Ruská propaganda na sociálních sítích
Zmrzlé Britky sní o cestě do blahobytem překypujícího Ruska. Na sociálních sítích se objevilo další video oslavující ruskou připravenost na letošní zimu. Na Twitteru ho sdílel i poradce ukrajinského ministerstva vnitra, Anton Geraščenko. Podle něj zobrazuje v očích ruské propagandy evropskou podobu on-line seznamek v nadcházející zimě. Ironické komentáře pod videem neberou konce.
Propagandistické video se absurdním způsobem snaží předvést žalostný stav evropského obyvatelstva v kontrastu s ruským blahobytem. Je zima roku 2023 a v chatrči uprostřed lesů se v ponurém, zchudlém a sněhem zasypaném ostrovním království marně pokouší najít svého zachránce promrzlá Britka v kulichu. V tom jí svitne plamínek naděje.
Svjatoslav z Moskvy žije bezstarostným životem. Spotřeba plynu ho nezajímá, sporák i radiátory jedou nepřetržitě. Rubly létají vzduchem a dívky ve spodním prádle si stěžují na vysokou teplotu v jeho moskevském bytě: „Suzi, otevři okno, je tady hrozné vedro.“ Britka proto neváhá a sedá na letadlo do „země zaslíbené“.
According to Russian propaganda, this is what Tinder will look like this winter in EU: freezing women chasing after Russians who can afford electricity, heat and hot water. pic.twitter.com/YWFqts5wwd
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) November 3, 2022
Tinder v očích propagandy
„Podle ruské propagandy takhle bude vypadat zimní Tinder v Evropské unii. Mrznoucí ženy utíkající za Rusy, kteří si mohou dovolit elektřinu, vytápění a teplou vodu,“ glosoval video na Twitteru Geraščenko. Podle některých uživatelů sociálních sítí by se naopak mohlo jednat o reklamu na ruské aerolinky. Nehledě na autory videa však jeho obsah spustil lavinu ironických komentářů. „Ten muž musí být ruský oligarcha. Má doma i vanu,“ zavtipkoval jeden z uživatelů Twitteru.
Komentátor zřejmě odkazoval na skutečnost, že značné množství Rusů stále žije bez dostatečných hygienických zařízení. Podle výzkumu ruského statistického úřadu si v roce 2019 zhruba každá čtvrtá domácnost v Ruské federaci musela vystačit se suchým záchodem na dvorku, informoval o tom portál Russia List. Zhruba třetina domácností pak neměla přístup k teplé vodě, 29 milionů Rusů pak nemělo doma ani tekoucí vodu.
Jestli jde skutečně o výtvor ruské propagandy, reklamu na aerolinky nebo jen o jízlivý počin karikující současnou situaci není v kontextu dalších podobných videí zcela zřejmé. Už před několika měsíci se totiž na oficiálním účtu ruského velvyslanectví ve Španělsku objevilo podobně laděné video vyzývající k emigraci do Ruska: „Pohostinnost, vodka a ekonomika, která vydrží tisíce sankcí. Čas přestěhovat se do Ruska!“ Podobně laděné video zveřejnil dříve i ruský Gazprom.