Přes 800 kilometrů s jednou krátkou zastávkou na nabíječce. ADAC otestoval elektromobily


Přední německý autoklub ADAC prověřil schopnosti nových elektromobilů a zjistil, že hned desítka z nich dokáže ujet přes 800 kilometrů pouze s dvacetiminutovou zastávkou na nabíječce. Některé pak dokonce atakovaly i hranici tisíce kilometrů. A nejde přitom jen o prémiová auta za miliony, najdou se mezi nimi i „lidovější“ modely.

Jedna věc je, co udává výrobce, druhá potom, co ukáže realita. U elektromobilů je mezi těmito údaji často velký rozdíl, což je jeden z hlavních důvodů, proč zákazníci stále dávají raději přednost spalovacím autům. Dojezd však zdaleka není tím nejdůležitějším parametrem, který by vás při výběru měl zajímat. Co by to bylo za elektromobil, kdyby ujel 700 kilometrů, ale na nabíječce by pak strávil hodiny?

K TÉMATU: Řidiči přestávají zvládat akceleraci elektromobilů. Číňané chystají omezovače rychlosti

ADAC se proto rozhodl najít čistě elektrická auta, která podle výrobce kombinují dlouhý dojezd s rychlým nabíjením, a otestoval je v reálných podmínkách. Výsledkem je hned desítka elektromobilů s dojezdem přes 800 kilometrů s pouze jednou dvacetiminutovou nabíjecí zastávkou. Přesně 806 kilometrů ujel Mercedes EQE SUV 350+, který nejprve zdolal 503 kilometrů, než se vybil ze sta procent na deset, a následně se za dvacet minut dobil natolik, aby zvládl dalších 303 kilometrů.

Co je nesmírně zajímavé, tak mezi desítkou nejlepších se umístil pouze jeden elektromobil z Číny, a to XPeng G6 Long Range. To jen dokazuje, že údaje od čínských výrobců jsou zpravidla hodně přeceňované a v praxi nedosažitelné. XPeng však zvládl ujet celkem 820 kilometrů, a to zejména díky rychlému nabíjení, které mu za dvacet minut umožnilo zdolat dalších 366 kilometrů. Předtím ale ještě ujel 454 kilometrů na devadesát procent kapacity baterie.

BMW dojelo nejdál, ale pomalu se nabíjí

Devadesát procent, protože ADAC samozřejmě nechtěl auta vybít úplně do nuly. Na nabíječku tedy testovací jezdci zajeli ve chvíli, kdy kapacita baterie klesla ze sta procent na deset. O pět kilometrů dále než čínský XPeng dojel další Mercedes, tentokrát Mercedes EQS 450+. Nejprve zvládl 521 kilometrů a po krátkém nabíjení pak dalších 304 kilometrů, celkem tedy 825 kilometrů.

Přesně 832 kilometry se zase může pochlubit nová vlajková loď značky Hyundai – Ioniq 9. Ten dokázal ujet 482 kilometrů a dalších 350 po dvacetiminutovém nabíjení.

Nejdelší dojezd ze všech na devadesát procent kapacity baterie zaznamenalo BMW iX xDrive 50, když ujelo 553 kilometrů. Kvůli pomalejšímu nabíjení však nakonec dosáhlo celkové vzdálenosti 835 kilometrů. Po nabíjení tak ujelo pouze 282 kilometrů, což je drtivě nejméně. Nicméně prvotní dojezd mělo BMW delší dokonce než Lucid Air Grand Touring, což je elektromobil trhající všechny možné rekordy týkající se právě dojezdu.

V Česku oficiálně nenabízený vůz ujel nejprve 550 kilometrů, ovšem díky rychlejšímu dobíjení nakonec BMW iX o kus překonal. Celkem totiž ujel 859 kilometrů, po nabíjení to bylo 309 kilometrů. Poměrně těsně pod hranici devíti set kilometrů se dostalo Audi Q6 e-tron performance, které ujelo 509 kilometrů, než se vybilo na deset procent své kapacity. Pak ale stačilo pouhých 20 minut na to, aby Audi mohlo pokračovat dalších 375 kilometrů. Celkem tedy zvládlo ujet 884 kilometrů, než se znovu úplně vybilo.

Cestování takřka bez kompromisů

Nižší karoserie oproti SUV Q6 e-tron rovná se lepší aerodynamika, a to i celkově delší dojezd v případě Audi A6 Avant e-tron performance. To zdolalo 921 kilometrů, z čehož 524 kilometrů bylo před nabíjením a 397 po nabíjení. Tady už začínají kompromisy spojené s dlouhým cestováním v elektromobilech dost zásadně opadat. Kde opadají ještě o něco více, to je u nejlidovějšího elektromobilu ze všech zmíněných, u Hyundai Ioniq 6 s pohonem zadních kol.

ČTĚTE TAKÉ: Za kolik natankujete na horách? Podívejte se na ceny benzinu a nafty v Alpách i jinde

Ten, i když má pouze 77,4kWh baterii, dokázal nejprve ujet 502 kilometrů a následně stačilo jen dvacet minut na nabíječce, aby ujel dalších 429 kilometrů. Dohromady tedy 931 kilometrů. Úplně odskočený je pak vítěz tohoto testu, který sice rozhodně není lidový, ale s pouze jednou krátkou nabíjecí pauzou umožňuje svému majiteli absolvovat trasu dlouhou 981 kilometrů. A není jím nikdo jiný než modernizované Porsche Taycan Performance Plus. To dokázalo ujet 513 a 468 kilometrů.

Tento test ADACu tedy dokazuje, že kompromisy spojené s dojezdem a nabíjením elektromobilů začínají opravdu pomalu, ale jistě opadat. I s benzinovým či naftovým autem se totiž běžně na tisícikilometrové cestě zastavíte minimálně jednou na nějaké krátké zastávce. Jediné, co samozřejmě nemusíte řešit, je, jestli je zrovna nabíjecí stanice volná, zda vůbec funguje a jestli bude nabíjet výkonem, který udává.

Každopádně, když se všechno sejde tak, jak má, může být cestování s elektromobilem už dnes poměrně příjemné a rychlé. Na závěr je ale nutné říci, že testy neprobíhaly v aktuálním zimním počasí, ale ještě v teplejších podzimních dnech. Nyní by samozřejmě výsledky byly o poznání jiné. Právě vliv počasí na dojezd je asi ten největší problém, se kterým se potýkají jak samotní zákazníci, tak i výrobci.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V Česku roste zájem o ojetiny. Padají prodejní rekordy, velký zájem je zejména o SUV