Řidiči přestávají zvládat akceleraci elektromobilů. Číňané chystají omezovače rychlosti


Čína reaguje na stále častější nehody rychlých elektromobilů kvůli ztrátě kontroly nad vozem při ostré akceleraci. Plánuje zavedení omezení, s nímž by ve výchozím jízdním režimu musely akcelerovat z nuly na stovku za minimálně 5 sekund.

Nikdy v minulosti nebylo snazší udělat rychlé auto, jako to umožňuje dnešní elektromobilita. Celosvětové automobilky už těží z jednoduše dostupných vysokých výkonů elektromotorů s okamžitými reakcemi a vyvinout elektromobil se zrychlením na stovku za méně než pět sekund už zvládnou i nejnovější hráči na trhu, aniž by k tomu potřebovali předchozí zkušenosti. V Číně však dospěli k závěru, že to začíná být nebezpečné.

ČTĚTE TAKÉ: Škoda Elroq má nového silného konkurenta od Toyoty. Chlubí se zárukou na milion kilometrů.

Omezení reaguje na časté dopravní nehody.

V Číně, která nepochybně patří k výrobcům technologicky nejpokročilejších elektrických aut, se právě diskutuje o novém legislativním omezení, kvůli němuž by ve výchozím standardním jízdním režimu nezvládala akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než pět sekund. Nejnovější legislativní návrh je součástí širší iniciativy v oblasti bezpečnosti a chování na silnicích a má zavést celou řadu nových pravidel, jak uvádí rakouský deník Heute.

Nejvýraznějším z nich je už uvedené omezení akcelerace, které ale neznamená, že by se na silnicích nemohla pohybovat rychlejší vozidla. Nová omezující funkce bude podle současných informací pouze softwarová a bude aktivní v módu, v němž se vozidlo startuje. Pokud by tedy řidič vyžadoval silnější dynamiku a větší zrychlení, bude stačit vůz přepnout do odpovídajícího jízdního režimu, třeba sportovního.

Návrh čínského ministerstva vnitra by se měl týkat všech vozidel na místním trhu, avšak nejčastěji se o něm mluví v souvislosti s elektromobilitou. V posledních letech údajně v Číně docházelo k opakovaným nehodám rychlých elektromobilů a plug-in hybridů, protože řidiči neočekávali extrémně rychlou akceleraci na plný plyn a následně ztratili kontrolu nad vozidlem. Z toho důvodu je vyžadována nová funkce zmírňující sílu elektromotorů ve výchozím nastavení.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Řidiči se na železničním přejezdu navzájem oslňují, hrozí jim pokuta. Jak se správně chovat?

Na čínském trhu se přitom aktuálně prodává celá řada elektrických modelů s až ohromujícím zrychlením. Sportovní sedan Xiaomi SU7 Ultra zvládá sprint z 0 na 100 km/h za 1,98 sekundy a výjimkou nejsou ani Tesly prodávané i u nás. Tesla Model S Plaid zrychluje na stovku za 2,1 sekundy a mnohem dostupnější a rozšířenější Tesla Model 3 Performance je pouze o vteřinu pomalejší.

Spolu s novým omezením pro akceleraci aut z nuly na stovku by se na čínském trhu měly objevit i další změny, například omezující zábavní funkce dostupné ze sedadla řidiče. Jednou z nich bude i odstranění možnosti přehrávat a sledovat videa na obrazovce řidiče při rychlostech nad 10 km/h. Zatím však není známo, kdy nová legislativa bude zavedena do praxe, protože stále je ve fázi veřejné konzultace.