100,00 % okrsků sečteno
68,95 % volební účast




34,51 %

ANO

23,36 %

SPOLU

11,23 %

STAN

8,97 %

PIRÁTI

7,78 %

SPD

6,77 %

MOTO

0,44 %

GENERACE

0,22 %

ČR1

0,21 %

ŠVÝC. DEM.

0,18 %

ČSSD

0,13 %

VOLUNTIA

0,13 %

0,11 %

VÝZVA

0,08 %

JASAN

0,07 %

REBELOVÉ

0,06 %

MZH

0,06 %

HOP HYDRA

0,06 %

VOLT

0,05 %

LEVICE

0,05 %

SMSKA

0,03 %

KRUH

0,01 %

BPS

0,00 %

PB

0,00 %

NE URZA.CZ

Tinder podle ruské propagandy. Strádající, promrzlé Evropanky utíkají za bohatými Rusy

Výběr redakce


Zmrzlé Britky sní o cestě do blahobytem překypujícího Ruska. Na sociálních sítích se objevilo další video oslavující ruskou připravenost na letošní zimu. Na Twitteru ho sdílel i poradce ukrajinského ministerstva vnitra, Anton Geraščenko. Podle něj zobrazuje v očích ruské propagandy evropskou podobu on-line seznamek v nadcházející zimě. Ironické komentáře pod videem neberou konce.

Propagandistické video se absurdním způsobem snaží předvést žalostný stav evropského obyvatelstva v kontrastu s ruským blahobytem. Je zima roku 2023 a v chatrči uprostřed lesů se v ponurém, zchudlém a sněhem zasypaném ostrovním království marně pokouší najít svého zachránce promrzlá Britka v kulichu. V tom jí svitne plamínek naděje.

Svjatoslav z Moskvy žije bezstarostným životem. Spotřeba plynu ho nezajímá, sporák i radiátory jedou nepřetržitě. Rubly létají vzduchem a dívky ve spodním prádle si stěžují na vysokou teplotu v jeho moskevském bytě: „Suzi, otevři okno, je tady hrozné vedro.“ Britka proto neváhá a sedá na letadlo do „země zaslíbené“.

Tinder v očích propagandy

„Podle ruské propagandy takhle bude vypadat zimní Tinder v Evropské unii. Mrznoucí ženy utíkající za Rusy, kteří si mohou dovolit elektřinu, vytápění a teplou vodu,“ glosoval video na Twitteru Geraščenko. Podle některých uživatelů sociálních sítí by se naopak mohlo jednat o reklamu na ruské aerolinky. Nehledě na autory videa však jeho obsah spustil lavinu ironických komentářů. „Ten muž musí být ruský oligarcha. Má doma i vanu,“ zavtipkoval jeden z uživatelů Twitteru.

Komentátor zřejmě odkazoval na skutečnost, že značné množství Rusů stále žije bez dostatečných hygienických zařízení. Podle výzkumu ruského statistického úřadu si v roce 2019 zhruba každá čtvrtá domácnost v Ruské federaci musela vystačit se suchým záchodem na dvorku, informoval o tom portál Russia List. Zhruba třetina domácností pak neměla přístup k teplé vodě, 29 milionů Rusů pak nemělo doma ani tekoucí vodu.

Jestli jde skutečně o výtvor ruské propagandy, reklamu na aerolinky nebo jen o jízlivý počin karikující současnou situaci není v kontextu dalších podobných videí zcela zřejmé. Už před několika měsíci se totiž na oficiálním účtu ruského velvyslanectví ve Španělsku objevilo podobně laděné video vyzývající k emigraci do Ruska: „Pohostinnost, vodka a ekonomika, která vydrží tisíce sankcí. Čas přestěhovat se do Ruska!“ Podobně laděné video zveřejnil dříve i ruský Gazprom.