Řádění tornád a dalších přírodních živlů je podle místopředsedy Evropské komise Franse Timmermanse důsledek lidského chování. Lidstvo se bude muset naučit žít v rámci planetárních mezí. Body, které Evropská komise v klimatickém plánu představila, neznamenají rozhodnutí, ale návrhy řešení, o kterých se bude se členskými státy dále jednat.
V Praze se Timmermans v pátek setkal s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a jeho týmem. Zástupcům ČR mimo jiné oznámil, že finanční zdroje modernizačního fondu byly zvýšeny, což podle něj čeští ministři uvítali. Novinářům to v pátek Timmermans řekl na pražském hlavním nádraží před cestou do Ostravy.
Záplavy, tornáda a jiné přírodní živly, se kterými se potýká i Česká republika, naposledy jihomoravské obce, podle Timmermanse potvrzují, že počasí je nevyzpytatelné po celém světě a je to důsledek lidské činnosti. Na změny je podle něj nutné reagovat, proto Evropská komise připravila klimatický plán, jehož součástí by měla podle Timmermanse být i ČR. Je to podle něj země, která hledí kupředu, například v otázce cirkulární ekonomiky by mohla být pro mnohé příkladem.
Komise například navrhuje, aby se do roku 2035 skončilo s výrobou benzinových a dieselových vozů. Mnoho automobilek se podle Timmermanse tímto směrem už vydalo a auta výhradně s nulovými emisemi budou některé schopny vyrábět už v roce 2028, 2029 či 2030.
Cílem Evropy není lidi trestat
Lidé si podle něj už nyní pořizují elektromobily, provoz je levný, ale pořízení podle Timmermanse nákladné. Podle agentury Bloomberg bude ale jejich cena klesat a kolem roku 2027 budou levnější. Timmermans dále doplnil, že vždy budou lidé závislí na autech a cílem Evropy není je za provoz trestat, ale pomoci jim, aby mohli využívat vozy s nižšími či nulovými emisemi, uvedl dále.
Konec aut na benzin a naftu? EK navrhla, aby byly od roku 2035 vozy zcela bez emisí
Prodej nových aut na benzinový či dieselový pohon bude možná v Evropské unii od roku 2035 prakticky vyloučen. Evropská komise v rámci přelomového klimatického balíčku navrhla, aby nové vozy od zmíněného data nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což zásadně prodraží jejich výrobu. Komise rovněž navrhla, aby se prostřednictvím emisních povolenek platilo i za znečišťování ovzduší ze silniční či lodní dopravy a vytápění budov.
Brusel rovněž navrhuje zásadní rozšíření systému emisních povolenek, jejichž prostřednictvím by se mělo nově platit i za znečišťování ovzduší v důsledku silniční či lodní dopravy a vytápění budov. Průmyslové podniky či aerolinky by už neměly mít nárok na bezplatné povolenky. Právě z emisních povolenek by měly přibýt peníze do Modernizačního fondu, který může ČR na ekologické projekty využít. K dispozici bude mít také finance z mimořádného fondu obnovy.
Klimatický plán komise je podle Babiše radikálnější, než se očekávalo, a má obavy o český průmysl a zaměstnanost. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) z klimatických návrhů ve čtvrtek ocenil zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie a uhlíkové clo, které by měly platit podniky dovážející do Evropské unie neekologicky vyráběné produkty. Skeptický je k ukončení výroby aut se spalovacími motory.
Brabec se spolu s ministrem průmyslu a obchodu a dopravy Karlem Havlíčkem (za ANO) v pátek v podvečer s Timmermansem vydali do Ostravy. Tam se všichni zúčastní kulatého stolu navíc s hejtmany Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje či se zástupci podniků, odborů i regionálních inovačních center. V Národním superpočítačovém centru je na sobotních 10:15 naplánován tiskový briefing.