustila.
Kvalita testování je spolehlivá, tvrdí cestovní kancelář
Cestovní kancelář Blue Style, u které měla Češka zakoupený zájezd, hlásí, že ve kvalitě zajištěného testování v Egyptě nevidí problém. „Kvalitu testování považujeme jednoznačně za spolehlivou a neevidujeme žádné podobné stížnosti ze strany našich klientů,“ sdělila redakci tisková mluvčí cestovní kanceláře Ilona Topolová.
Následně CNN Prima NEWS popsala, s jakou pomocí mohou klienti počítat v případě, že jim test vyjde pozitivně. Lidé, kteří letí s Blue Stylem, totiž mají automatické pojištění v ceně zájezdu. „Ve spolupráci s pojišťovnou zajišťujeme pozitivním klientům v rámci Basic pojištění úhradu léčebných výloh, ubytování, stravu a samozřejmostí je úhrada nákladů spojených se zajištěním návratu zpět do České republiky,“ vysvětlila Topolová.
V případě, že se pozitivita ukáže u dítěte, je podle Topolové určen opatrovník, který má léčebné výlohy, ubytování, stravu i návrat do Česka hrazené rovněž z tohoto pojištění. „Tyto náklady se pohybují v řádech desítek tisíc korun,“ doplnila mluvčí CK Blue Style.
O nutnosti cestovního pojištění hovoří i mluví CK Alexandria Petr Šatný. „Všem zákazníkům doporučujeme mít uzavřené kvalitní cestovní pojištění i pro případ související s covidem,“ řekl tiskový mluvčí. I jeho cestovní kancelář pojištění nabízí. „Naši delegáti jsou samozřejmě vyškoleni tak, aby zákazníkům v těchto situacích v rámci možností maximálně pomohli,“ dodal CNN Prima NEWS Šatný.